zap group mishpati logo

פקידי בנק - יש לזהות מידע רלוונטי /פרשנות

הוראת חוק חדשה, שנויה במחלוקת, עלולה לשלוח לכלא למשך תקופה ארוכה, פקידי בנק שלא יזהו מידע רלוונטי

מאת: ד"ר אבי נוב, עו"דד"ר עו"ד נוב אבי
13.07.15
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'

אם אתם פקידי בנק בישראל, ולא תזהו מידע רלוונטי בנוגע לבעלי חשבונות בנק, אתם עלולים להיכנס לכלא למשך 7 שנים וגם לשלם קנס כספי גבוה מאוד. כך עולה מתזכיר חוק חדש לתיקון פקודת מס הכנסה בכל הנוגע לחילופי מידע בינלאומיים, אשר פורסם לאחרונה, ואמור לעלות בקרוב לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה.

מדובר, ללא ספק, בהוראות חוק בעייתיות ביותר מבחינת מערכת הבנק בישראל, אשר צפויה להגיש את התנגדויותיה בקרוב.  

הרעדת מערכת הבנקאות בישראל

תזכיר חוק חדש לתיקון פקודת מס הכנסה בכל הנוגע לחילופי מידע בינלאומיים אשר פורסם לאחרונה, כולל הוראות חקיקה אשר עשויות להרעיד את מערכת הבנקאות בישראל. מדובר בסעיף 220ג לפקודת מס הכנסה.

בהתאם לתזכיר החוק, חילופי מידע עם מדינות אחרות על פי הסטנדרטים המקובלים בעולם הם תנאי בלעדיו אין לקבל מידע ממדינות אחרות על הכנסות של תושבי ישראל בחו"ל, על פי עיקרון ההדדיות, ולפיכך חיוניים לתפקודה של מערכת המס בישראל.
בתזכיר החוק נקבע, כי יש להשוות בין העבירה של העלמת מס לבין מי שעושה פעולות דומות במטרה להתחמק מקיום חילופי מידע עם מדינה אחרת או במטרה לעזור לאדם אחר להתחמק מקיום חילופי מידע כאמור.

ענישה משמעותית

בתזכיר החוק הוצע לקבוע, כי מי שפועל במטרה להתחמק מקיום חילופי מידע לשם אכיפת דיני המס של מדינה אחרת, או במטרה לעזור לאדם להתחמק מקיום חילופי מידע כאמור, עושה אחת מאלה, דינו מאסר שבע שנים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) או שני העונשים כאחד. כך לדוגמא, פקיד בנק אשר לא זיהה פרטים של בעל חשבון במוסד פיננסי ישראלי. 

הוראות לעניין זיהוי פרטים של בעלי חשבונות

ביחס לזיהוי הפרטים שנדרש פקיד הבנק, בתזכיר החוק נקבע, כי לשר האוצר תינתן הסמכות לקבוע בתקנות הוראות לעניין פעולות שעל הבנק לבצע לעניין זיהוי פרטים של בעלי החשבונות, לרבות פרטים שעל הבנק לדרוש מבעל החשבון, ופרטים שבעל החשבון מחויב למסור. עוד טרם השלמת הליכי החקיקה בעניין זה, בנק ישראל פרסם נוהל המחייב את הבנקים לדרוש מלקוחותיהם הזרים, בין היתר, להצהיר על כך כי שולם מס כדין במדינה הרלוונטית על הכספים שבחשבונותיהם. 

תזכיר חוק זה הוא תולדה של החלטה מספר 1490 (חכ/23) של ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מיום 13.03.2014 אשר צורפה לפרוטוקול החלטות הממשלה, וקבלה תוקף של החלטת ממשלה ביום 21.03.2014, המסתמכת בין היתר, על הנחיות ארגון ה-OECD בנושא העברת מידע אוטומטי, הניסיון שנצבר בעניין זה בבנקים בשוויץ, והוראות FATCA בארצות הברית.

* ד"ר אבי נוב, עו"ד, מתמחה בדיני מיסים ומיסוי בינלאומי

** הפרופיל של ד"ר אבי נוב, עו"ד, בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים