zap group mishpati logo

זכויות עובדים זרים בענף הסיעוד

אמא שלך כבר בקושי יכולה לתפקד ואת/ה רוצה להביא לה פיליפינית שתשהה עמה 24 שעות ביממה ותטפל בה? חייבים לקבל לכך היתר. כמו-כן, חייבים לזכור שיש לה זכויות. אל תזלזלו בכך!

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
25.05.10
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
זכויות עובדים זרים בענף הסיעוד

בשנים האחרונות מועסקים בישראל עובדים זרים רבים. הענפים העיקריים בהם העובדים הזרים מועסקים הם ענפי הניקיון, חקלאות וכמובן סיעוד.

ראשית, כדי להעסיק עובד זר, יש צורך בקבלת היתר ממשרד התמ"ת. אדם שמעסיק עובד זר ללא קבלת היתר עובר עבירה פלילית.

שנית, לכל העובדים הזרים יש זכויות שהם חייבים לקבל, והמעסיקים חייבים לתת. חוקי העבודה בישראל חלים על כל עובד, כולל עובדים זרים. מעביד שלא מספק לעובד זר את זכויותיו הבסיסיות, מתנהג בצורה לא ראויה מבחינה מוסרית ועובר בצורה חד-משמעית על החוק.

החוקים העוסקים בזכויות של עובדים, כמו: חוק פיצויי פיטורין, חוק שעות עבודה ומנוחה ושאר התקנות וההוראות בנוגע לימי מחלה, חופשה שנתית, עבודה בהריון וכו' חלים על מעבידים המעסיקים עובדים זרים, והם חייבים לספק לעובדים זכויות אלו.

הזכויות העיקריות

בענף הסיעוד (כמו בענפים נוספים) יש חובה לשלם לעובדים שכר מינימום ע"פ החוק ובהתאם למועד הקבוע בחוק. כיום: 3,850 שקלים למשרה מלאה (186 שעות בחודש). המעסיק חייב לשלם את השכר עד ה-9 בחודש.
כמו-כן עובדים בענף הסיעוד זכאים לתשלום עבור שעות נוספות- עובד שבעד יותר מ-8 שעות ביום, זכאי לקבל גמול עבור עבודתו בשעות הנוספות. (שעתיים ראשונות- תוספת של 25%, ומעבר לשעתיים הראשונות- תוספת של 50%).

עובדים זרים בענף הסיעוד זכאים למגורים - המעסיק חייב לספק לעובד הזר מגורים הולמים, בכללם מיטה ומקום בארון בגדים לחפציו האישיים.

זכות חשובה נוספת היא יום מנוחה שבועי - מדובר במנוחה של 36 שעות רצופות הכוללות את יום המנוחה של העובד על פי דתו. אם עובד עבד ביום המנוחה, הוא  זכאי לגמול בשיעור של 150% משכר יום עבודה   ובנוסף, ליום מנוחה אחר.

דמי הבראה - עובד זר שהשלים שנת עבודה, זכאי ל- 5 ימי הבראה בסכום של 340 שקלים ליום. בשנה השנייה והשלישית – העובד יהיה זכאי 6 ימים, ובשנה הרביעית עד העשירית - ל 7 ימים.

חופשה שנתית - עובד זר זכאי ל-12 ימים נטו (לא כולל יום המנוחה השבועי) בכל שנה ב-4 השנים הראשונות. בשנה החמישית יהיה זכאי ל- 14 ימים, בשנה השישית ל- 16 ימים  ובשנה השביעית ל- 18 ימים.  עובד שיצא לחופשה יקבל את שכרו החודשי הרגיל. עובד שלא יצא לחופשה, יהיה זכאי לתשלום לפי שווי יום עבודה.

בנוסף, עובדים זרים זכאים לימי מחלה, פיצויי פיטורין אם הם מפוטרים, הודעה מוקדמת, פנסיה וזכויות נוספות אחרות.

ביה"ד: העובדת הזרה זכאית לפיצויי פיטורין ולזכויות נוספות

בשנים האחרונות, מוגשות לבתי הדין לעבודה תביעות רבות של עובדים זרים, אשר לא קיבלו את מלוא זכויותיהם.
שימו לב: אם אתם מעסיקים עובד זר, הקפידו לשלם לו את כל מה שמגיע לו, אחרת אתם עלולים להיתבע!

כך, למשל, ביה"ד האזורי לעבודה בחיפה דן בתביעה של אזרחית הפיליפינים, אשר עבדה כמטפלת סיעודית של קשיש כבן 86, משותק במחצית גופו ומרותק לכיסא גלגלים, אשר אינו מסוגל ללכת, לאכול או להתלבש בעצמו, ואינו שולט בסוגריו, ולכן - נזקק לליווי צמוד, טיפול והשגחה.

התובעת, טענה כי היא פוטרה ולא קיבלה זכויות שמגיעות לה, ועל כן היא זכאית לפיצויי פיטורים, דמי הודעה מוקדמת, גמול עבודה בשעות נוספות, פדיון חופשה, דמי הבראה ושכר עבודה עבור ימי עבודה בחודש האחרון, שלטענתה לא שולם לה.

השופטת דלית גילה קיבלה את מרבית רכיבי התביעה, ופסקה לתובעת פיצויים של כ-70,000 שקלים, כאשר עיקרם מורכב מפיצויי פיטורין וגמול עבור שעות נוספות.

(עב (חי') 886-06 LUZVIMINDA BERJA נ' סטפן איתן כהנא)
• ב"כ התובעת: עו"ד בני אטלס
• ב"כ הנתבעים: עו"ד אילן גרטנר

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים