zap group mishpati logo

יחסי בנק לקוח - מה קורה כשהבנק מפר את חובותיו?

אילו חובות חב הבנק ללקוחותיו? מה קורה כאשר הבנק מפר חובות אלו?

מאת: מערכת משפטי
12.04.10
תאריך עדכון: 25.01.16
2 דק'
יחסי בנק לקוח - מה קורה כשהבנק מפר את חובותיו?

הפסיקה קבעה לא אחת, כי הבנק חב חובת נאמנות, שמירת סודיות, גילוי ותום לב כלפי לקוחותיו. אם הבנק מפר אחת או יותר מחובות אלו, הוא צפוי לתביעה משפטית, ואף לחיוב בפיצוי הלקוח.

חובת נאמנות

משמעה של חובת הנאמנות היא, כי על הבנק לפעול לטובת הלקוח שלו.

למציאת עו"ד בתחום תביעות ביטוח באינדקס משפטי

הפסיקה קבעה חובה זו בשל הסיבה שהיחסים בין הבנק ללקוחותיו אינם שווים. הבנק הוא גוף כלכלי גדול ויציב, ועובדיו מקצועיים ובעלי ניסיון בתחום הכספים והכלכלה, יותר מאשר הלקוח הממוצע. על כן, הבנק נמצא בעמדה טובה יותר מהלקוח.

פעמים רבות נשאלה בפסקי הדין השאלה, מהו היקפה של חובת הנאמנות. האם היא חלה בכל מקרה ועד כמה. התשובה היא, שיש לבחון כל מקרה לגופו, אך באופן עקרוני ניתן לומר, כי על הבנק להגן על הלקוח שלו, שכן אם ינהג אחר, התנהגותו תיחשב לרשלנית. הבנק צריך לבחון את הלקוח הספציפי שניצב בפניו, ובכלל זה מהם הנתונים האישיים שלו (גיל, השכלה וכד') ומהו השירות שהוא זקוק לו ושהבנק אמור להעניק לו.

אם הבנק מפר את חובת הנאמנות שלו כלפי הלקוח, הלקוח יכול לתבוע אותו. גם במקרה הפוך, שבו הבנק מחליט לתבוע את הלקוח מסיבה מסוימת, הלקוח יכול להעלות טענת הגנה, שעניינה הוא הפרת חובת הנאמנות מצד הבנק.

חובת סודיות

חובה נוספת חשובה של הבנק כלפי לקוחו היא חובת הסודיות. חובת הסודיות משמעה, כי על הבנק להגן ולשמור על כל מידע אודות הלקוח שלו, אשר הגיע מהלקוח בזמן שהלקוח היה בקשר עסקי עם הבנק. הבנק לא רשאי לגלות מידע זה לצד שלישי. להבדיל, החובה לא חלה על מידע שהגיע לידי הבנק לפני שהלקוח הפך ללקוח של הבנק, וכן במידה שהלקוח הפסיק להיות לקוח של הבנק.

יש לדעת, כי בפסקי הדין נקבעו מספר מקרים שבהם חובת הסודיות לא תחול על הבנק:

1• כשקיימת חובה לגלות את המידע לציבור.

2• כשהבנק חייב ע"פ חוק לגלות את המידע.

3• כשהאינטרס של הבנק מחייב לגלות את המידע.

4• כשהלקוח מסכים באופן מפורש או משתמע, שהבנק יגלה את המידע.

אם הבנק מפר את חובת הסודיות, הוא עלול להיתבע ע"י הלקוח.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום בנקאות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים