zap group mishpati logo

ביטוח אחריות מקצועית

אם אתה בעל מקצוע חופשי, אתה וודאי מכיר את המושג "ביטוח אחריות מקצועית". האם דאגת לפוליסת ביטוח מתאימה? גם אם אתה בעל מקצוע אחר, שלא מוגדר כ"חופשי", ונותן שירות כעצמאי, כדאי שתכיר את המושג "ביטוח אחריות מקצועית".

מאת: מערכת משפטי
01.06.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
ביטוח אחריות מקצועית

כל בעל מקצוע ונותן שירות יודע, שייתכן שמקבל השירות לא יהיה מרוצה, ו/או משהו בשירות שנתן ישתבש ותהיה לו חבות כלפיו. במידה שיטרח לבטח את עצמו, הרי שבבוא העת, אם יקלע למצב בו נעים בו ידרש ממנו לשלם כסף רב, חברת הביטוח היא זו שתישא בנטל.

ביטוח אחריות מקצועית מגן על בעלי מקצועות חופשיים כמו: עורכי דין, רואי חשבון, מהנדסים, הנדסאי בניין, סוכני ביטוח, מתווכים, וגם על בעלי מקצועות שלא מוגדרים כ"חופשיים", כגון: טכנאי מיזוג אוויר, חשמלאים, מכונאים ועוד.

הביטוח מגן מפני תביעות שעלולות להיות מוגשות ע"י צד שלישי בשל הפרת חובה מקצועית שכתוצאה מרשלנות מקצועית, טעות כלשהי או השמטה.

פוליסת הביטוח
פוליסת ביטוח אחריות מקצועית נערכת לרוב על בסיס הגשת תביעה, כלומר: הכיסוי ניתן לאחריות בשל תביעה שתוגש נגד המבוטח לראשונה בתקופת הביטוח הנקובה בפוליסה.

פוליסת ביטוח אחריות מקצועית מכסה, בין היתר, הוצאות משפט סבירות שהמבוטח הוציא לצורך הגנה מפני תביעה שהוגשה נגדו בשל אחריות מקצועית. בחלק מהפוליסות נקבע כתנאי לכיסוי הוצאות משפט קבלת אישור מהמבטח מראש ובכתב.

בפוליסות רבות נקבע, כי המבוטח ישלם השתתפות עצמית מסוימת, גם במקרים שבהם התביעה שהוגשה נגדו ע"י צד שלישי, תידחה.

בפוליסת הביטוח יש כיסוי מפני אובדן כושר עבודה, כך שבמקרה שהמבוטח לא יכול לעבוד ולהתפרנס בשל מחלה או תאונה, תהיה לו הגנה באמצעות הפוליסה.

 סייגים לחבות המבטח
ישנם מקרים שבהם הכיסוי הביטוחי לא יחול, וחברת הביטוח לא תשלם למבוטח במקר של תביעה נגדו. מדובר, בין היתר, במקרים הבאים:

• מעשה או מחדל שנעשו ע"י המבוטח, או ע"י כל אחד משותפיו, קבלנים, קבלני משנה, סוכנים וסוכני משנה , אשר מהווים אי יושר,  תרמית, הונאה, חריגה מסמכות ביודעין, מעילה באמון, פשע.

• תביעה שנובעת מאי יכולתו של המבוטח לשלם את חובותיו הכספיים.

• ערבות אישית שניתנה ע"י המבוטח, אשר לא נדרשה ממנו ע"י ביהמ"ש.

• אירוע כלשהו שארע לפני תחילת הביטוח לגביו ידע המבוטח, או היה עליו לדעת כי הוא עלול לשמש עילת תביעה נגדו ולא הודיע על כך למבטח.

• אחריות שחובה לבטחה ע"פ דין (ביטוח רכב, למשל) או אחריות שאפשר לבטחה בפוליסות צד שלישי וביטוח אחריות מנהלים.

• קנסות ופיצויים עונשיים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה