zap group mishpati logo

תאונת דרכים - מהי?

מהי ההגדרה לתאונת דרכים? אילו מקרים יחשבו לתאונת דרכים ואילו לא? מה קובע החוק?

מאת: מערכת משפטי
19.04.10
תאריך עדכון: 30.05.18
3 דק'
תאונת דרכים - מהי?

נסעת בכביש ולפתע באה מולך משאית, סטתה ממסלולה והתנגשה במכוניתך. המכונית שלך ספגה זעזוע, הפגוש התעקם, ואתה "נזרקת" לאחור. רק במזל לא נפגעת באופן רציני יותר. האם מדובר בתאונת דרכים והאם תהיה זכאי לפיצוי בשל הנזק שנגרם למכוניתך?

ליעוץ בנושא תאונת דרכים, פנו לעורכי דין נזיקין

על פניו, נראה כי התשובה לשאלה זו פשוטה. אולם, במקרים אחרים, מתעוררת ביתר שאת השאלה האם מדובר בתאונת דרכים. בתי-המשפט נדרשים לא אחת לקבוע האם מדובר בתאונת דרכים, תוך פירוש רכיבי ההגדרה שבחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (פלת"ד).

רכיבי ההגדרה
ע"פ ההגדרה שבחוק, כדי שתאונה תיחשב לתאונת דרכים, צריכים להתקיים הרכיבים הבאים: 1. מאורע. 2.נזק גוף. 3. שנגרם עקב. 4. שימוש. 5. ברכב מנועי. 6. למטרות תחבורה.

• מאורע - הנפגע צריך להוכיח כי התקיימו נסיבות עובדתיות, אשר בצירוף שאר התנאים הקבועים בחוק מצטברות לכדי תאונת דרכים.

• נזק גוף - החוק קובע, כי יראו כנזק גוף מוות, מחלה, פגיעה או ליקוי גופני, נפשי או שכלי.

• שנגרם עקב - על נזק הגוף (כולל נזק נפשי) להיגרם כתוצאה מהשימוש ברכב המנועי שנעשה למטרות תחבורה. זהו הרכיב הסיבה.

• שימוש - שימוש כולל נסיעה ברכב, כניסה לתוכו או ירידה ממנו, החנייתו, דחיפתו או גרירתו, טיפול או תיקון דרך שלא במסגרת העבודה, כולל הידרדרות או התהפכות של הרכב או התנקות או נפילה של חלק מהרכב או המטען שלו תוך כדי נסיעה, וכן התנתקות או נפילה מרכז עומד או חונה שלא תוך כדי טיפול במסגרת העבודה.
יש לציין, כי לא כל שימוש ברכב נחשב לשימוש לצורך תאונת דרכים, ורכיב זה עורר מחלוקות רבות בפסיקה.

• ברכב מנועי - רכב שנע בכוח מיכני על פני הקרקע, ועיקר יעודו לשמש לתחבורה יבשתית, כולל רכבת, טרקטור, מכונה ניידת שכשירה לנוע בכוח מיכני בכביש ורכב נגרר או נתמך ע"י רכב מנועי. לא יחשבו כרכב מנועי: כסא גלגלים ועגלת נכים. השאלה מהו רכב מנועי לא פשוטה, והגיעה פעמים רבות להכרעת בתי המשפט.

• למטרות תחבורה - רק נזקי גוף שנגרמו עקב שימוש ברכב מנועי שנעשה למטרות תחבורה יהיו בני פיצוי.

כן נקבע בחוק, כי יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, גם אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבזמן השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי.

תאונה במתכוון
החוק קובע גם אילו מקרים לא יחשבו כתאונת דרכים: "לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי". כלומר- תאונה במתכוון אינה נחשבת לתאונת דרכים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום נזיקין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים