zap group mishpati logo

מבחר שאלות ותשובות מפורום דיני נזיקין

הילד שלכם נפגע בתאונה בבית-ספר? האם יש מקום לתבוע את המורה? את ביה"ס? ואם נפגעתם בתאונה- האם תהיו זכאים לקבל פיצויים וממי? ומה במקרה שהלכתם לתומכם ברחוב ונפלתם בשל מכשול במדרכה- האם תתבעו את העירייה? שאלות אלו ואחרות עניינו אתכם לאחרונה. אתם שאלתם, ואנחנו ענינו. לפניכם מקבץ שאלות ותשובות מפורום נזיקין, המנוהל ע"י עו"ד חיים מנדלבאום.

מאת: מערכת משפטי
03.05.10
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
מבחר שאלות ותשובות מפורום דיני נזיקין

פציעה בבית-ספר

שאלה: בני נפצע בפעילות בית ספרית באצבעו, ונזקק לתפרים באצבע שבוצעו בבית חולים.
האם הוא זכאי לפיצוי?

תשובה: כל תלמידי ישראל מבוטחים בביטוח תאונות אישיות באמצעות המרכז לשלטון מקומי.
לגבי תביעת נזיקין - אם בנכם נפגע עקב רשלנות כלשהי מצד בית הספר, ניתן להגיש כנגד בית הספר תביעת נזיקין.

תאונת דרכים במהלך שיעור נהיגה

שאלה: הייתי מעורבת בתאונת דרכים כנהגת בעת שיעור נהיגה. מדובר בתאונת שרשרת- האוטו שבו נהגתי היה הראשון ובאוטו השלישי נהג נהג מונית, אשר פגע ברכב השני והרכב השני פגע ברכב שנהגתי בו. כל זאת קרה כשעמדתי ברמזור ולא בעת נהיגה. כתוצאה מתאונת הדרכים יש לי כאבי גב חזקים ואני מטופלת כיום בטיפולי פיזיותרפיה.
שאלתי היא: האם בתביעה על נזקי גופי עלי לפנות לחברת ביטוח אשר ביטחה את הרכב של מורה הנהיגה שלי או לחברת ביטוח אשר ביטחה את הרכב השני והשלישי שהיו מעורבים בתאונה?

תשובה: חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הקים משטר של אחריות מוחלטת, דהיינו: שאלת האחריות הנזיקית של המעורבים בתאונה איננה רלוונטית עוד.
החוק קבע סדרי אחריות. נפגע אשר נפגע כנוסע ברכב זכאי לתבוע את המבטחת של הרכב בו נסע (גם אם נהגי כלי רכב אחרים הם "האשמים" בתאונה).


נפילה ברחוב

שאלה: בעת הליכה על מדרכה נתקלתי בצינור בולט שהיה מקובע למדרכה. כתוצאה מכך נפלתי ונפצעתי בברך. המקום נפוח ויש בו פצע דלקתי. נאמר לי, שאחד מבעלי החנויות בסביבה קיבע את הצינור כדי ליצור הפרדה בין השטח שלו לשכן. האם עלי לתבוע את העירייה או את בעל החנות (כפי הנראה החנות שלו נסגרה)?

תשובה: לפי תיאורך אני למד שנתקלת במכשול שהיה בשטח ציבורי. אם מדובר במדרכה, שהיא בתחום אחריותה של העירייה, כי אז העירייה אחראית לתקינותן של המדרכות ולבטיחותם של העוברים ושבים.
אם ניתן לזהות את מי שגרם לאותו מכשול -, כי אז גם הוא אחראי לתוצאות הצבת המכשול, ויש לתבוע גם אותו.

תאונה בדרך לעבודה

שאלה: עברתי תאונה בדרך למשרד בשבוע שעבר. פוניתי לביה"ח ושוחררתי בהמשך היום. רציתי לדעת: 1. מי משלם על האמבולנס? 2. האם המעביד רשאי להוריד לי כסף על הימים שאני נח בבית?

תשובה: לפי תיאורך, מדובר בתאונה שהיא "תאונת עבודה" לפי חוק הביטוח הלאומי. במקרה זה, המוסד לביטוח לאומי צריך לשאת בהוצאות הטיפול הרפואי, לרבות פינוי באמבולנס.
היעדרות מחמת פגיעה בתאונת עבודה מזכה את הנפגע בקבלת דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי והמעביד רשאי שלא לשלם לך שכר בגין ימי היעדרות אלה.
אם נפגעת בתאונת דרכים, הינך זכאי, כמובן, גם לפיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

תאונה במתכוון בה נפגע צד שלישי

שאלה: האם במקרה זה זכאי הצד השלישי (שמעורבותו תמימה) לפיצוי כנפגע תאונת דרכים?

תשובה: אדם שנפגע בתאונה שנקבע שהיא "תאונה במתכוון" אינו זכאי לפיצויים מכח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
חשוב להדגיש, שהשאלה האם התאונה היא במכוון אם לאו, לעולם תיבדק כלפי הנפגע הקונקרטי. לנפגע כזה עומדת זכות תביעה לפי פקודת הנזיקין, כנגד מי שפגע בו במתכוון.

ועדה רפואית

שאלה: האם ועדה של ביטוח לאומי יכולה לחייב אותי לעבור בדיקה נוספת לאחר שקבעו לי כבר נכות קבועה של 12.5% לפני שנתיים?

תשובה: ככלל, הן הנפגעים והן המוסד לביטוח לאומי זכאים לבקש לבחון מחדש דרגת נכות שנקבעה לנפגע, גם אם היא נקבעה כדרגת נכות לצמיתות. תנאי לכך הוא אישור של רופא מוסמך שחל שינוי במצב הרפואי. בהליכי החמרה או הטבה ניתן לנקוט אחת לחצי שנה בנכות מעבודה ואחת לשנה בנכות כללית.
הנפגע זכאי להיות מיוצג על ידי עו"ד ולהציג חוות דעת של מומחים רפואיים מטעמו בהליכים אלה.


נשיכת כלב

שאלה: הובא לידיעתי כי אשה אשר ננשכה ע"י כלבי מעוניינת לתבוע אותי עקב החסרת ימי עבודה ועל עוגמת נפש.
האשה ננשכה בכניסה לחצרי כאשר הכלב היה משוחרר (אין עדות ראייה והיא טוענת שזה לא היה בחצר) הכלב שלי הוא קטן מסוג פינצ'ר, ולכן הנשיכה היא קלה מאוד.

הגעתי באותו יום הביתה מהעבודה לבדוק מה מצבה (היא המנקה של הבית השכן) והיא עדיין עבדה במלוא המרץ. אם היא המשיכה לעבוד והנשיכה היא קלה, מה סכום התביעה שהיא יכולה לדרוש? והאם אני צריכה להעסיק עורך דין לשם כך? האם אני צריכה לבקש ממנה אישורים רפואיים?

תשובה: על בעלים של כלב מוטלת למעשה אחריות אבסולוטית לנזקים שיכולים להיגרם כתוצאה מהתנהגות הכלב. ממכתבך אני למד שמדובר בסבירות גבוהה שתוגש כנגדך תביעה, ולפיכך מומלץ להתייעץ עם עורך דין העוסק בנזיקין.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה