zap group mishpati logo

אושר הסדר פשרה במסגרת תביעה ייצוגית בשל מטרדי ריח ממפעל

ביהמ"ש המחוזי בחיפה אישר לאחרונה הסדר פשרה אליו הגיעו שני תובעים עם פרוטרום תעשיות בע"מ, במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד פרוטרום בשל מטרדי ריח חוזרים ונשנים שמקורם במפעל שלה.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
03.05.10
תאריך עדכון: 31.05.18
3 דק'
אושר הסדר פשרה במסגרת תביעה ייצוגית בשל מטרדי ריח ממפעל

שני תובעים הגישו בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד פרוטרום תעשיות בע"מ, מפעל לייצור תרכובות ותמציות של טעם וריח למזון ולמשקאות בעיקר, במפרץ חיפה. בתובענה נטען קיומם של מפגעי ריח חוזרים ונשנים שמקורם במפעלה של פרוטרום, הפוגעים באיכות החיים של מי שמתגוררים ועובדים במפרץ חיפה.

המבקשים טענו, כי התנאים לאישור התובענה כייצוגית מתקיימים: קבוצת התובעים אשר המבקשים מבקשים לייצג היא קבוצה של "תושבים שהתגוררו  ברדיוס של 3.5 ק"מ ו/או שמקום עבודתם ברדיוס של 2 ק"מ ממפעל פרוטארום, ו/או שעשו שימוש תדיר ברכבם ו/או נסעו באופן תדיר בתחבורה ציבורית בכביש עכו חיפה במקטע הסמוך לצומת קריית אתא במהלך 7 השנים הקודמות ליום הגשת תביעה זו".
גודל הקבוצה הוערך בכ- 170,000 איש; נטען כי התובענה מעוררת שאלות משותפות לכל חברי הקבוצה, כלומר: כל חברי הקבוצה סבלו נזק בלתי ממוני עקב פגיעה באוטונומיה ועקב רגשות שלילים בשל מפגעי הריח שמקורם במפעל של פרוטרום ; העוולות בוצעו כלפי כלל חברי הקבוצה וכולם זכאים לפיצוי מפרוטרום בגין נזקיהם הלא ממוניים; התובענה הייצוגית היא הדרך ההוגנת והיעילה להכריע בסכסוך בנסיבות העניין.

עיקרי הסדר הפשרה
ביהמ"ש התבקש לאשר את הסדר הפשרה אליו הגיעו הצדדים.
ע"פ ההסדר, פרוטרום התחייבה לבצע תוכנית השקעות משמעותית ורב שלבית בהיקף כולל שלא יפחת מסך של 8 מיליון ₪ , לטיפול בנושא מקורות הריח, וכן כדי להביא להורדה מהירה ומשמעותית לטענות בדבר בעיות ריח שמקורן בפעילות המפעל, היא התחייבה לא יאוחר מתום  6 חודשים ממועד אישור הסדר הפשרה לחדול מייצורם באתר של עשרה חומרים, שהינם בעלי פוטנציאל ריח חזק, וכן עד ולא יאוחר מתום 18 חודשים לחדול מייצורם של עוד שישה חומרים.

השופט קיסרי אישר את ההסדר, וקבע כי מטרת ההסדר היא להביא לשינוי של ממש במציאות שבה נחשפו התושבים ומי שעובדים בסביבה למטרד הריח החמור, באמצעות הפחתה ניכרת בעוצמתו ובתכיפותו של מטרד זה.

באשר לגמול לתובעים הייצוגים ושכ"ט באי כוחם נקבע, כי פרוטרום תשלם לתובעים גמול בסכום כולל של 50,000 שקלים ולבאי כוחם שכ"ט עו"ד בסכום של 500,000 שקלים בצירוף מע"מ. זאת, אע"פ שהיועץ המשפטי סבר כי שכר הטרחה שהוצע בהסדר גבוה מידי.
כמו-כן, נקבע, כי פרוטרום תשלם סכום של 225,000 שקלים לעמותת "חיים וסביבה-ארגון גג של שוחרי החיים והסביבה".

(ת"צ 837-07 בריוטי ואח' נ' פרוטרום תעשיות בע"מ)
• ב"כ התובעים: עו"הד אמיר ישראלי, רם גורודיסקי, יוחי גבע

תקדין - פסק דין

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תביעות ייצוגיות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה