zap group mishpati logo

שאלות במיסים - במה התעניינתם?

לא עבדתם 3 חודשים במהלך השנה בשל מחלה קשה. האם תהיו זכאים להחזר מס? או אולי שילמתם ארנונה ביתר, ותהיתם האם תקבלו מהעירייה החזר וכמה? ובמקרה אחר- מכרתם דירת מגורים. האם תוכלו ליהנות מפטור ממס שבח? שאלות אלו ואחרות, בתחום המיסים, הסובב אותנו בכל אשר נפנה, עניינו אתכם. אתם שאלתם בפורום מיסים המנוהל ע"י עו"ד אלי דורון, ואנחנו ענינו.

מאת: מערכת משפטי
01.06.10
תאריך עדכון: 23.05.19
5 דק'
שאלות במיסים - במה התעניינתם?

החזרי מס
שאלה: אני מעוניין לדעת האם אני זכאי להחזרי מס? למי אפשר לפנות ולברר? האם כדי לקבל החזר מס צריך לשלם כסף על פתיחת תיק ?

תשובה: זכאותך להחזרי מס תלויה במספר רב של גורמים אודותם קצרה היריעה מלהכיל, קל וחומר כאשר נמנעת מלפרוש אותם בפני.
בין שאר הגורמים שיכול ויהא בהם כדי להוות עילה להחזרי מס אציין סיטואציות כגון : תקופה בה לא עבדת במהלך השנה נוכח מחלה, אבטלה, חופשה וכיו"ב.
בכדי לברר את זכאותך לעומק אמליך לך לפנות לייעוץ מקצועי שיסייע לך ויוודא כי ישולמו לך כל הכספים המגיעים לך על פי חוק. באשר לסיפא של שאלתך, יודגש, כי החזרי מס, יכול וייווצרו רק במידה ושלמת מס הכנסה בעבר וככל שהתשובה לכך חיובית, ברי כי אין כל צורך בפתיחת תיק הכרוך בתשלום מסוג כלשהו.

לשאלות בנושאי מיסים פנו אל עורך דין המתמחה בתחום!

פטור ממס במכירת דירת מגורים
שאלה: ברצוני לשאול לעניין פטור לפי סע' 49ב לחוק מיסוי מקרקעין: בבעלותי היתה דירה אחת (דירת מגורים יחידה), מכרתי אותה לפני כחודש והשתמשתי בפטור של אחת ל-4 שנים.

לפני כשבוע קניתי דירה אחרת. האם יש מגבלה של זמן לפני שאוכל לעשות שימוש בפטור של דירה יחידה (אחת ל-18 חודשים) כשאמכור אותה, או שאוכל למכור מיד ולעשות שימוש בפטור זה ללא קשר לדירה ולפטור הקודמים?

תשובה: בעל דירה שלא הייתה לו יותר מדירת מגורים אחת בארבע שנים שקדמו למכירת הדירה הנידונה, זכאי לפטור ממס שבח במכירת דירתו. ככלל יש להמתין 18 חודשים לאחר מכירת הדירה הראשונה לקבלת פטור נוסף, דהיינו תוכלי ליהנות מפטור ממס שבח עבור דירתך הנוכחית רק בחלוף 18 חודשים מיום מכירת דירתך הקודמת.

מס רכישה כשלבן הזוג יש דירה
שאלה: יש לי דירה הרשומה על שמי בלבד שקיבלתי בירושה לאחר נישואי. האם בעלי (שאין דירה על שמו כלל) יכול לרכוש דירה ולשלם עליה מס רכישה כדירה יחידה, או שיכירו בדירה זו כדירה שנייה מאחר ולי יש דירה?

תשובה: סעיף 9 (ג1א) (ב)(2) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), מגדיר מיהו "הרוכש" דירה יחידה לצורכי מס רכישה, ולענייננו : "יראו רוכש ובן זוגו, למעט בן זוג בדרך קבע בנפרד... כרוכש אחד".

לאור האמור לעיל, רואה המחוקק את בני הזוג כיחידת מיסוי אחת ועל כן רכישת דירת מגורים, בין אם תירשם על שמך או על שם בעלך, תחויב במס רכישה, שכאמור ירשת את דירתך לאחר מועד נישואיך.

פטור ממיסים לעולה חדש
שאלה: אחי רוצה לעלות לארץ ולפתוח חברה בחו"ל. שמעתי שיש פטור לעולים חדשים ממיסים במשך 10 שנים להכנסות המופקות בחו"ל.
השאלה היא האם זה אומר שהוא לא משלם כלל מיסים גם לא בחו"ל או שבחו"ל הוא משלם?
אם החברה תפתח בארץ אבל הכנסותיה יהיו מחו"ל, האם גם אז יש פטור?

תשובה: פקודת המס מעניקה מספר רב של הטבות מהותיות ל"עולה חדש"- יחיד שהיה לתושב ישראל לראשונה. בין שאר ההטבות המגיעות לעולה חדש, מוענקת זכאות לפטור מלא (לתקופה מוגבלת) בגין מלוא הכנסותיו מכלל המקורות המנויים בפקודת מס הכנסה שהופקו או שנצמחו מחוץ לישראל או שמקורן בנכסים מחוץ לישראל.

לגופו של עניין, לא אוכל לענות על שאלתך שברי כי התשובה לה תוכל ללבוש צורות שונות אגב זהותה של המדינה הזרה, מקורות ההכנסה של אחיך וכיוצא באלה נתונים עובדתיים רלוונטיים.
למעלה מן הצורך, אציין כי בנושאים מורכבים של מיסוי בינלאומי כגון המקרה דנן, אשר השלכות המס הצומחות מהם יכול ויהיו משמעותיות , ראוי ורצוי לפנות לייעוץ משפטי צמוד ואיכותי אשר במבחן של עלות אל מול תועלת עשוי לחסוך לאחיך משאבים רבים בעתיד. נציין כי ליווי מתאים רצוי על מנת להימנע מפעולות בלתי אחראיות העשויות להצמיח חבויות פליליות ו/או אזרחיות שניתן למנען, כאמור.

חיוב יתר של ארנונה
שאלה: לאחר מדידה של העיריה (ביוזמתי!) נוכחתי לדעת שב 9 שנים האחרונות שילמתי על 94 מטר במקום על 75 מטר. יש לי מכתב מהעירייה שאני צריך לשלם על 75 מטר .

האם ניתן לקבל החזר על כל ה 9 שנים או רק על ה 7 האחרונות??? האם אפשר לדרוש שזה יכלול ריבית והצמדה ??
שלחתי להם מכתב דרישה לגבי 9 השנים האחרונות , וכתבתי שבמידה ולא נגיע לפתרון אאלץ לפעול באמצעים משפטיים. מה הסיכוי לקבל את ההחזר ??

תשובה: הלכה פסוקה היא כי רשות מקומית מחויבת להחזיר תשלומי ארנונה שנגבו ביתר גם מעבר לתקופת ההתיישנות שהנה, כאמור, 7 שנים. במצב דברים זה, ניתן יהא, במישור העקרוני, לקבל החזר על כל 9 שנים.
כמו כן ברי כי ככל ויתקבל החזר, יגולם בו מטבע הדברים רכיב של ריבית והצמדה. לעניין סיכוייך לקבלת הכספים מידי הרשות, יודגש ככל ואכן עסקינן בטעות, האחריות לתיקונה מוטלת על כתפי הרשות וזו טומנת בחובה גם את השבת הכספים שנגבו ביתר מידך ועל כן התנהלות משפטית נכונה עשויה להוביל לקבלת ההחזר במלואו.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מיסים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה