zap group mishpati logo

הפרת הסכם גישור - האם תמיד נחשב לחוסר תום לב?

כיצד ביהמ"ש מתייחס לצד שהפר הסכם גישור? האם כל הפרת הסכם גישור תיחשב לחוסר תום לב?

מאת: מערכת משפטי
25.04.10
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
הפרת הסכם גישור - האם תמיד נחשב לחוסר תום לב?

במסגרת עתירה שהוגשה לבג"ץ דן ביהמ"ש העליון בשאלה מהם תוכנה ומהותה של חובת תום-הלב הדיוני בהגשת בקשה ליישוב סכסוך בפני בית-המשפט לענייני משפחה.

ע"פ התקנות לישוב סכסוך בן זוג רשאי להגיש לבית המשפט בקשה ליישוב סכסוך עם בן זוגו ולהפניה ליחידת הסיוע. הגשת בקשה ליישוב סכסוך תיחשב כהגשת תובענה נגד בן הזוג האחר.

בפסק הדין דובר בבני זוג שנישאו ואשר נולדו להם 3 ילדים, ולאחר שהתגלע ביניהם קרע, עזב הבעל את הבית במרץ 2004.

למציאת עו"ד גירושין באינדקס משפטי

לאחר כשנה, במאי 2005 נחתם בין בני הזוג הסכם גישור, בו נקבע כי: "...המשתתפים מתחייבים שלא לבצע כל פעולה משפטית חד-צדדית, או כל פעולה חריגה בזכויות, שאינה במהלך העניינים הרגיל ושעלולה לפגוע במי מהמשתתפים האחרים; וזאת, כל עוד לא הודיעו למגשר ולמשתתפים האחרים, בכתב ומראש, על הפסקת השתתפותם בהליך הגישור".

הליך הגישור נמשך כמה חודשים, אך לפתע במהלכו, הגישה האשה בקשה ליישוב סכסוך בביהמ"ש לענייני משפחה בכפר-סבא. האשה הגישה את הבקשה מבלי ליידע את המגשר ואת בעלה על כך. שבועיים אחר-כך, שלח הבעל למגשר הודעה בכתב בדבר הפסקת הליך הגישור, ולאחר מכן הגיש תביעת גירושין לבית הדין האזורי בנתניה, בה כרך את מזונות האשה, משמורת הקטינים וחינוכם וכן ענייני רכוש.

האשה פעלה בחוסר תום-לב


בית-הדין הרבני קבע, כי הבקשה ליישוב סכסוך הוגשה בחוסר תום-לב ועלתה כדי ניצול לרעה של הליכי משפט.

הנשיאה דורית בייניש קיבלה את קביעת בית-הדין הרבני, וקבעה כי אכן הבקשה לישוב סכסוך הוגשה בחוסר תום לב.
" כאמור, בהסכם נקבע כי בני-הזוג מתחייבים שלא לבצע פעולה משפטית חד-צדדית", כתבה הנשיאה, " "וזאת, כל עוד לא הודיעו למגשר ולמשתתפים האחרים, בכתב ומראש, על הפסקת השתתפותם בהליך הגישור"." "אין חולק", פסקה השופטת בייניש, "כי העותרת הגישה את הבקשה ליישוב סכסוך בעיצומו של הליך הגישור, בלא להודיע על כך בכתב ומראש למגשר ולמשיב".

עם זאת, השופטת בייניש ציינה, כי לא כל הפרת הסכם בין בני-זוג תעלה בהכרח כדי חוסר תום-לב בהגשת בקשה ליישוב סכסוך, והדבר תלוי בנסיבותיו של כל מקרה לגופו. אולם, במקרה הזה הפרת הסעיף בהסכם הגישור לפיו כל פעולה משפטית חד-צדדית מחייבת הודעה בכתב ומראש, אינה עולה בקנה אחד עם כוונה כנה ליישב את הסכסוך הזוגי בדרכי שלום.

(בג"ץ 5918/07 פלונית נ' בית הדין הרבני הגדול).

• ב"כ העותרת : עו"ד יוסף מנדלסון; עו"ד שירה דונביץ. ב"כ העותרת בבג"ץ השני: עו"ד זיו גרובר
• ב"כ המשיבים: עו"ד שמעון יעקבי, עו"ד אהרן טירר; עו"ד עינת טירר; עו"ד אורית מור-סינבר; עו"ד הילה זהר, עו"ד עמוס צדיקה; עו"ד צחי ליסמן

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום גישור וישוב סכסוכים 

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה