zap group mishpati logo

מס רווחי הון - מהו?

מהו מס רווחי הון? על מה הוא מוטל ומי חייב בו?

מאת: מערכת משפטי
11.04.10
תאריך עדכון: 30.05.18
2 דק'
מס רווחי הון - מהו?

מס רווחי הון הוא מס שמוטל על מכירה של נכסים, ומהווה מס על הכנסה הונית.

ע"פ פקודת מס הכנסה, אדם בישראל, אשר נצמחה לו הכנסה כתוצאה ממכירת נכס בסכום תמורה העולה על המחיר המקורי, יחויב במס על רווח זה, כלומר: במס רווחי הון. בהתאם לכך, רווח הון הוא סכום ההפרש בין התמורה לבין היתרה של המחיר המקורי.

כאשר מדובר בבני זוג, רווח ההון ייוחס לבן הזוג בעל ההכנסה החייבת הגבוהה יותר. כאשר מקורו של רווח ההון הוא במכירת נכס שהיה שייך לאחד מבני הזוג שנה לפני הנישואין, או שהוא קיבל אותו בירושה, אפשר לייחס אותו לאותו בן זוג.

רכיבים ושיעורים
ישנם שני רכיבים שמבחינים בהם לעניין רווח הון לצרכי מס: רכיב אינפלציוני, שמבטא את השינוי בערך של הנכס, לפי שיעור עליית המדד, מתאריך קנייתו או קבלתו ועד לתאריך מכירתו. הרכיב השני הוא הרכיב הריאלי, שמבטא רווח מעל לשיעור עליית המדד.
המועד הקובע באשר לשיעור חישוב חבות רווח ההון הוא ה-1 בינואר 2003.

בעקבות הרפורמה במס, שיעור המס על רווח ההון הריאלי הופחת, והוא עומד על השיעורים הבאים: חברה בע"מ- שיעור המס 25%. יחיד- שיעור המס הוא 20%.

אם כן, יחיד יחויב במס בשיעור של 20% מההכנסות שלו מרווח הון ריאלי שנצבר בנכס החל מה-1 בינואר 2003. אם חלק מרווח ההון נצבר בתקופה שלפני תאריך זה, המס שישלם אותו אדם יהיה לפי שיעורי המס שהיה משלם אילו הייתה מתקבלת בידיו הכנסה ממקור פירותי.

באשר למועד תשלום המס, יש לשלם על חשבון מס רווח ההון מקדמה תוך 30 יום מיום מכירת הנכס, בשיעור של 25% מרווח ההון. לצורך חישוב המס, אפשר לפרוס את הרווח הריאלי למשפר שנים לאחרו, אך מקסימום ל-4 שנות מס.

יש לדעת, כי יחיד אשר לא יגיש דו"ח לפקיד השומה בדבר אופן חישוב רווח או הפסד ההון ולא ישלם מקדמה, יקח על עצמו סיכון שפקיד השומה יקבע בעצמו את מחיר הנכס הנמכר, את מחיר המכירה, ולפיכך יקבע את סכום המקדמה שהמוכר יהיה חייב בשל רווח ההון. כלומר: ייתכן שהמוכר יאלץ לשלם יותר בסופו של דבר, מאשר הסכום אותו היה משלם אילו דיווח בזמן.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מיסים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • "מדינת ישראל נותנת ביד אחת ולוקחת ביד השנייה"

    "מדינת ישראל נותנת ביד אחת ולוקחת ביד השנייה"

    מדינת ישראל מעודדת באמצעות הקלות מס השקעות בחברות סטארט אפ, אבל רשות המיסים מבקשת לגבות שיעורי מס גבוהים יותר על השקעות אלו. רו"ח יובל רשפי, שותף במשרד גסר-רשפי ושות' רואי חשבון, סבור שחוסר התיאום בין הגופים מסכן את תעשיית הסטארט אפ
    4 דק'
  • חובות ארנונה: אל תזדרזו לשלם, אולי חלה התיישנות

    חובות ארנונה: אל תזדרזו לשלם, אולי חלה התיישנות

    העירייה דורשת מכם חוב ארנונה גדול וטוענת שנוצר לפני שנים? אל תמהרו לשלמו. לעיתים ניתן למחוק את החוב או להפחיתו
    5 דק'
  • "הנחת סלב"? אין הנחות ברשות המיסים

    "הנחת סלב"? אין הנחות ברשות המיסים

    חקירת הדוגמנית בר רפאלי מעלה שאלות בתחום המיסים. נראה, כי רשות המיסים תזנח את ההליך הפלילי. גם ההליך האזרחי בעייתי. חובת ההוכחה - על הרשות
    3 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה