zap group mishpati logo

פירוק שיתוף בדירת מגורים

אתם נמצאים בהליכי גירושין. אחד הדברים שאתם מוטרדים ממנו ולא מצליחים להגיע להסכמה לגביו הוא דירת המגורים. ובכן, מה יעלה בגורלה של הדירה, האם היא תימכר או שאחד מכם ישאר לגור בה? על פירוק שיתוף של דירה

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
29.04.10
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
פירוק שיתוף בדירת מגורים

- עודכן באפריל 2015 -

כאשר אחד הצדדים, האשה או הבעל, מעוניין למכור את דירת המגורים, הוא יכול לפנות לביהמ"ש לענייני משפחה בתביעה לפירוק שיתוף. ההליך של מכירת הדירה נקרא פירוק שיתוף, מכיון שזכויות בני הזוג בדירה הופכות אותם בעצם לשותפים ע"פ חוק המקרקעין.


רוצים לשאול שאלה בנושא זה בדיוק? היכנסו לפורום משפחה


בעיקרון, ביהמ"ש אמור להיעתר לבקשה לאור עיקרון היסוד הקבוע בחוק המקרקעין, לפיו לכל שותף יש זכות לפרק את השיתוף במקרקעין בכל עת.
ואולם, ביהמ"ש יבחן את זכותו של בן הזוג האחר והילדים הקטינים למדור, ורק לאחר מכן יחליט האם יש להורות על פירוק מיידי של השיתוף בדירת המגורים או שמא יש לפרק את השיתוף ביחד עם ביצוע איזון משאבים של כלל נכסי המשפחה. כלומר: אם יש לבני הזוג רכוש נוסף (אשר רשום על שם אחד מהם או על שם שניהם), ביהמ"ש יורה על איזון כלל הרכוש, ולא יצווה על מכירת דירת המגורים בלי קשר לרכוש המשותף.

מתי פירוק השיתוף יידחה?

מצב אחד שבו פירוק השיתוף יידחה הוא כאשר ישנו צו למדור ספציפי, אשר ניתן ע"י בית הדין הרבני.
מדור ספציפי (או מדור ייחודי) הוא סעד שניתן רק ע"י בית הדין הרבני במסגרת תביעת האשה למזונות או לשלום בית. באופן עקרוני, הבעל חייב במזונות האשה ובמדור שלה (מגורים) כל עוד הם נשואים. אם כן, אשה יכולה להגיש תביעה למזונות או לשלום בית, ובמסגרתה לדרוש, כי בית-הדין הרבני יורה שהיא זכאית להמשיך לגור באותו בית ספציפי, בדירת המגורים בה הצדדים גרים בזמן הגשת התביעה.

תביעה של אשה למדור ספציפי יכולה להתנגש עם תביעת בעלה לפירוק שיתוף בדירת המגורים (כלומר: למכירת דירת המגורים), שכן משמעו של מדור ספציפי הוא שהאשה תוכל להמשיך לגור באותה דירת מגורים. על-כן, במקרה כזה, כאשר ישנו צו למדור ספציפי, על ביהמ"ש לענייני משפחה לכבד את הצו ואת החלטת ביה"ד הרבני בנושא, לאפשר לאשה להמשיך לגור בדירת המגורים, ופירוק השיתוף- יידחה.

פסק דין שבו נתן בית המשפט צו לפירוק שיתוף מיידי - להורדה בקובץ PDF>>

[באדיבות אתר הרשות השופטת]

זכות בדין קדימה

עו"ד איימי בכור-בוני מוסיפה, כי על אף שאין טענת הגנה לפירוק השיתוף במקרקעין, כלומר: כל מי שעל שמו נכס בבעלות עם שותף אחר יכול לדרוש את מכירתו ופירוקו המיידי, בין בני זוג נשואים קיימת זכות לפי חוק המקרקעין שנקראת "זכות בדין קדימה", כלומר ככל שמי מבני הזוג הוא שרוצה לרכוש את הנכס, חייבים לאפשר זאת.

עובדה זו כשלעצמה יכולה לעכב את פירוק השיתוף ומכירת הדירה ומדוע?

זאת, מכיוון שהחבויות בין בני זוג לא נובעות בדרך כלל רק מהנכס, ואז אם יש לקיים איזון פנסיוני בין הצדדים ולבעל סכום גדול משל האשה, לדוגמא, לעיתים ניתן יהיה לבקש היוון של הסכום ולגלמו במחיר הדירה ובכך לשלם פחות. כך למשל: נניח שיש דירה משותפת ושוויה מיליון ₪.

עליה משכנתא של 50% מערך הנכס ובסך הכל חצי מיליון ₪, ויערך איזון אקטוארי ביחס לשאר הזכויות בין הצדדים, קופות גמל קרנות השתלמות פנסיות וכו' שנצברו במהלך החיים המשותפים. בהנחה שאקטואר ישום את הזכויות ויקבע כי על הבעל להעביר לאשה סך של 200,000 ₪, האשה יכולה בהחלט לבקש מהבעל כי היא תישאר עם הדירה והמשכנתא ואז במקום להעביר לו 250,000 ₪ עבור חלקו בדירה, תאפשר לו להשאר עם מלוא זכויותיו ותעביר לו רק 50,000 ₪.

לכן, מסבירה עו"ד בכור-בוני, פעולה כזו מעכבת מכירת נכס עד חוות דעת אקטואר ונסיון למצות את רכישת הדירה ע"י בן הזוג המעוניין.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה