zap group mishpati logo

כמה נשלם על הסעות ילדינו לביה"ס?

ביהמ"ש קבע לאחרונה, כי הורים לילדים שגרים בישוב להבים בדרום, לא יצטרכו לשלם יותר מ-100 שקלים עבור ההסעה לבית הספר "אשל הנשיא".

מאת: מערכת משפטי
24.05.10
תאריך עדכון: 09.12.17
2 דק'
כמה נשלם על הסעות ילדינו לביה"ס?

ביהמ"ש לעניינים מנהליים בבאר-שבע  דן בבקשת הורים שעתרו להורות למועצה המקומית להבים לשאת בעלות הסעת תלמידי כיתות יא'-יב' המתגוררים בישוב להבים אל בית הספר "אשל הנשיא", המרוחק כ-15 ק"מ מלהבים, ולהורות על ביטול רטרואקטיבי של הגבייה שבוצעה בשנת הלימודים תש"ע, כולל על דרך של השבת כספים שכבר נגבו.

כיום, הורי התלמידים של כיתות יא'-יב' נדרשים לשאת בתשלום עבור ההסעה בסכום של 200 שקלים. כמו-כן, ההורים נדרשים לחתום על כתב התחייבות באמצעות חיוב חשבון הארנונה, לשאת בתשלום ללא קשר לשימוש שנעשה על ידי ילדיהם בהסעה, שאם לא כן ילדיהם לא מורשים להשתמש בהסעה. משרד החינוך משתתף בכ-8 שקלים לכל ילד, המשקף כמחצית העלות של ההסעה.  לטענת ההורים, זהו מצב חריג, שכן ב-95% - 90% מהמועצות המקומית מבוצעות הסעות לתלמידי תיכון ללא כל עלות מההורים.

200 שקלים-סכום לא סביר
סגן הנשיא, השופט ברוך אזולאי קבע, כי הטלת מלוא העלות של הפרשי העלות של ההסעות בהפחתת הסכום שמשולם על ידי משרד החינוך, על הורי התלמידים, לא סבירה ולא מתיישבת עם מחויבות רשויות המדינה והרשות המקומית לפעול להקמת מוסדות חינוך על יסודיים זמינים לתלמידים במרחק סביר או תוך ארגון הסעות לבתי הספר.

עם זאת, נקבע כי לא ניתן לשלול מכל וכל הטלת תשלום סביר בדומה לתשלום בו נושאים בדרך כלל הורי תלמידים בנסיעתם לבית ספר על יסודי בו הם לומדים, תוך הסדרת העניין בדרך חוקית, בחוזר המנכ"ל או על ידי קביעת מדיניות סבירה של הרשות המקומית, המתיישבת עם הוראות משרד החינוך.

על כן, נקבע כי המועצה לא זכאית להעלות בשלב זה את עלות ההסעות מעבר ל-100 שקלים לכל תלמיד, כך שההעלאה האחרונה שמעבר ל-100 שקלים לכל תלמיד בטלה.

(עת"מ 392-09 לבינסון בנימין נ' לוי אלי ראש המועצה המקומית להבים ואח')
• ב"כ העותרים: עו"ד קרן רז-מורג
• ב"כ המשיבים: עו"ד גדעון פנר

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לבג"ץ ורשויות שלטוניות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים