zap group mishpati logo

הסכם מייסדים: מה לכלול בו?

מהו הסכם מייסדים? מהי חשיבותו ומה כדאי לכלול בו?

מאת: מערכת משפטי
26.04.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
הסכם מייסדים: מה לכלול בו?

אם יש לכם רעיון כלשהו שאתם מעוניינים לפתח, או שאתם מעוניינים להקים מיזם,חברה או סטארט אפ, כדאי שתכירו את המושג "הסכם מייסדים". לפעמים, מרוב התלהבות ורצון להתחיל בעשייה ובקידום הרעיון, שוכחים למסד את היחסים בין השותפים עד להקמת החברה. אי מיסוד היחסים יכול להוביל למחלוקות רבות ולא נעימות, אשר היו יכולות להיפתר אילו היחסים היו מוסדרים מראש ובכתב.

מטרתו של הסכם מייסדים היא להסדיר את מערכת היחסים בין השותפים מבחינה משפטית ומסחרית, ולקבוע מהו התפקיד של כל שותף ושותף בחברה. כמו-כן, בהסכם אפשר לקבוע דרכים לפתרון בעיות ומחלוקות שיווצרו במהלך הדרך המשותפת. בהסכם יהיה תיאור של המיזם, וכן חובות וזכויות של הצדדים לו, מהות היחסים בין השותפים ואף דרך חלוקת הרווחים. כדאי שההסכם יתייחס לנושאים נוספים, כמו: זכויות וטו, הכנסת שותפים נוספים, רכישת ציוד, פרישת שותף ועוד.

מה חשוב לכלול בהסכם?

בהסכם מייסדים ישנם נושאים רבים שכדאי וחשוב לכלול. זאת, כדי שיהיה כמה שיותר רחב ומפורט, וימנע, ככל הניתן, מחלוקות עתידיות.

1• הקמת החברה - הסכם המייסדים צריך לכלול התייחסות למקום ההתאגדות של החברה. ישנם מספר שיקולים שמשפיעים על המקום ההתאגדות של החברה, בין היתר: שיקולי מס, עלויות הקמה ושיקולי שיווק. בנוסף, כבר בשלב זה יש לקבוע את דרך חלוקת המניות בין בעלי החברה. ישנם מקרים, שבהם יש הסכמה כי למייסד אחד תהיה זכות יתירה על פני מייסדים אחרים.

2• הסדרת מערכת היחסים בין המייסדים לחברה ובין המייסדים עצמם זה לזה - חשוב להגדיר בהסכם באופן מפורש מהו תפקידו של כל אחד מהמייסדים בחברה. כדי להגן על הקניין הרוחני של החברה, יש לקבוע בהסכם כי בעלי המנויות מתחייבים לשמור על סודיות בנוגע למידע המצוי בידיהם, ומתחייבים שלא להעבירו הלאה. כמו-כן, יש לאסור בהסכם על בעלי המניות להתחרות בפעילות החברה לאחר שימכרו את מניותיהם, במידה שיחליטו לעזוב ולצעוד בדרך חדשה. סעיף אי תחרות ושמירה על סודות מסחריים הוא סעיף חשוב מאוד בהסכם מייסדים.

3• דרך ניהול החברה - כולל מינוי דירקטורים, זכויות חתימה ודרך קבלת ההחלטות בחברה.

4• מימון פעילות החברה - באיזו דרך? מה קורה כאשר החברה לא יכולה להשיג מימון ממקורות חיצוניים?

5• דרכי פתרון סכסוכים - בימ"ש, בוררות או מנגנון מוסכם אחר.

6• הפרת הסכם - בכל הסכם מייסדים מומלץ לכלול מנגנון ענישה למקרה של הפרת ההסכם.

טיפ סיכום: גם אם נראה לכם, שאין סיכוי שתריבו, ושאצלכם זה יהיה אחרת, כדאי מאוד לקחת צעד אחורה, לנסות להרכיב משקפיים אובייקטיביים, ולהסדיר את מערכת היחסים ביניכם כדי למנוע מצבים לא נעימים בעתיד.

עוד בנושא:

על הסכם מייסדים - מה צריך שיהיה בו?

תשובות מפורום סטארט אפ בנושא הסכם מייסדים לסטארט אפ, רעיונות והטבות מס

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים