zap group mishpati logo

נפצעתם בחו"ל - יש מה לעשות בנדון

אתם נמצאים ברומא או בברצלונה, נהנים מהאווירה, חושבים על המסעדה הקרובה - ופתאום מחליקים במדרכה ונפצעים. מה עושים? למי פונים? לפניכם מדריך בנושא

מאת: מערכת משפטי
06.01.10
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
נפצעתם בחו"ל - יש מה לעשות בנדון

חיכיתם לחופשה בברצלונה כל-כך הרבה זמן. ממש ספרתם את השעות והדקות עד לרגע שבו תגיעו לשדה התעופה, תעלו למטוס, תתרווחו בכסא, ותמריאו לעיר היפה הזו. שם תוכלו לטייל בשדרות הרמבלס, לבקר במוזיאון של פיקסו, אולי לראות איזה משחק כדורגל נחמד של הקבוצה המקומית, לאכול טוב וליהנות מהחופש. לא עלה בדעתכם, ולו לרגע קט, שהחופשה תקבל תפנית אחרת. פציעה בחו"ל? היזקקות לטיפול רפואי? כל אלו נשמעו לכם רחוקים ולא קשורים.

ואולם, ישראלים רבים נפגעים ונקלעים לתאונות בחו"ל. התאונות יכולות להיות מסוגים שונים - תאונת דרכים, החלקה, תאונה ימית, תאונה אווירית, תאונת רכבת, תאונה הקשורה לספורט ועוד. במקרים מסוימים נגרמת פגיעה מינורית או בינונית, ובמקרים אחרים התאונה יכולה להסתיים אף במוות.

אם אתם בדרך לשדה התעופה ועומדים לצאת לחופשה בתקופה זו של החגים, הכתבה הזו היא בשבילכם.

ליעוץ בנושא תאונות, פנו לעורכי דין נזיקין ותאונות

יש לדעת, כי אם נפגעתם בתאונה בחו"ל, תוכלו להגיש תביעה ולקבל פיצוי עבור הנזק שנגרם לכם. במקרים מסוימים תצטרכו לתבוע בעזרת המערכת המשפטית של המדינה בה נפגעתם, ובמקרים אחרים דרך המערכת המשפטית של מדינת ישראל. תביעה כזו יכולה להיות מורכבת, שכן היא מערבת בתוכה דין זר.

חשוב מאוד לאסוף את כל החומר הרלוונטי הקשור לתאונה, כולל תמונות מהמקום בו קרתה התאונה, עדים לתאונה אם היו כאלה, ומסמכים רפואיים בדבר אשפוז או קבלת טיפול רפואי מתאים

מה כדאי לעשות כדי שניתן יהיה להגיש תביעה?

ראשית, יש לקבל טיפול רפואי מתאים. לאחר מכן, כדאי לפעול במספר מישורים כדי שיהיה קל להגיש תביעה מסודרת ומפורטת לזכות בפיצויים מכוחה.

  1. איסוף ותיעוד האירוע - חשוב מאוד לאסוף את כל החומר הרלוונטי הקשור לתאונה, כולל תמונות מהמקום בו קרתה התאונה, עדים לתאונה אם היו כאלה, ומסמכים רפואיים בדבר אשפוז או קבלת טיפול רפואי מתאים.
  2. תיעוד רפואי - חשוב לשמור את כל המסמכים והקבלות בעניין ההוצאות שנדרשתם להוציא בשל התאונה, כמו: נסיעות לביה"ח, טיפולים רפואיים, תרופות שקניתם וכד'.
  3. טיפול בארץ - לאחר שאתם מגיעים לארץ, חשוב להמשיך בטיפול- לפנות לרופאים מומחים בתחום הפגיעה ולתעד את המשך הטיפול.
  4. כדאי ליצור קשר עם עו"ד מומחה בתחום.

תאונת שיט בארה"ב

למרבה הצער, לא חסרות דוגמאות בנוגע לישראלים שנפגעו בשנים האחרונות בתאונות בחו"ל.  בימ"ש השלום בת"א דן לאחרונה בתביעה שהוגשה ע"י עיזבונו של צעיר, אשר ביצע שיט קייקים בארה"ב, ובמהלך השיט הקייק שלו התהפך באופן לא צפוי, וכתוצאה מכך הוא  נסחף כחמישה מייל קדימה , שם אותר רק ליום המחרת במהלך מסע חיפושים לאיתורו. כאשר אותר, נמצא כי הוא ללא רוח חיים. ביהמ"ש חייב את חברת הביטוח לשלם תגמולים.

אפיקי התביעה האפשריים

חברות הביטוח מציעות סוגי ביטוח שונים, החל מהביטוח הבסיסי, המכסה הוצאות רפואיות ישירות בלבד ופיצוי נמוך עבור נכות, ועד לביטוח מקיף, המציע כיסוי רחב עבור כל נזק ופיצוי חודשי גם לעתיד

ביטוח נסיעות לחו"ל

ביטוח זה מכסה את ההוצאות של הטיפולים הרפואיים להם אנו נזקקים, מרגע העזיבה את הארץ ועד לנחיתה. חברות הביטוח מציעות סוגי ביטוח שונים, החל מהביטוח הבסיסי, המכסה הוצאות רפואיות ישירות בלבד ופיצוי נמוך עבור נכות, ועד לביטוח מקיף, המציע כיסוי רחב עבור כל נזק ופיצוי חודשי גם לעתיד. 

תביעה נזיקית נגד הגורם האחראי

ניתן להגיש תביעה נגד הגורם המארגן את הטיול, למשל, חברת הנסיעות או סוכנות הטיולים, בהתאם להסכם ההתקשרות עמו, בבית-משפט במדינת ישראל. כאשר האחריות לתאונה מוטלת על צד מהמדינה המארחת, יש לשקול להגיש תביעה ישירות כנגד הגורם המזיק, למשל: המלון, פארק השעשועים, הרשות המקומית או אדם פרטי, בהתאם לדין המקומי, ובהתאם לנסיבות העניין. יש יתרון בהתקשרות עם נותני שירות מישראל ולניהול ההליכים כאן, ואין חולק כי קל יותר להתנהל מול מדריך טיולים ישראלי מאשר מול מדריך טיולים נפאלי או הודי למשל, שאחריותו, אם בכלל, לא ברורה. לצורך הגשת תביעה בחו"ל מומלץ להיעזר בעורך-דין הבקי בדין המקומי או אף בעורך-דין מקומי, ויש לקחת בחשבון שניהול תביעה עשוי להיות כרוך בהוצאות ניכרות ולחייב התייצבות נוספת לדיונים. 

יתכנו מקרים בהם ניתן לתבוע בישראל, אבל התביעה תצטרך להתבסס על הדין החל במדינה בה ארעה הפגיעה - הדין הזר

תחולת דיני הנזיקין

פקודת הנזיקין קובעת תחולה טריטוריאלית, וככלל הדין החל הולך לפי מקום ביצוע העוולה. כך נשמרת ריבונותה של כל מדינה לשמור על הסדר הציבורי בשטחה ולאכוף הפרות של חובות זהירות וחובות שבחוק. בדנ"א 4655/09 סקאלר נ' יובינר אשר דן בתחולה הטריטוריאלית של דיני הנזיקין, נקבע כי לא ניתן להגיש בארץ תביעה בגין תאונת דרכים שהתרחשה בחו"ל, גם אם הנפגע והפוגע הם אזרחי ישראל. בית-המשפט דחה את התביעה, שעניינה תאונת דרכים שהתרחשה בניו-זילנד, במהלכה נפגע נוסע ישראלי, עקב מעשים רשלניים של נהגת ישראלית, וקבע שהדין החל הוא הדין הניו-זילנדי ובית-המשפט בישראל אינו מוסמך לדון בתביעה (הנפגע אכן קיבל פיצויים מהקרן הניו-זילנדית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים).

עו"ד בנו גליקמן, בעל משרד עורכי-דין העוסק בנזקי גוף ותביעות ביטוח, מסביר כי מקור עוולת ותביעת הרשלנות הוא בפקודת הנזיקין, ותחולתה טריטוריאלית - דהיינו: חלה על תאונות שהתרחשו בשטח ישראל. כך שאם נפגעת בחו"ל - לא ניתן לתבוע על בסיס החוק הישראלי בבית-משפט בישראל.

מעבר לכך, יתכנו פגיעות בחו"ל בהן בית המשפט בישראל כלל לא יוכל לדון בתביעות הקשורות אליהן, כי הוא אינו הפורום הנאות לכך (דוגמת תאונת הדרכים שהתרחשה בניו-זילנד).
בנוסף, יתכנו מקרים בהם ניתן לתבוע בישראל, אבל התביעה תצטרך להתבסס על הדין החל במדינה בה ארעה הפגיעה - הדין הזר. הוכחתו של הדין הזר אינה פשוטה, היא יקרה ולא תמיד "מתחשבת" בנפגע כמו הדין הישראלי.

לפיכך, המטרה החשובה והבסיסית ביותר של נפגע בחו"ל בתביעתו נגד כל נותן שרות בישראל (סוכנות נסיעות, מדריך, מארגן טיול וכו'), היא קודם כל להוכיח, שהרשלנות ועיקרה החלו בישראל ואז יהיה קל יותר להראות ולהוכיח בבית המשפט שהפורום הנאות הוא בישראל, וכי יש להחיל את הדין הישראלי על התביעה.

מזעור הסיכונים

לפני הנסיעה, מומלץ להתקשר עם נותני שירות מישראל, שידעו לתת מענה לבעיות ויקחו אחריות על הנסיעה. כמו-כן, כדאי לשקול לרכוש ביטוח נסיעות לחו"ל שמציע כיסוי נרחב יותר, ולא להסתפק בביטוח הבסיסי.

עו"ד גליקמן אף ממליץ שלא להסתפק בביטוח הנסיעות לחו"ל, ובכל מקרה לרכוש ביטוח תאונות אישיות המשלם לכם פיצוי במקרה של פגיעה רצינית ונכות. ביטוח בעל כיסוי מקיף, בדומה לביטוח אובדן כושר עבודה, יעניק פיצוי גבוה בגין נכות ויכלול קצבה חודשית קבועה.
רכישת ביטוחים אלו מנטרלת, באופן חלקי כמובן, את הבעייתיות המשפטית הקיימת לישראלים המעורבים בתאונות המתרחשות מחוץ לגבולות ישראל.

עו"ד בנו גליקמן
עו"ד בנו גליקמן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה