zap group mishpati logo

אנטנות סלולאריות- סכנה או היסטריה?

האומנם אנטנות סלולאריות מסכנות את הבריאות? ומה באשר לערך הדירה?

מאת: מערכת משפטי
06.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
אנטנות סלולאריות- סכנה או היסטריה?

כשאתם מחליטים לקנות דירה אתם בודקים דברים רבים וחשובים, לא רק בתוכה אלא גם בסביבתה. איך השכנים, איך מוסדות החינוך, האם יש נגישות לתחבורה ציבורית, האם יש מרכז קניות קרוב. ומה לגבי אנטנות סלולאריות? האם טרחתם לבדוק אם יש בסביבת הבית אנטנות? האם הדבר מטריד אתכם? האומנם אנטנות סלולאריות מסכנות את הבריאות? ומה באשר לערך הדירה- האם קיומן מוריד אוטומטית את ערך הדירה? האם יש מה לעשות בנושא?

ההתנגדות להצבת אנטנות סלולאריות בקרבת בתי מגורים אינה חדשה. בשנים האחרונות התנהלו מאבקים בכמה חזיתות- נגד הועדה לתכנון הבנייה, נגד החברות הסלולאריות, ואף במקרים לא מועטים הוגשו תביעות לבית המשפט בשל הקמת אנטנות סלולאריות.

תקנות הקרינה הבלתי מייננת קובעות מהו סוג ההיתר הנדרש להקמת אנטנה, ומהי רמת הקרינה המותרת. עם זאת, בדיקות הוכיחו כי גם רמת הקרינה המותרת בתקנות עשויה לגרום לנזקים בריאותיים בטווח הארוך.

ביהמ"ש: אנטנה סלולארית- סכנה בריאותית
בפסק דין אשר נדון לאחרונה בבימ"ש השלום בירושלים, נקבע כי די להראות סיכוי סביר לסכנה מהאנטנות כדי לקבל את התביעה.התובעים, בני הזוג פינגר, גילו כי שכניהם השכירו שטח מדירתם לחב' פלאפון לצורך התקנת אנטנות סלולאריות. האם תבעו את השכנים לאחר שנאלצו לעזוב את ביתם בשל האנטנות הסלולאריות שהשכנים התקינו בסמוך לדירתם הצמודה. לדבריהם, מאמציהם לסלק את האנטנות עלו בתוהו והם אף לא הצליחו להשכיר את דירתם בשל קיום האנטנות. השופטת מלכה אביב דנה בשאלה, האם האנטנות מהוות סכנה לתובעים, וקבעה כי נערכו מחקרים רפואיים המכירים בכך כי קרינה עלולה לגרום לנזקים בריאותיים. לדבריה: "יש להגן על אותם אזרחים תמימים אשר מוצאים את עצמם כנתונים בתוך סטטיסטיקה, תוך שהם מסכנים את בריאותם".

השופטת מתחה ביקורת על השכנים, וקבעה כי הם היו מודעים לסכנה. "הייתי מתפלאה אם מי מטעם הנתבעים היה מוכן לגדל את ילדיו בביתם של התובעים", תמהה השופטת. (מישל פינגר נ' פלאפון תקשורת בע"מ).

הצעות לפתרון
מעבר לסכנה הבריאותית קיים, כמובן, גם החשש לירידת ערך הדירה. אם אנחנו לא רוצים לגור בקרבת אנטנות סלולאריות, מדוע שאחרים כן ירצו?

ובכן, אל יאוש, יש מה לעשות:
1. אפשר לפנות לועדת התכנון והבנייה, ולבדוק האם ניתן היתר כדין להציב אנטנה סלולארית בקרבת ביתכם. האם הוגשו התנגדויות והאם דנו בהן.
2. אפשר לפנות למשרד להגנת הסביבה, ולדרוש כי נציגים מטעמו יערכו בדיקות קרינה.
3. אפשר להגיש תביעה לביהמ"ש. התביעה שתוגש היא תביעה נזיקית בשל מטרד, הפרת חובה חקוקה, או במקרה של אי גילוי אודות קיומן של אנטנות סלולאריות (כאשר קונים דירה או שוכרים דירה) תביעה חוזית בעילת הטעייה, אי גילוי נאות וכד'. במסגרת התביעה, אם אתם בעלי הנכס, תוכלו לבקש כי ביהמ"ש יפסוק לכם פיצויים בשל ירידת ערך הדירה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה