zap group mishpati logo

חזרו מירח הדבש הישר לביהמ"ש

התחתנתם? לירח דבש כבר נסעתם? הכל הלך כשורה? מה יכול להשתבש בירח דבש, ומה ביהמ"ש פסק בתביעות שהוגשו בנושא?

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
04.05.10
תאריך עדכון: 27.05.19
7 דק'
חזרו מירח הדבש הישר לביהמ"ש

עבור בני זוג שזה עתה נישאו, אין דבר מהנה יותר מלתכנן את ירח הדבש. אחרי ההכנות המרגשות לחתונה, מחכה דבר מה נוסף מלהיב באופק. השאיפה, לרוב, היא לבלות חופשה רומנטית, נפלאה וקסומה במקום מפנק, מזמין ומעניין. חלק מהנשואים הטריים יעדיפו לבלות את חופשת ירח הדבש שלהם באחת מבירות אירופה, אחדים יעדיפו להרחיק ולטוס שעות רבות לעבר יעדים אקזוטיים ואילו עבור אחרים, חופשה בישראל תהיה כל מה שצריך כדי לחגוג ירח דבש ותחילתה של תקופה חדשה כזוג נשוי.

בין אם אתם נופשים במאוריציוס ובין אם אתם מבלים באילת, וודאי לא תצפו לכך, שהחופשה הנהדרת שתכננתם תשתבש. ומה כבר יכול להשתבש בירח דבש אתם שואלים?
מסתבר שלא מעט. החדר במלון יכול להיות קטן ורועש, הטיסה לחו"ל יכולה להתעכב או אף להקדים ולתפוס אתכם לא מוכנים, ואם לא די בכך- המזוודה שלכם יכולה די בקלות ללכת לאיבוד.

לפניכם תביעות מעניינות שהגישו בני זוג שחזרו מירח דבש, שבו דבר אחד לפחות לא הלך כשורה. 

רומנטיקה בפראג או מלון רועש?
האם יש עיר רומנטית יותר מפראג לבלות בה חופשת ירח דבש? רבים יגידו שלא.
גם בני הזוג רוסצקי חשבו כך. אולם, כאשר יצאו לירח דבש בפראג, קיבלו חופשה שונה לגמרי מזו שציפו לה.

במסגרת תביעה שהגישו לבית המשפט לתביעות קטנות בת"א, טענו התובעים כי חב' השטיח המעופף, דרכה קנו את חבילת הנופש, לא הודיעה להם על שינוי מועד הטיסה, שהוקדמה בשעה ובשל כך הם כמעט איחרו אותה.
עוד טענו התובעים, כי במלון שסיפקה להם החברה התבצעו שיפוצים נרחבים שגרמו לרעש מסיבי, אשר פגם בירח הדבש שלהם. ואם לא די בכך, היו תקלות במעלית. התובעים טענו, כי ניסו לפנות טלפונית לשטיח המעופף כדי להחליף מלון, אך הדבר לא הוסדר והם נאלצו להחליף פעמיים חדר, דבר שלא שיפר את המצב. התובעים ביקשו פיצוי בשל חופשת ירח הדבש שנפגעה.

חב' השטיח המעופף טענה מנגד, כי התובעים קיבלו את השירותים שהזמינו וצרכו אותם בפועל.
השופט אהוד שוורץ קיבל את התביעה, וקבע כי חב' השטיח המעופף לא פעלה כראוי בקשר לחופשת התובעים.
"שוכנעתי באופן מספק שהנתבעת ידעה על שיפוצים, אם לא ידעה על היקפם המלא - עדיין הייתה צריכה לברר
את הדברים, לפני ששולחת למלון אנשים, או לכל הפחות לידע את התובעים בעניין ולגבי הידוע לה, ולחילופי חילופין, לתת פתרון ראוי, כאשר התובעים התקשרו מחו"ל וביקשו החלפת מלון, מה שלא נראה לי שנעשה", כתב השופט.

השופט הוסיף, כי הוא השתכנע שהיו במלון רעשים מסיבים וחריגים וברור שחופשת התובעים, במיוחד כשמדובר בירח דבש, נפגעה קשות.
בהתאם לכך, השופט חייב את השטיח המעופף לשלם לתובעים פיצוי של 6,000 שקלים וכן הוצאות משפט של 500 שקלים. (ת"ק 1378-04-09 רוסצקי ואח' נ' השטיח המעופף בע"מ).

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

המזגן בחדר לא פועל? יש פיצוי
יעד פופולארי מאוד לבילוי חופשת ירח הדבש נמצא ממש כאן, בישראל. מסתבר, כי בני זוג רבים מעדיפים לבלות את ירח הדבש שלהם בעיר השמש הנצחית, אילת.

בני זוג הזמינו באמצעות חב' הדקה התשעים חופשת ירח דבש למשך סוף שבוע במלון מלכת שבא באילת.
בתביעה שהגישו לביהמ"ש לתביעות קטנות בת"א כנגד המלון טענו, כי הם הגיעו למלון ב-27 בנובמבר 2008, ובלילה השני לשהותם שם התעורר והתברר להם כי המזגן לא עובד. בחדר לא היה חלון חיצוני והתובעים סבלו מחום. לדבריהם, בלילה הראשון המזגן השמיע רעשים, אך הם לא יחסו לכך חשיבות. התובעים ביררו עם המלון מה אפשר לעשות, ולהפתעתם נאמר להם כי בין השעות 01:00 ל-05:00 לפנות בוקר המלון לא נוהג להפעיל את המזגן באופן שיקרר את החדר אלא במצב של אוורור. הצעות חלופיות שהוצעו לתובעים לא כללו שהייה בחדר ממוזג בשעות הלילה, ועל כן התובעים ארזו את חפציהם בבוקר וחזרו לת"א.

התובעים ביקשו, כי ביהמ"ש יפסוק להם פיצוי של 9,100 שקלים: החזר עלות החופשה בסך 2,100 שקלים ו-7,000 שקלים בשל עוגמת נפש.

המלון טען מנגד, כי אין כל חובה או הכרח לקרר את חדרי המלון בלילות ובשים לב לטמפרטורות החיצוניות שהיו באותה עת באילת, ניתן להסתפק באוורור שסופק באמצעות מערכת המזגן.

השופט בני שגיא החליט לקבל את התביעה, וקבע כי המלון הוא ברמה גבוהה של 5 כוכבים ומוצג כמלון שקיים בו מיזוג אוויר, כאשר בפועל בין השעה 01:00 ל-05:00 לפנות בוקר, המיזוג לא עובד כלל. לדבריו, בחדר ללא חלון כפי ששהו בו התובעים, מדובר בכשל של ממש הפוגע באופן משמעותי באיכות השינה של השוהים בחדר. "עם כל הכבוד לטענה בדבר גובה הטמפרטורות החיצוניות", כתב השופט, "הרי שניתן לומר כי רגישותו של אדם לחום, הינה רגישות סובייקטיבית וטענות התובעים כי ציפו לאפשרות להפעיל את המזגן בלילה והעדר אפשרות זו פגעה באיכות השינה שלהם, מקובלת עלי".
השופט הוסיף, כי זכותו של המלון לא להפעיל את המזגן במשך כל שעות היממה, אך עליו לציין זאת באופן מפורש.

באשר לסכום הפיצוי, השופט לקח בחשבון את העובדה שהתובעים השתמשו במתקני המלון במהלך יום אחד, ומצד שני את העובדה שהם נאלצו לקצר את ירח הדבש שלהם בשל התנהלות המלון, ופסק להם פיצוי של 3,500 שקלים וכן הוצאות משפט של 300 שקלים.
(ת"ק 7773-12-08 לויט ואח' נ' נכסי מלכת שבא - אילת שותפות מוגבלת).

ירח דבש בלי מזוודה?
כאשר מתכננים לבלות ירח דבש, ומגלים כי המזוודה עם כל החפצים האישיים איננה, החופשה יכולה להיהרס בקלות.

ביהמ"ש לתביעות קטנות בת"א דן בתביעה שהגישו בני זוג נגד חברת התעופה-נתיבי אוויר טורקיים בע"מ לתשלום 10,150 שקלים בשל נזקים שנגרמו להם עקב כך שהכבודה שלהם אבדה והוחזרה להם רק בשדה התעופה באיסטנבול לפני חזרתם ארצה.

בני הזוג יצאו לחופשה בת כמה ימים באיסטנבול למטרת ירח דבש. לדבריהם, המזוודה שלהם לא הגיעה יחד איתם, והיא הוחזרה להם רק בדרכם חזרה לישראל. בשל כך, הם נאלצו לקנות פריטים רבים באיסטנבול. על כך הם ביקשו פיצוי של 533 דולר.
כמו-כן, הם נאלצו להקדיש זמן רב ומאמץ כדי לקבל מידע בנושא המזוודה והדבר פגע ביכולתם ליהנות מהטיול. חברת התעופה הסכימה לפצות את התובעים בסכום של 200 דולר בלבד.

חברת התעופה טענה מנגד, כי על המקרה חלה אמנת ורשה אשר מגבילה את הפיצוי ל- 25 דולר לכל קילו גרם של כבודה, וזאת במקרה של אובדן מוחלט. לטענתה, הפיצוי בגין איחור בלבד של הגעת הכבודה צריך להיות נמוך יותר להיגזר בהתאם.

השופט יאיר דלוגין הביע אמפתיה לטענות התובעים, וציין כי בדרך כלל, אובדן מוחלט של כבודה או החזרת כבודה בסוף הטיול כפי שאירע לתובעים, גורמים לנזקים ריאליים גבוהים בהרבה ממה שהאמנה מאפשרת.
השופט קבע, כי במקרה הנוכחי, יש לראות בהשבת הכבודה בסוף הטיול כאובדן מוחלט שכן כל הפריטים של התובעים לא היו בני שימוש במהלך הטיול והדבר הצריך רכישת ציוד חלופי לצורך הטיול. במקרה כזה יש מקום להעריך את הפיצוי בסכום המקסימאלי שהאמנה מתירה. עוד נקבע, כי יש מקום לפצות את התובעים על היחס המזלזל שקיבלו וכן לפסוק הוצאות משפט לטובתם.

בהתאם לכך נקבע, כי חברת התעופה תשלם לתובעים 500 דולר בשל  האיחור בהגעת הכבודה והפריטים שהתובעים נאלצו לרכוש. בנוסף, חברת התעופה חויבה לשלם לתובעים 750 שקלים היחס הלא ראוי שקיבלו מנציגיה בחו"ל, וכן הוצאות משפט של 500 שקלים.
(ת"ק 756-03-09 ביאר כ"ץ ואח' נ' חברת התעופה-נתיבי אוויר טורקיית בע"מ).

סיכום
אין ספק, כי חופשת ירח הדבש, אחת החופשות המרכזיות והמרגשות בחיי אנשים רבים, יכולה להיצרב בזיכרון  בתור ההפך הגמור מכינורות, וורדים, שושנים ופסיעות לעבר השקיעה. חדר לא מוצלח במלון, עיכוב בטיסה, אבדן החפצים האישיים-כל אלו יכולים לגרום להוצאות ולמפח נפש לא קטן, שמעיבים על השמחה והאושר של הזוג הצעיר שזה עתה נישא.

טעויות יכולות לקרות תמיד, לא רק בחופשת ירח דבש כמובן, אולם כאשר מדובר ברשלנות או בהתנהלות לא תקינה מצד סוכנות הנסיעות, המלון או גורם אחר-ביהמ"ש לא מהסס לחייב בפיצויים לטובת הזוג הצעיר. העיקר- שיהיה במזל טוב ובלי תקלות אם אפשר.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צרכנות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה