zap group mishpati logo

רשלנות רפואית – שאלות גולשים ותשובות מומחה הפורום

הניתוח לא הצליח? האם זה משום שהרופא התרשל? אתם רוצים לתבוע אותו? האם תקבלו פיצויים? לפניכם שאלות מתחום הרשלנות הרפואית שנשאלו בפורום רשלנות רפואית באתר משפטי. עו"ד חיים מנדלבאום, מנהל הפורום, השיב לשאלות הגולשים.

21.06.10
תאריך עדכון: 09.04.24
6 דק'
רשלנות רפואית – שאלות גולשים ותשובות מומחה הפורום

בדיקות הריון

שאלה: רק בשלב מתקדם של ההריון (חודש שמיני) עלה חשד לגמדות של העובר. וודאי שלא שקלנו הפלה בשלב זה (למרות שהציעו לנו... אחרי שניוועץ עם יועץ גנטי).

עדיין לא ברור מה מצב התינוקת שנולדה, היא במעקב. אם יתברר שהיא אכן גמדה וניתן היה לאבחן זאת בשלב מוקדם יותר בסקירות הראשונות המורחבות - שעשינו אצל פרופסור מאוד מאוד מוכר בתחום - יש עילה לתביעה על רשלנות? שהרי חתמנו על מסמך שאומר שלא ניתן לגלות הכל וכו'...

תשובה: ראשית אני מקווה ומאחל כי יתברר שמדובר באזעקת שווא.
שאלתך מעלה, על פניה, צורך לבדיקה מעמיקה של המסמכים והבדיקות. אם מדובר בפגיעה שהיתה ניתנת לגילוי בשלב ביצוע סקירת המערכות, הרי שלאזהרה לפיה לא ניתן לגלות הכל יש משמעות מוגבלת ביותר, אם בכלל.

יש לאסוף את מלוא המידע האפשרי ביחס לסקירות המערכות שבוצעו, לרבות צילומים ודיסקים, בכדי לאפשר למומחה הרפואי מטעמכם לערוך רביזיה של הבדיקה. אם מדובר בצילומים שבוצעו על נייר טרמי, יש לדאוג לכך שיועלו באופן מקצועי על מדיה דיגיטלית, בכדי שאיכותם לא תיפגע במהלך הזמן.

בדיקה חודרנית בתינוק

שאלה: לפני שנתיים פלוס נולד לי ילד במשקל 500 גרם. הוא שהה בפגיה חצי שנה.

יום אחד כשהגענו לבקרו ראינו שיש לו פצע עם קצת דם בראש מעל המצח. שאלנו את הצוות מה זה, והם אמרו שלקחו לו עירוי משם בגלל שאין לו וורידים טובים. אחרי כמה חודשים עברנו לפגייה אחרת ושם אמרו לנו שהסימן שיש לו בראש זה איזו בדיקה חודרנית קשה שמטרתה לבדוק את מצב הדימום במוח. אני לא כ"כ יודע מה זה..

עד היום יש לו צלקת מהדבר הזה ואם עשו לו דבר כזה ולא דיברו איתי עליו בכלל האם אני יכול לתבוע על דבר כזה?

תשובה: ככלל, צריך לקבל את הסכמת המטופל לכל פעולה חודרנית המבוצעת בו ובמקרה של קטינים, את הסכמת ההורים.
החוק מאפשר לבצע פעולה כזו ללא הסכמה, במקרים בהם קיימת סכנת חיים ושלושה רופאים חותמים כי הפעולה דחופה ונועדה להציל את חיי המטופל.

מפנייתך לא ברור מהי הפעולה שנחשד כי בוצעה, ואנו מציעים לקבל עותק של התיק הרפואי ולבדוק את הרשום שם, בכדי לברר את הדברים לאשורם.
חשוב להדגיש שכל פעולה רפואית שמתבצעת, ובודאי שפעולה חודרנית, חייבת רישום מפורט בתיק הרפואי.
ביצוע של פעולה חודרנית המחייבת הסכמה, ללא קבלתה, מזכה בפיצוי על פגיעה באוטונומיה אף אם לא נותר נזק. עם זאת, הפיצוי אינו גבוה.

ניתוח פלסטי כושל

שאלה: עשיתי לפני חודשיים ניתוח הגדלת חזה אצל רופא פלסטיקאי  באופן פרטי. לאחר התייעצות והמלצות הרופא הלכנו על ההמלצות שלו והייתי שבעת רצון.
כשהגעתי הביתה אחרי כמה ימים נדהמתי לגלות שיש שוני בין השדיים ואחד קצת יותר גדול מהשני! לא על זה שילמתי הרבה מאוד כסף. אני ממש בדיכאון מאז והרופא עצמו אמר לי לבא אליו אם אני רוצה, אבל שבכל מקרה אדע שיכול לקרות שיהיה הבדל קטן ביניהם.
האם אפשר לתבוע אותו על רשלנות???

תשובה: חוסר הצלחה של ניתוח אלקטיבי שבו מושקעים כספים רבים הוא מאכזב ללא ספק. בכדי לקבוע האם ההפרש בגודל מצדיק תביעה ברשלנות, יש להיבדק על ידי מומחה בתחום הכירורגיה הפלסטית ולקבל את חוות דעתו.
יחד עם זאת, ייתכנו עילות תביעה נוספות ובין היתר, העובדה כי האפשרות להבדל בגודל השדיים לא הוסברה לך טרם הניתוח ועל כן לא היתה חלק משיקול דעתך בשאלה האם לבצע ניתוח או לא.


הסרת שיער בלייזר

שאלה: ביצעתי עסקה להסרת שיער בלייזר במכון ידוע בבאר שבע, באזורים הבאים: בטן גב ואזור אינטימי. שילמתי על 10 טיפולים וביצעתי עד כה 4,  אך השיער התעבה התכהה והתפשט. פניתי למכון והם מנסים לתמרן אותי בסיבות משונות.

ברצוני לתבוע את המכון, השאלה מי יקבע כמה נזק נגרם? הרי שופט לא יכול להתבונן בשיער בגופי ולהשוות לתמונות של לפני הטיפול. מהיכן אני מתחילה? מי יכול לדרוש מהמכון התיק שלי לראות את התמונות של לפני הטיפול? האם כדאי לקחת עורך דין?
שילמתי עבור הטיפולים 3750 ₪.

תשובה: לבתי המשפט הוגשו תביעות רבות בנושאים דומים. נכות נקבעה בגין צלקות שנגרמו מכוויות הנובעות ממכשיר הלייזר.
השאלה האם הטיפול אכן הצליח להסיר את השיער נוגעת יותר בדיני החוזים והבטחות שניתנו לך באשר לתוצאות הטיפול ופחות ברשלנות רפואית. יחד עם זאת רצוי שאכן תקבלי את עותק התמונות שנערכו לפני הטיפול וכן צלמי תמונות של המצב העכשווי.
תביעות עד לסך של 30,000 ש"ח יכולות להיות מוגשות לבית המשפט לתביעות קטנות.

ברית מילה שלא בוצעה טוב

שאלה: עשינו ברית לבן לפני 4 חודשים . את הברית עשה רופא ילדים בבית. הברית עברה בסדר אך מאוחר יותר הסתבר שהרופא לא בצע את הברית בצורה טובה , שכן מצד אחד הוא השאיר יותר עור. הרופא ביקר ואמר שאכן זה נכון שהברית לא בוצעה בצורה טובה.
השאלה האם יש לי מה לעשות בנדון ? האם נצטרך לעשות ניתוח נוסף או לחיות עם מה שיש ולקוות שזה ישתנה עם השנים.

תשובה: בכל הנוגע לשאלה הרפואית של טיפול עתידי, אם נדרש, אנו ממליצים להתייעץ עם אורולוג. באשר לאפשרות לקבל פיצוי בגין הנזק לרבות הצורך האפשרי בניתוח עתידי, בתי המשפט הכירו בנזקים שנגרמו כתוצאה מברית מילה ופסקו פיצויים לקטין. אנו מציעים כי תפנו לקבלת ייעוץ משפטי.

פריצת דיסק

שאלה: לפני כשנה התלוננתי אצל רופא המשפחה על כאבי גב חזקים. הופניתי לאורתופד, עשיתי בדיקות רנטגן ולא נמצא דבר מיוחד. קיבלתי תרופות לכאבים. לאחר חודשיים חזרתי לאורתופד אחר עם כאבים חזקים יותר והוא אמר לי שכנראה יש לי פריצת דיסק.
האם יש פה רשלנות של הרופאים שלא אבחנו את פריצת הדיסק?

תשובה: בדיקות רנטגן רגילות לרוב אינן מדגימות את מצב הדיסק ולכן, סביר להניח שלא ניתן היה לאבחן את מצבך בבדיקת רנטגן. יחד עם זאת, לא ברור משאלתך איזה נזק נגרם כתוצאה מהאיחור הנטען באבחון. אם נגרם נזק בלתי הפיך, הרי שיש מקום לבדוק את שאלת הרשלנות.

עוד בנושא:

רשלנות רפואית בישראל: המדריך שלכם

רשלנות רפואית בקופות חולים – השיקולים שמאחורי הקלעים

רשלנות רפואית: מתי זו טעות ולא רשלנות?

7 עו"ד מייעצים לכם רגע לפני תביעת רשלנות רפואית

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים