zap group mishpati logo

עבריינות מין במאה ה-21 - האינטרנט והשפעתו

האינטרנט השפיע על עבירות המין, המודעות אליהן, אופי ביצוען וההתייחסות אליהן. סקירת הנושא תוך התייחסות לאכיפה ולענישה

25.08.15
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
עבריינות מין במאה ה-21 - האינטרנט והשפעתו

דיווחים חדשותיים תכופים על עברייני מין שנתפסו על ידי הרשויות מעוררים תחושה מוטעית, לפיה ישנה עליה בהיקפן של עבירות אלה. רבים מניחים כי האינטרנט הרחיב את היקף הפעילות המינית של עברייני מין למיניהם. תחושה זו בטעות יסודה - יש עליה בהיקף האכיפה ועברייני המין מאותרים ונעצרים יותר בקלות בימים אלה, אולם היקף עבריינות המין עצמה היה ועודנו נרחב. העלייה בהיקף לכידתם של עברייני המין מעלה לא מעט שאלות: מדוע היום "קל" יותר לאתר עברייני מין? כיצד האינטרנט השפיע על עבריינות המין? האם מאפייני החיים המודרניים השפיעו גם על הענישה ולא רק על האכיפה בהקשר של עבריינות מין? ומה העונש הצפוי לעברייני המין ברשת?

האם בישראל 2015 יש יותר עברייני מין בהשוואה לעשורים קודמים?
כנראה שלא. ההנחה היא שמודעות לעבריינות מין, כמו גם היכולות לאתר ולהעמיד לדין עברייני מין גדלו, מה שמוביל ליותר מעצרים של חשודים בעבירות אלה וריבוי המעצרים יוצר תחושה מוטעית לפיה יש יותר עברייני מין בארץ. אגב, העלייה המתמדת בשיעור המעצרים של עברייני מין נראית גם במדינות מערב אחרות ולא רק בישראל. בשנים האחרונות, על אף שכך נדמה לרבים, אין כל שינוי בהיקף ביצוע עבירות מין, אולם השינוי בהיקף האכיפה יוצר תחושה שהעבירות מתרחשות כל הזמן. 

מדוע יש יותר מעצרים של עברייני מין בשנים אחרונות בישראל ובמדינות המערב?
ראשית, בשל המודעות: אנשים מדברים יותר, חושפים יותר, מודעים יותר ופחות מטאטאים מתחת לשטיח. גם מערכות החינוך והקהילה מודעות יותר, והגורמים השונים מסייעים להצפת מקרים המתרחשים בקהילה.
שנית, האינטרנט: המחשב חדר לחיינו ומהפיכת האינטרנט הובילה לכל כך הרבה מהפיכות בתחומי החיים השונים וגם בתחום האכיפה של עבירות מין. האינטרנט מזמן אליו עברייני מין שמשתמשים בו ככלי שיכול לשרת את תאוותם ולסייע להם בביצוע זממם, ומהעבר השני יש את רשויות החוק שמשתמשות באינטרנט ככלי למעקב ואיתור של עבריינים. האינטרנט שנה באופן מאד משמעותי את מאפייני עבריינות המין.

כיצד שנה האינטרנט את עבריינות המין?
קיומו של האינטרנט השפיע על עבירות המין עצמן, על אופיין וההתייחסות אליהן; הוא שינה את התנהגות העבריינים וגם את פעילות הרשויות, תוך הגדלת אפשרויות האיתור והאכיפה.

בהקשר של עבירות המין עצמן אנחנו רואים הרחבה של עבירות המין. המחוקק ובתי המשפט נוטים להחמיר עם עברייני מין פעילים ברשת. כך, למשל, בעבר רק מי שהחזיק חומר פורנוגרפי במחשב, אחסן ושמר אותו, נחשב לעובר עבירה פלילית. כיום עבירה זו הורחבה וגם מי שצופה בחומר אסור (למשל פורנוגרפיית ילדים), גם אם מדובר בצפייה אקראית, ללא שמירת החומר נחשב לעובר עבירה פלילית. 

הרחבה נוספת של עבירות המין מתבטאת גם בעצם הרשעה של עברייני מין בעבירות מגוונות, לרבות אינוס, גם כשלא היה מגע פיסי בין הקורבן לנאשם. עבירות מין שלא במגע, לא היו קיימות בעבר, ואפילו קשה היה לדמיין מצב בו מישהו מבצע מרחוק עבירת מין בקורבן מבלי לגעת בו בכלל. עבירה כזו היתה מוכרת רק בהקשר של אדם המבצע מעשה מגונה בפומבי (למשל: מתפשט וחושף עצמו בפני אחרים מבלי לגעת בהם). אולם, כיום אופי הדברים שונה, ונוצר מצב בו אדם יכול להיחשב כעבריין מין מרחוק. למשל, במצבים בהם אדם משדל באינטרנט אדם אחר להתפשט מול המצלמה ולגעת בעצמו - הוא יכול להיות מורשע בעבירה של שידול למעשה מגונה או אפילו בעבירת אינוס. 

בהקשר של התנהגות העבריינים - האינטרנט מהווה עבורם כר פורה לפעילות אסורה, והם משתמשים בכל המדיות והטכנולוגיות הקיימות כדי לאתר קורבנות ולממש את סטיותיהם. 

בהקשר של פעילויות הרשויות האינטרנט, כמו גם כלים טכנולוגיים חדישים נוספים, כגון: פלאפון, אלה מאפשרים פעולות איתור ואכיפה יעילות הרבה יותר. למשל, תיעוד הנעשה במחשב ובווטסאפ מהווה אגד ראיות יוצא דופן בעצמתו ובחשיבותו. כמו כן, לרשויות יש יכולת לעקוב אחרי פעילות חשודה ברשת ולאתר מהיכן התבצעה, וכך בקלות להגיע לזהות העבריין. מדינת ישראל עובדת בתחום זה בשיתוף פעולה עם האינטרפול ושתי הרשויות מעבירות ביניהן מידע נחוץ לאיתור עברייני מין פעילים ברשת. ישנן מחלקות סייבר עם כוח אדם מומחה למחשבים שמאתר בקלות יחסית עברייני מין פעילים ברשת. 

האם נוכחותו של האינטרנט השפיעה גם על הענישה של עברייני המין ולא רק על האכיפה?
מדיניות ענישה של עברייני מין מושפעת מגורמים רבים ומגוונים וקשה לבודד את ההשפעה של קיום האינטרנט על מדיניות זו. מה שברור הוא, שישנן עבירות חדשות ומציאות חדשה בעולם עבריינות המין, אליהן מסתגלים גם בתי המשפט. מדיניות הענישה של עברייני מין מורשעים עברה כמה שינויים בשנים האחרונות. כך, למשל, ישנה יחידה חדשה שהוקמה לאחרונה ובינתיים סובלת ממחסור בכוח אדם, אך עם השנים היא צפויה להתפתח ולגדול. יחידה זו היא יחידת מעקב אחרי עברייני מין שהורשעו, ריצו את עונשם ושבו לקהילה. מכיוון שעבריינות מין נוטה לחזור על עצמה ואחוז גדול מעברייני המין חוזרים לסורם, הרשויות שואפות לצמצם את הסיכון להישנות מעשיהם ופועלות בעזרת יחידה זו לצמצום הפגיעה האפשרית בציבור. לשם כך, הפרקליטות מבקשת צווי מעקב לגבי עברייני מין מסוימים לאחר חזרתם לקהילה. צווים אלו לעיתים מוגבלים, כגון: מעצר בית חלקי או מלא, הגבלה לגבי סוגי העבודות בהן יוכלו להשתלב, הגבלה לגבי מקום המגורים ועוד. 

האם וכיצד יכול עבריין מין למנוע הטלת מגבלות כאלה עליו?
עבריין המין יכול להתגונן ולהתנגד לבקשה זו. לשם כך מומלץ לו להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי. שירותים משפטיים אלה חשובים בכל אחד משלבי ההליך הפלילי לרבות בשלב זה שהינו מאוחר מאד ומגיע כבר אחרי הרשעה וריצוי העונש. 

מדוע חשובים שירותים משפטיים אלה?
אדם שנחשד או נאשם בביצוע עבירות מין מתמודד במערכה קשה, מאתגרת ורבת חשיבות והוא זקוק לכל הסיוע שיוכל לקבל. סיוע משפטי מסניגור מיומן ובעל ניסיון יכול לשנות לגמרי את פני הדברים והוא נחוץ בכל שלב ושלב של ההליך הפלילי. מומלץ להצטייד בעורך דין בשלב הכי מוקדם שניתן ולא להתחיל באיזשהו הליך בירור או חקירה ללא ייעוץ משפטי.

ייעוץ משפטי טרם החקירה הוא קריטי ביותר ויכול לגרום להבדל בין סגירת התיק לבין הגשת כתב אישום. חשוב ביותר שחשוד ידע מהן זכויותיו, מה מותר ומה אסור לו לומר, עם מה הוא חייב לשתף פעולה וכיצד הוא יכול להגן על עצמו.

ייצוג של עורך דין פלילי משפיע מאד גם בשלב המעצר, ועשוי להגדיל את הסיכוי שהמשפט נגד הנאשם יתנהל כשהוא לא במעצר. עובדת הישיבה של נאשם במעצר משפיעה מאד על התנהלות המשפט. נאשם עצור הוא לחוץ, סובל, מתפקד פחות טוב ומתקשה להגן על עצמו.

כמובן שבשלב של ניהול המשפט, נוכחותו של עורך דין פלילי מיומן היא חשובה מאין כמוה. עורך דין שיחקור עדים שונים ומתלוננת בצורה מיטבית יוכל להטיל ספק באמיתות דבריהם או אפילו לקעקע את העדויות לגמרי.

 חשיבות הייצוג בולטת גם בשלב הטיעונים לעונש, שכן בכל עבירה יש שיקול דעת לבית המשפט לבחור בין רף עליון של ענישה לרף תחתון שלה ופעמים רבות טיעונים חזקים וראויים מובילים להקלה בעונשו של עבריין שהורשע.

גם ללא ניהול משפט יש צורך בסיוע של עורך דין. הכוונה היא למצב של הסדרי טיעון: עורך דין פלילי מנוסה ומיומן מצליח "להשיג" ללקוח שלו הסדר טיעון טוב בנסיבות העניין. ישנם מקרים בהם ברור ששמיעת המתלוננת תהיה כה הרסנית עבור הנאשם, כך שחשוב לעשות הכל כדי שזו לא תשמע משום שהעונש יוכפל, ועדיף לנאשם לקבל עונש קל יותר במסגרת הסדר טיעון מאשר עונש כבד לאחר ניהול משפט. 

לסיכום, האינטרנט משמש ככלי שרת בידיהם של עברייני מין שמוצאים את טרפם בקלות ברחבי הרשת, אך הוא גם הגדיל את אפשרויות האכיפה והאיתור של עבריינים אלה על ידי הרשויות. עבריינות המין במאה ה-21 נראית אחרת – התנהגות העבריינים השתנתה, גדרי עבירות המין הורחבו ואפשרויות האכיפה ושיתופי הפעולה גדלו. כל זה אכן השתנה, אולם היקף עבריינות המין, הענישה של העבריינים, כמו גם הצורך בייצוג של עורך דין בעת הגשת כתב אישום, נשאר כשהיה. 


* עו"ד יניב מנור, מתמחה במשפט פלילי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים