zap group mishpati logo

הבנות מתנהגות בעוינות כלפי אביהן? הוא עדיין יצטרך לשלם להן מזונות

ביהמ"ש המחוזי קבע, כי אב שבנותיו מסרבות להיפגש עימו יצטרך לשלם להן מזונות. רק במקרי מרדנות חמורים במיוחד, ביהמ"ש יפחית או יפטור את האב מחובתו לשלם מזונות לילדיו

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
25.04.10
תאריך עדכון: 29.06.16
4 דק'
הבנות מתנהגות בעוינות כלפי אביהן? הוא עדיין יצטרך לשלם להן מזונות

ביהמ"ש המחוזי בירושלים קיבל ערעור של אם ושתי בנותיה (בנות 17 ו-15) על פסק-דינו של ביהמ"ש לענייני משפחה, אשר פטר את האב (אשר התגרש מהאם) מחובת תשלום מזונות בנותיו מכיון שהן סירבו להיפגש עימו ולקיים עימו כל קשר.

למציאת עו"ד מזונות באינדקס משפטי

בערעור נטען, כי אין מקום לשלול מהבנות את המזונות, שכן האב הוא זה שאחראי לניתוק הקשר ולא הן. יתירה מכך, במהלך הנישואין בין ההורים, הוא נקט לא אחת אלימות כלפי האשה וכלפי הילדים.

האב טען מנגד, כי הוא עשה כל אשר יכול היה כדי לחדש את הקשר עם בנותיו, אך הן לא רצו. לפיכך, לדבריו, חלה במקרה זה ההלכה הפוטרת את האב לשלם לילדיו המורדים מזונות.

השופט מינץ קבע, כי עד שמגיעים למסקנה כי סרבנותו של ילד לפגוש בהורה שאין בידיו משמורת מצדיקה הפחתת המזונות הדרושים לקיומו, ראוי לנהוג בזהירות ובריסון.
"הטלת סנקציה כה חמורה של ביטול המזונות, היא אמצעי קיצוני שאין לנקוט בו אלא במקרים של מרדנות בעלת ביטויים בולטים, גסים ועולבים", כתב השופט בפסק הדין.

האב עשה טעויות

השופט קבע, כי הבנות אמנם מתבצרות בעמדתן ומסרבות להיפגש עם אביהן ללא צידוק או הסבר רציונלי, אבל גם האב לא חף מטעויות. נקבע, כי מהתסקירים שניתנו מטעם פקידת הסעד עולה, כי הוא לא נפגש באופן סדיר עם ילדיו במועדים שנקבעו לו, וכי הוא גם לא הראה התלהבות לעשות כן.

עוד נקבע, כי אם יש סיכוי כלשהו שהצדדים ייסוגו מעמדתם, הפטור מתשלום המזונות וודאי יסתום את הגולל על פני אפשרות כזו. "על המשיב להבין כי בהיותו הצד הבוגר בסכסוך, המחוות צריכות להגיע ממנו, ואין לצפות, ולוּ בטווח הקצר, כי בנותיו תצעדנה לקראתו", קבע השופט.

השופט הוסיף, כי קשה להשתכנע שסירובן של הבנות להיפגש עם האב הוא למרבה הצער מעשה החורג מסירובם של ילדים רבים אחרים, בנים למשפחות שהשלום לא שורר עוד במעונן.

נקבע, כי גם אם היה מקום לשקול גריעה מזונותיהן של הבנות, היה מקום לשקול בתחילה את צמצום המזונות ולא לבטל אותם לגמרי.

בהתאם לכך, בוטל פסק דינו של ביהמ"ש לענייני משפחה, ונקבע כי האב יהיה חייב לשלם לבנותיו מזונות (בסך 1,000 שקלים לחודש עבור כל אחת).

(ע"מ 513/09 פלונית נ' פלוני)
• ב"כ המערערות: עוה"ד לאה אליאב ויחזקאל אליהו
• ב"כ המשיב: עו"ד אלברט פרץ

----------------
בפסק דין אחר שניתן בבית המשפט לענייני משפחה נקבע, כי אב יפסיק לשלם מזונות לבתו, משום שהיא 'מחרימה' אותו ומסרבת לראותו בזמנים שנקבעו להם בהסדרי הראייה.
הפתרון שבית המשפט מצא לנושא הוא, שהכסף עבור הילדה יופקד בתוכנית חיסכון, ורק אם הבת ואמה ישנו את גישתן כלפי האב - יהיה אפשר לשקול את העברת הכסף לרווחת הילדה.

מיהו ילד מורד?

בעניין זה יצויין, כי ילד מורד, הוא ילד שמסרב לקיים קשר עם אחד מהוריו, שאינו ההורה המשמורן (לרוב האב, אך אין זה הכרח, כמובן).
הסירוב לקשר יכול לנבוע מכמה סיבות וגורמים: יחס משפיל, אלימות, הסתה ועוד.
בית המשפט לא ימהר לשלול מזונות של ילד שאינו מעוניין להפגש עם אחד מהוריו, ויברר האם הסיבה נעוצה בילד או בגורם 'מסית'. כך למשל, אם הילד מסרב להפגש אביב משום שהוא מתנהג כלפיו באלימות, חלילה, בית המשפט לא ישלול את מזונותיו.

אולם, אם מדובר בהסתה מצד ההורה האחר או ברצון לנקמה, ייתכן כי החלטת בית המשפט תהיה אחרת.
כאמור, לא בנקל בית המשפט ישלול מזונות מילד. זהו צעד שיעשה בו שימוש במשורה בלבד, ורק במקרים של מרדנות בעלת ביטוי בולט.

הבחנה בין ילד קטן לילד גדול

חשוב לציין, כי הפסיקה מבחינה בין ילד צעיר לבגיר, ובהתאם לכך מחמירה בעניין זה עם ילדים בגירים. ההיגיון מאחורי הדברים הוא, שניתן לצפות מילדים בניגילאי 14-15 ומעלה להבין את המשמעות של התנהגות מעליבה ומשפילה כלפי ההורה שהוא מסרב לראות, ואף להפנים כי להתנהגות זו יכולה להיות השלכה כלכלית. גבי ילדים קטנים לא ניתן לנהוג באותו האופן, שכן ילד בן 7, למשל, אינו מסוגל להבין את משמעות התנהגותו ואת ההשלכות האפשריות.

דוגמא לאבחנה זו ניתן למצוא בפסק דין, בו בית המשפט בטל מזונות של אב לבתו בת ה-17, אשר סירבה להיפגש עימו ונהגה בו בזלזול ובצורה בוטה. בית המשפט קבע, כי בשל גילה של הנערה והתנהגותה הסרבנית לקיום קשר כלשהו עם אביה, יש לבטל את החיוב במזונות שלו כלפיה. 
ניתן לומר, כי זוהי החלטה קיצונית, וכאמור לא בקלות בית המשפט יורה על צעד כזה. 

עוד בנושא:

חישוב דמי מזונות לקטינים

להרחבה בנושא של מזונות ילדים

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים