zap group mishpati logo

עבודות שירות

מהן עבודות שירות? מתי ובאילו נסיבות ביהמ"ש יטיל על נאשם שהורשע עבודות שירות במקום מאסר מאחורי סורג ובריח?

מאת: מערכת משפטי
25.04.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
עבודות שירות

עבודות שירות - עונש שמוטל על נאשם שביצע עבירה פלילית כחלופה מאסר.

ביהמ"ש יכול להטיל על נאשם שהורשע עונש של תקופת מאסר, ולקבוע כי תקופה זו תרוצה בעבודות שירות במקום בכלא. זאת, כאשר נגזר על הנאשם עונש של מאסר בפועל לתקופה שלא עולה על שישה חודשים. ביהמ"ש יכול לקבוע כי עבודות השירות יחליפו במשך כל התקופה את עונש המאסר, או רק בחלק מהתקופה. במקרה שביהמ"ש יקבע, כי הנאשם יבצע עבודות שירות רק בחלק מתקופת העונש, הוא יקבע את הסדר שבו הנאשם ישא בעונש שנגזר עליו.

למציאת עורכי דין בתחום הפלילי באתר משפטי

ביהמ"ש יחליט על ריצוי עונש המאסר בדרך של עבודות שירות, רק לאחר שהנאשם שהורשע הביע את הסכמתו לכך, ולאחר שהממונה על עבודות השירות  הודיע לביהמ"ש מהי עבודת השירות המיועדת לנאשם. ביהמ"ש יכול לבקש חוות-דעת מהממונה לפני גזירת דינו של הנאשם, והוא אף יכול לקבוע תנאים באשר לעבודת השירות שהנאשם יבצע.

פריבילגיה לנאשם

עבודות השירות הן פריבילגיה שניתנת לנאשם. במקרה שהנאשם לא יבצע אותן בצורה ראויה ובהתאם להוראות ביהמ"ש, ביהמ"ש יוכל לבטל אותן, ולהורות לנאשם לבצע את יתרת העונש של במאסר.

האפשרות של להמיר עונש מאסר בעבודת שירות מקדמת מספר מטרות:

ראשית, היא מאפשרת להקטין את הצפיפות בבתי הסוהר.

שנית, היא מאפשרת לשקם את הנאשם ולתת לו הזדמנות לחזור לחיים שגרתיים מבלי לשבת בכלא, על כל המשתמע מכך.

בדרך כלל,  בתי המשפט יאפשרו לנאשם לרצות עונש מאסר בדרך של עבודות שירות כאשר מדובר בנאשם שלא מהווה סכנה לציבור, ואשר הואשם בעבירות לא חמורות וכאשר נסיבותיו האישיות מצדיקות המרת המאסר בדרך של עבודות שירות.

סוג אחר של עבודות שירות הוא עונש של עבודות שירות לתועלת הציבור (של"צ) שביהמ"ש מטיל על נאשם במקום עונש מאסר, ולפעמים אף ללא הרשעה בדין. (התוצאה של אי הרשעה או ביטול הרשעה היא חריגה מאוד).
בימ"ש שהרשיע אדם, ולא גזר עליו עונש מאסר בפועל, יכול לחייב אותו לבצע בשעות הפנאי שלו, מבלי לקבל תמורה כספית, שירות כלשהו לתועלת הציבור, למשך תקופה מסוימת. (עד 250 של"צ בשנה). שירות המבחן במשרד העבודה והרווחה הוא הגוף אשר אחראי על ארגון עבודות השירות והפעלתן.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה