zap group mishpati logo

השכנים רוצים לבנות מחסן? ייתכן שתוכלו להוציא צו מניעה!

החיים בבית משותף עם שכנים אינם פשוטים. השכן הזה מציק, השכן השני רוצה לבנות פרגולה והשלישי רוצה לבנות מחסן. האם מותר לו? האם ניתן לעצור בעדו?

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
24.05.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
השכנים רוצים לבנות מחסן? ייתכן שתוכלו להוציא צו מניעה!


ביהמ"ש קיבל בקשה לצו מניעה זמני, שאוסר על בעלי דירות בבניין משותף ביוקנעם עילית לבנות מחסן בבניין.

השכנים המתנגדים, המבקשים, הם בעלים של 2/3 מהרכוש המשותף, והמשיבים, השכנים אשר מעוניינים לבנות את המחסן, הם בעלים של 1/3 מהרכוש המשותף.

לטענת המבקשים, המשיבים רוצים להקים בקומת העמודים של הבניין מחסן באופן הגובל עם חדר השינה וחדר השירותים של דירתם, ובכך הביאו לחסימה של חלונות חדר השירותים והמזווה של חדר השינה שבדירתם, ואף לסגירתם באופן שחלקים אלו יהפכו לחלק מקירות המחסן של המשיבים. 

השופטת שאדן נאשף-אבו אחמד מבימ"ש השלום בעפולה קיבלה את הבקשה, וקבעה כי ביהמ"ש רשאי לתת סעד זמני אם שוכנע, בין היתר, בקיומה של עילת תביעה הראויה לבירור, וכי מאזן הנוחות נוטה לטובת מבקש הסעד.

בניית מחסן אינה שימוש סביר ברכוש המשותף
במקרה זה, נפסק כי בניית המחסן אינה בגדר "שימוש סביר" ברכוש המשותף, אלא עבודות בנייה, הגורמות לשינוי ואולי אף לפגיעה ברכוש המשותף, ולא סתם עבודות בנייה, אלא כאלה אשר מונעות מהמבקשים את השימוש בחלק משטח הרכוש המשותף, פוגעות בזכויות הקנייניות שלהם ואף גורמות למטרד, באופן שהן חוסמות את חלונות המזווה וחדר השירותים בדירתם ואינן מאפשרות את אוורורם.

בהתאם לכך, נקבע כי המבקשים הניחו תשתית ראייתית לכאורית, כנדרש בבקשה לסעד זמני.
כמו-כן, מאזן הנוחות נוטה באופן מובהק לטובת המבקשים, שכן הנזק שעלול להיגרם להם, אם לא יינתן הצו, עולה על הנזק שעלול להיגרם למשיבים אם יינתן הצו הזמני.

" שוכנעתי", כתבה השופטת, "כי באם יינתן למשיבים להתחיל בבנייה או להמשיך בה, הרי המבקשים יעמדו בפני מצב מוגמר ובלתי הפיך, כאשר לעומת זאת, הנזק שייגרם למשיבים, אם תופסק הבנייה או תימנע בשלב זה, הינו פחות מהנזק שייגרם למבקשים, כל שכן שנזקי המשיבים, ניתנים לפיצוי בכסף".

לאור האמור, נקבע כי צו המניעה הזמני יעמוד בתוקפו עד למתן פסק-דין בתביעה העיקרית. כמו-כי נקבע כי על המשיבים לשלם למבקשים הוצאות של 3,000 שקלים.

(ת"א 12786-08-09 גנון ואח' נ' בן שלמה ואח')

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מקרקעין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים