zap group mishpati logo

שוויון הזדמנויות בעבודה לאנשים עם מוגבלות

האם עיוורים, חרשים נכים ואנשים אחרים בעלי מוגבלות מצליחים להשתלב בעבודה בדיוק כמו אנשים שלא סובלים ממגבלה כלשהי? התשובה, למרבה הצער, היא שלילית. בדיוק לשם כך נחקק חוק שוויון הזדמנויות בעבודה לאנשים עם מוגבלות.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
26.04.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
שוויון הזדמנויות בעבודה לאנשים עם מוגבלות

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נחקק כדי להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, ולעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים, וכן לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו.

למידע נוסף בתחום זכויות עובדים

איסור הפליה בתעסוקה

החוק קובע, בין היתר, איסור הפליה בתעסוקה. לפי החוק על מעביד אסור להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה, בשל מוגבלותם, ובלבד שהם כשירים לתפקיד או למשרה הרלוונטיים.
איסור ההפליה חל ביחס לקבלה לעבודה כולל מבדקי קבלה, ביחס לתנאי העבודה, קידום בעבודה והכשרה או השתלמות מקצועית. כמו-כן האיסור חל בנוגע לפיטורין או פיצויי פיטורין וכן לגבי הטבות ותשלומים שניתנים לעובד אשר פורש מעבודתו.

הוראות אלו חלות גם על מי שהיה בעבר אדם עם מוגבלות, על מי שנחשב לאדם עם מוגבלות ועל בני משפחות של אדם עם מוגבלות אשר מטפלים בו.

איסור ההפליה שבחוק כולל גם את החובה החלה על המעביד לבצע התאמות במקום העבודה ע"פ צרכיו המיוחדים של עובד שיש לו מגבלה, כך שיתאפשר להעסיקו במקום העבודה. זאת, אם לא מדובר בנטל כבד מידי אשר מוטל על המעביד, בהתחשב, בין היתר, בעלות ההתאמה וגודל העסק.

כך למשל: אם עובד מתנייד בכסא גלגלים, על המעביד להניח רמפה. אם למועמד לעבודה יש לקות למידה, על המעביד לתת לו תוספת זמן במבחן הקבלה לעבודה. אם עובד צריך לצאת לטיפולים בשל מוגבלות שלו או מוגבלות של ילדו, על המעביד להגמיש את שעות העבודה שלו ולאפשר לו לצאת לטיפולים.

ייצוג הולם ותחבורה ציבורית נגישה

קביעה חשובה נוספת בחוק היא, שבכל מקום עבודה שמועסקים בו יותר מ-25 עובדים, יינתן ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות.

עוד קובע החוק, כי אדם עם מוגבלות זכאי לשירותי תחבורה ציבורית נגישים ומותאמים לצרכיו, כולל אוטובוסים בקווים עירוניים, רכבות, מטוסים וכלי שיט. קביעה זו, אמורה לסייע לאדם עם מוגבלות להגיע למקום עבודתו כמו כל עובד אחר.

עו"ד אורנית אבני-גורטלר במשפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים