zap group mishpati logo

רשלנות רפואית - האם הרופא שלכם התרשל?

האם ביצוע הפלה, כאשר נותרו שאריות הריון בגוף האשה, הוא רשלנות? ומה לגבי רופא משפחה שמסרב לקבל ילד לטיפול מכיון שאינו רופא ילדים? שאלות ותשובות מהפורום

04.06.15
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
רשלנות רפואית - האם הרופא שלכם התרשל?

סירוב רופא משפחה לקבל ילד לטיפול

שאלה: לפני כמה ימים הילד שלי נחבל. בקופת החולים לא היה רופא ילדים, ורופא המשפחה סירב לטפל בילד שלי, בטענה, כי הוא אינו רופא ילדים. לאחר תחנונים הוא הסתכל עליו (לא בדק מדדים) ואמר שהוא נראה בסדר. הוא כן דאג לכך שאגיע לרופא ילדים במרפאה קרובה.

האם אני יכול להגיש נגדו תביעה על כך שסירב לתת טיפול (ילדי אכן נזקק לטיפול ובסופו של דבר התאשפז).

תשובה: אם בבדיקה יעלה כי האשפוז של בנך נבע בשל העיכוב בטיפול שהתרחש בגלל סירובו של הרופא לבדוק אותו, אזי ניתן יהיה לבחון אפשרות של הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

כל רופא מחוייב בהענקת עזרה ראשונה ובדיקה ראשונית של אדם שנפגע. עם זאת כמובן שאסור לו לחרוג מתחום הידע שלו ובכך לפגוע בילד, אך לא יכולה להיות מחלוקת שנטילת מדדים ראשוניים הנה בתחום מומחיותו של כל רופא.
טוב עשה הרופא שדאג לבדיקה על די רופא ילדים, אך כאמור אם העיכוב בטיפול החמיר את מצבו ואם יש דבר מה שהרופא הסרבן יכול היה לעשות ולא עשה, הרי שמדובר ברשלנות רפואית. 

ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית גם במקרה שבו המטופל אומר בעצמו שהוא קיבל הסברים מספקים, אלא שהתביעה תהיה כנגד אופן ביצוע הטיפול ולא על כך שלא ניתן הסבר. זאת, כמובן שרק במקרה שאכן הטיפול או אופן ביצועו חרגו מפרקטיקה רפואית מקובלת וגרמו לנזק 

הריון והפלה - האם היתה רשלנות?

שאלה: לפני מספר שבועת עברתי הפלה בניתוח. הרופאה המנתחת הסבירה לי את הסיכונים שיכולים להיות- אחד למליון. לפני מספר ימים הלכתי לרופא נשים שמטפל בי קבוע, והוא גילה שההפלה לא הייתה מוצלחת. "נישאר לך עוד חלק מההריון" , כך אמר הרופא. הרופא שלי אמר לי שלא בטוח שאוכל להמשיך להיכנס להריון וללדת. מאז נכנסתי לדכאון. האם יש לי עילה לתבוע את הרופאה המנתחת ואת בית החולים? האם יצא לי מזה משהו על אף שהסבירו לי את הסיכונים?

תשובה: יש לערוך אבחנה בין עילת תביעה בגין טיפול ללא הסכמה לבין רשלנות רפואית.
בהחלט ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית גם במקרה שבו המטופל אומר בעצמו שהוא קיבל הסברים מספקים, אלא שהתביעה תהיה כנגד אופן ביצוע הטיפול ולא על כך שלא ניתן הסבר.
זאת, כמובן שרק במקרה שאכן הטיפול או אופן ביצועו חרגו מפרקטיקה רפואית מקובלת וגרמו לנזק.
הנזק אותו את מתארת הנו קשה ובהחלט יש לבחון אפשרות של הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית. 

כדי לבחון האם ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בעקבות ניתוח טחורים שלא צלח, יש לבחון את הסיבה לכך, והאם הרופאים חרגו מפרקטיקה רפואית סבירה בעת ביצוע הניתוח או אם בכלל היה צורך בניתוח

תביעה בגין ניתוח שלא עזר

שאלה: בעלי עבר ניתוח טחורים לפני שלוש שנים ומאז הניתוח הוא סובל מכאבים לסירוגין שלא עוברים. הניתוח לא רק שלא פתר את הבעיה, אלא גרם לעוד כאבים. האם אפשר לתבוע?

תשובה: ניתוח טחורים אינו מצליח בכל מקרה. על מנת לבחון האם ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בעקבות ניתוח טחורים שלא צלח, יש לבחון את הסיבה לכך, והאם הרופאים חרגו מפרקטיקה רפואית סבירה בעת ביצוע הניתוח או אם בכלל היה צורך בניתוח. 
אם ימצא שהחתך בעת הניתוח עמוק מדי או לחילופין לא מספיק או שהתפירה פגומה, יתכן שניתן יהיה להגיש תביעה ברשלנות. יתכנו חריגות נוספות מפרקטיקה רפואית אך אלו הנפוצות.

כדי לערוך בדיקות רלוונטיות בשאלה של האם מוות של אדם נגרם כתוצאה מרשלנות רפואית, יש לאסוף את הרשומה הרפואית בסיוע עו"ד ולבחון אותה היטב בסיוע מומחה רפואי מתאים

מוות בשל רשלנות רפואית

שאלה: לפני כמה חודשים אבא שלי הגיע למיון בעקבות דימום עקב דליות בקיבה, כשהוא מתהלך נושם ומדבר בעצמו. הוא אושפז בטיפול נמרץ רק לצורך השגחה.
יום למחרת הוא הורדם על מנת לבצע בדיקת גסטרו. אחרי הבדיקה הוא כבר לא התעורר מכיון שחדר לו דם לריאות בבדיקה.

האם יש טעם לתבוע את בית החולים על רשלנות שבוצעה במהלך הבדיקה שבעקבותיה אבא שלי נפטר לאחר כמה ימים?

תשובה: העובדות חייבות להיבדק עד תום. לתחושתי אביך לא אושפז בטיפול נמרץ רק לשם השגחה. אני לא מכיר מצבים כאלה. אשפוז בטיפול נמרץ נובע בדרך כלל מסיבה קונקרטית. אם אכן כך, אזי לא קיבלתם את כל הפרטים אודות אשפוזו של אביך, וכן עולה השאלה מדוע המתינו עם הבדיקה עד למחרת היום. כן יש לבחון האם הייתה רשלנות רפואית שניתן להימנע ממנה בעת הטיפול עצמו.
על מנת לערוך את כל הבדיקות הנ"ל, יש לאסוף את הרשומה הרפואית בסיוע עו"ד ולבחון אותה היטב בסיוע מומחה רפואי מתאים.

יש לבחון היטב מהי מידת הנזק שנגרמה למטופלת אשר ילדה בניתוח קיסרי, וכמה זמן סבלה כאבים בטרם קבלת החלטה על הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית

מינון נמוך של הרדמה בניתוח קיסרי

שאלה: לפני 3 חודשים בערך ילדתי בניתוח קיסרי מוזמן, בזמן הניתוח הרגשתי איך מבצעים את החתך בבטן. התלוננתי למרדים, אך הוא 'נפנף' אותי בכך שטען שאני לא מרגישה. רק אחרי שבכיתי לו הוא הרדים אותי לגמרי. האם יש עילה לתביעה?

תשובה: כשל בהרדמה הנו סיבוך מוכר, אם כי נדיר. תמוה ביותר מדוע הרופא 'נפנף' אותך. נראה כי מדובר בהתרשלות בטיפול רפואי. לאו דווקא העובדה שההרדמה לא פעלה כפי שצריך, אלא העובדה שהרופא המשיך בניתוח בלי להקשיב לך והמשיך את הכאב מעבר לסיכון סביר.
עם זאת, יש לבחון היטב מהי מידת הנזק שנגרמה לך וכמה זמן סבלת כאב, בטרם קבלת החלטה על הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

באופן עקרוני, נפילה של חולה ממיטת חוליו בבית החולים הנה מקרה שאסור שיקרה. עם זאת, כדי לקבוע כי קיימת רשלנות במקרה ספיציפי, יש לבחון את מצבו הרפואי המדויק של החולה ואת סיבת הנפילה

נפילה ממיטת בית חולים

שאלה: אשה בת 77 הגיעה לבית חולים לביקורת סרטן. עצמאית לחלוטין, מתהלכת וכו'.
היא נפלה ממיטת בית החולים, ועכשיו תאלץ להיעזר בהליכון, ולמעשה אבדה את עצמאותה. האם יש קייס לתביעת רשלנות רפואית?

תשובה: באופן עקרוני, נפילה של חולה ממיטת חוליו בבית החולים הנה מקרה שאסור שיקרה. עם זאת, כדי לקבוע כי קיימת רשלנות במקרה ספיציפי, יש לבחון את מצבו הרפואי המדויק של החולה ואת סיבת הנפילה. יש לבחון את ההוראות שניתנו לטיפול ולהשגחה על החולה הספציפי ומדוע מעקה המיטה לא הורם. 

אין לנכות או להפחית דמי ביטוח פרטי שאדם קיבל מחברת ביטוח פרטית, בגין פגיעה, אף אם הוא מקבל פיצוי בגין אותה פגיעה שנגרמה כתוצאה מרשלנות רפואית

החזר דמי ביטוח שהתקבלו בעקבות רשלנות רפואית

שאלה: נערך הליך גישור בין גוף רפואי לחולה, שבמהלך ביצוע פעולה ניתוחית גרם נזק לחולה שנשאר 100 % נכה לצמיתות, חדל לעבוד ומקבל בעקבות זאת קצבות מביטוח פרטי ולאומי. האם הצעת פשרה כזו קודם הגעה להוכחות בביהמ״ש מחייבת את התובע (הניזוק) להחזיר את הכספים שקיבל ויקבל לחברות הביטוח?

במידה שכן, אם הסכום בהצעת הפשרה נמוך מסכום תקבולי הביטוח, האם זה אומר שהניזוק יצטרך לשלם את מלוא סכום הפשרה לחברות הביטוח? במידה שלא, באילו מקרים?

תשובה: באשר לדמי הביטוח הפרטיים, התשובה היא - לא. אין לנכות או להפחית דמי ביטוח פרטי שאדם קיבל מחברת ביטוח פרטית, בגין פגיעה, אף אם הוא מקבל פיצוי בגין אותה פגיעה שנגרמה כתוצאה מרשלנות רפואית.
באשר לדמי הביטוח הלאומי, התשובה היא - כן. מנכים את סך התגמולים המתקבלים מביטוח לאומי מסכום הפיצוי המוסכם.
במקרה של פגיעה של 100% נכות רפואית ותפקודית, אני מתקשה לראות מצב שבו דמי הביטוח הלאומי גבוהים מסך הפיצוי המוסכם. זה לא סביר.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים