zap group mishpati logo

נהג האוטובוס לא עצר - הנוסעים שהושארו בתחנה יפוצו

ביהמ"ש הטיל על חברת קווים קנס של 6,000 שקלים, וחייב אותה לפצות שני נוסעים בשל כך שאוטובוס שלה לא עצר בתחנה, והיא לא דאגה לאוטובוס חלופי במהירות.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
09.05.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
נהג האוטובוס לא עצר - הנוסעים שהושארו בתחנה יפוצו

מי מאיתנו לא מכיר את הסיטואציה הבאה: אנחנו אחרי יום עבודה, או אחרי יום לימודים ומחכים כבר לרגע שבו נוכל להגיע הביתה ולנוח מהיום הארוך שעבר עלינו. אנחנו מגיעים לתחנת האוטובוס, ממתינים כמה דקות לבואו של האוטובוס שיביא אותנו למחוז חפצנו, וכשהוא מגיע אנחנו קמים ממקומנו מייד, ומתחילים לעלות במדרגות האוטובוס. מחכים לרגע שבו נוכל להתיישב בנחת, לסוע כמה תחנות ולרדת.

אבל, מה קורה כאשר האוטובוס חולף על פנינו ולא עוצר בתחנה? האם מותר לו לעשות זאת? האם נגזר עלינו לחכות זמן רב מהמשוער?

בימ"ש השלום בנצרת דן בתביעה שהגישה המדינה נגד חב' קווים ונהג אוטובוס שלה בשל כך שהנהג לא עצר בתחנה כדי לאסוף נוסעים. המקרה ארע ב-16 ביולי 2006 בקו שירות מס' 355 מנצרת עילית לעפולה. בקו זה, נכון לאותו מועד, הייתה קיימת נסיעה מתחנת המוצא שבנצרת עילית לבית חולים "העמק". קו השירות עבר בדרכו בתחנה הנמצאת בנצרת, מול משרד הבריאות. באותו יום, בשעה 08:40, המתינו בתחנה שני נוסעים.

הנהג, אשר ביצע את הנסיעה בקו, עבר ליד התחנה מול משרד הבריאות, ולא עצר בה כדי לאסוף את שני הנוסעים. בניגוד לגרסת הנוסעים, טענו החברה ונהג האוטובוס, כי לא היו באוטובוס מקומות ישיבה פנויים.

השופטת אילונה אריאלי הרשיעה את החברה, זיכתה את הנהג, וקבעה כי היא מקבלת את גרסת החברה והנהג, לפיה לא היו מקומות ישיבה פנויים באוטובוס, ועל כן הנהג לא היה חייב לעצור, ולכן הוא לא עבר עבירה.

יש לכם שאלות בנושא נהיגה ועבירות תנועה? התייעצו עם עורך דין תעבורה!

החברה לא פעלה כראוי

עם זאת, באשר לחברה - פני הדברים הם אחרים. מרגע שקיבלה החברה דיווח מהנהג על כך שהמיניבוס מלא, והוא לא יכול לאסוף נוסעים שמחכים בתחנה, היה עליה לדאוג באופן מיידי להסעה חלופית לאותם נוסעים שנשארו בתחנה.
"תהא אשר תהיה הסיבה לכך שבמיניבוס לא היו מקומות ישיבה פנויים", כתבה השופטת, "בין אם הדבר נבע מגידול ניכר במספר הנוסעים בקו או מכל סיבה אחרת, שומה היה על הנאשמת, כמפעילת קו השירות, לעשות כל מאמץ, אף מעבר לסביר ... לכך שכל נוסע שלא נאסף בתחנה יקבל פתרון חלופי ובהקדם".

בנוסף, נקבע כי החברה הייתה צריכה לדאוג לכך שהנהג יודיע לנוסעים מדוע הוא לא אוסף אותם, ומתי צפויה להגיע ההסעה החלופית.

בהתאם לכך, החברה הורשעה בעבירות של אי עמידה בתנאי רשיון, אי הפעלת שירות סדיר ואי עצירה בתחנה לאיסוף נוסע, וחויבה  לשלם קנס של 6,000 שקלים, וכן לפצות כל אחד משני הנוסעים ב-350 שקלים.
העונש נגזר בהתחשב במשמעות הציבורית שקיימת להרשעה, ובהתחשב בעובדה שבסמוך לאחר המקרה החברה הגדילה את כמות האוטובוסים בקו השירות נצרת עילית-עפולה.

(ת"פ 9445-07-08 מדינת ישראל נ' קווים תחבורה ציבורית בע"מ)
• ב"כ המדינה: עו"ד עמיקם כורש
• ב"כ הנאשמים: מר דוד בן מויאל ועו"ד שביט עמרם

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים