zap group mishpati logo

ואולי הרופא טעה? על רשלנות רפואית באבחון ועילת תביעה

תביעות רשלנות רפואית רבות מוגשות בשל טעות באבחון מחלה שגרמה לאי טיפול מתאים.

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 08.12.17
3 דק'
ואולי הרופא טעה? על רשלנות רפואית באבחון ועילת תביעה

אמא שלך מסתובבת כבר כמה חודשים עם כאבי ראש קשים, חום שבא והולך, לפעמים הקאות ובחילות. בדיקות אצל רופא משפחה לא העלו ממצא מיוחד, ולאחר בדיקה יקרה שנערכה באופן פרטי, הסתבר כי אמך סובלת מסרטן במצב מתקדם למדי. האם אפשר לומר באופן חד-משמעי שרופא המשפחה טעה באבחנה? האם אפשר להגיש נגדו תביעה בשל רשלנות רפואית?

תביעות רשלנות רפואית רבות מוגשות בשל טעות באבחון מחלה שגרמה לאי טיפול מתאים. אמנם לא תמיד אפשר לאתר מחלות בזמן, אך קיימים מקרים שבהם יש סימפטומים מסוימים אצל המטופל שהיו אמורים לעורר חשד אצל הרופא המטפל, ואי פענוח נכון שלהם או אי הפנייה לבדיקות נוספות או למומחים - מהווה רשלנות.

למציאת עו"ד רשלנות רפואית בבתי חולים באינדקס משפטי

אבחון מחלות

בדרך כלל אדם הסובל מכאבים (כאבי ראש שלא מרפים, סחרחורות, הקאות, בחילות וכד') יגיע קודם כל לרופא המשפחה. הרופא צריך לבדוק אותו, ולהתייחס ברצינות לתלונותיו. כאשר מדובר בסימפטומים שמעידים על חשש למצב בריאותי לקוי, הרופא צריך להפנות את החולה לבדיקות נוספות. אם הרופא לא מתייחס במלוא הרצינות לסימפטומים מהם סובל החולה, משחרר אותו לביתו ומציע לו לקחת אקמול, או משכך כאבים אחר, מבלי לבדוק את הבעיה לעומק, הרי שמדובר ברשלנות.

אם הרופא כן מפנה את החולה לבדיקות הרלוונטיות, כאשר התוצאות מגיעות, הרופא צריך לאבחן את מצבו הבריאותי של המטופל, ולהפנות אותו במידת הצורך לקבלת טיפול רפואי מתאים. אבחון שגוי או מאוחר, בהנחה שעמדו לרשות הרופא כל האמצעים הרפואיים והטכנולוגיים, יכול להוות עילה לתביעה בשל רשלנות רפואית באבחון.

ראיון וידאו: עו"ד דותן לינדנברג - קביעת הפיצוי במקרה של רשלנות רפואית

רשלנות רפואית באבחון - מבחן "הרופא הסביר"

כשביהמ"ש דן במקרה של רשלנות רפואית באבחון מחלה, ובוחן האם הרופא אכן התרשל, הוא בוחן זאת ע"פ מבחן "הרופא הסביר", כלומר: האם הרופא פעל כפי שמצופה מרופא סביר לפעול, ע"פ הסטנדרטים הרפואיים והידע הרפואי שהיה קיים בזמן ביצוע האבחון. אם נקבע, כי ניתן היה למנוע הידרדרות של מחלה קשה אצל אדם בשל אבחון באיחור, או שהיא לא אובחנה כלל, וכתוצאה מכך החולה לא קיבל טיפול מתאים או לא קיבל טיפול כלל ומצבו הידרדר, הרי שיש "קשר סיבתי" בין הרשלנות באבחון לבין הנזק שנגרם לחולה.

בבתי המשפט נקבע, כי רופא לא צריך להסתפק בבדיקות שטחיות כשחולה מתלונן על כאבים ומיחושים חוזרים. הוא צריך לגלות יוזמה, לחקור ולעזור לחולה ככל יכולתו.

תביעה בשל רשלנות באבחון

במקרה שנגרם לכם או למישהו מבני משפחתכם נזק בשל אבחון מאוחר או שגוי של המצב הבריאותי, אפשר להתייעץ עם עו"ד ולשקול הגשת תביעה ברשלנות רפואית. במסגרת התביעה יש להוכיח , כי האיחור באבחון המחלה חרג מהסביר עד כדי כך שנגרמה למטופל סכנת חיים או נזק לא הפיך. אם ביהמ"ש יקבל את התביעה, הוא יפסוק בדרך כלל פיצויים גבוהים.

עוד בנושא:

7 עו"ד מייעצים לכם רגע לפני תביעת רשלנות רפואית

רשלנות רפואית: מתי זו טעות ולא רשלנות?

שאלות גולשים ותשובות מפורום רשלנות רפואית

רשלנות רפואית בקופות חולים – השיקולים שמאחורי הקלעים

רשלנות רפואית בישראל: המדריך שלכם

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה