zap group mishpati logo

המתווך לא החתים אתכם על מסמך נפרד? הוא לא זכאי לדמי תיווך!

בימ"ש השלום בירושלים דחה תביעה כספית שהגיש מתווך לתשלום דמי תיווך

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
המתווך לא החתים אתכם על מסמך נפרד? הוא לא זכאי לדמי תיווך!

בימ"ש השלום בירושלים דחה תביעה כספית שהגיש מתווך לתשלום דמי תיווך, וקבע כי לא נחתם הסכם נפרד בכתב כדרישת החוק, ועל כן המתווך אינו זכאי לדמי תיווך.

המתווך וחברת התיווך טענו, כי הנתבעת, אשה בשם יפה סידון, חתמה עימם על הסכם להזמנת שירותי תיווך במקרקעין בבלעדיות ביום 26.7.06 לתקופה של שישה חודשים , אך היא ובעלה הפרו את ההסכם, מכיון שדירתם נמכרה בתוך תקופת הבלעדיות הקצובה, מבלי ששילמו להם את דמי התיווך בשיעור של 2% ממחיר המכירה, כמתחייב על פי ההסכם.

הנתבעים, יפה ואפרים סידון, דחו את טענות המתווך והחברה, וטענו כי לא הייתה גמירות דעת של יפה לתת בלעדיות לתובעים בהזמנת שירותי התיווך מהם. כמו-כן טענו בני הזוג סידון, כי התובעים לא מילאו את חובתם בנוגע להתקשרות בהסכם למתן שירותי תיווך בבלעדיות, שכן לא הייתה חתימה על מסמך נפרד לצורך ההתקשרות בבלעדיות, ולא היה פירוט של פעולות השיווק, שעל התובעים לבצעם במסגרת הסכם הבלעדיות. עוד טענו הנתבעים, כי  התובע  לא היה הגורם היעיל לביצוע העסקה, וכלל לא היה מעורב בעסקת המכר.
מסמך נפרד בכתב- דרישה הכרחית!

השופטת מרים ליפשיץ-פריבס קבעה, כי התובעים אכן לא קיימו את הוראות חוק המתווכים, לפיהן הדרישה לקיומו של מסמך בכתב נפרד הינה דרישה מהותית ולא ניתן להתנות עליה.

השופטת הוסיפה, כי מעדותה של יפה עולה, כי לא הובהר לה שהיא מחויבת לבלעדיות בהזמנת שירותי התיווך, וסביר גם להניח כי היא הייתה נמנעת מפנייה להזמנת שירותי תיווך ממתווכת אחרת, אילו הודיע לה התובע כי היא התקשרה איתו בהסכם להזמנת שירותי תיווך בבלעדיות.

עוד נקבע, כי התובע לא היה "הגורם היעיל" בהתקשרות- הוא  לא הפגיש בין הצדדים לעסקת המכר מאחר שהוא לא פגש את רוכשי הדירה נשוא ההסכם.
על כן, נדחתה התביעה והתובעים חויבו לשלם לנתבעים הוצאות משפט של 2,000 שקלים. (א 2461/07 דרור בראון נ' יפה סידון).

לייעוץ משפטי בנושא קבלת דמי תיווך פנו אל עורכי דין מקרקעין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • פורום נפגעי משכנתא: שאלות אקטואליות ותשובות

    פורום נפגעי משכנתא: שאלות אקטואליות ותשובות

    לא מצליחים לעמוד בתשלומי המשכנתא? הבנק מאיים לקחת מכם את הדירה? האם יש מה לעשות? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום נפגעי משכנתא בפורטל משפטי. כל התשובות, לפניכם
    6 דק'
  • שאלות בפלילים

    שאלות בפלילים

    גנבו מכם? רימו אתכם? לאח שלכם נפתח תיק פלילי? לפני שנים רבות ביצעתם עבירה, ואתם חוששים שהעבירה הזו תמנע מכם להתקבל למקום עבודה? חברכם הטוב יושב במעצר בית, ואתם תוהים האם ביהמ"ש יתחשב בכך כשיגזור את דינו?
    5 דק'
  • נסח טאבו

    נסח טאבו

    מהו נסח טאבו? מה כולל נסח טאבו ומה חשיבותו בזמן מכירת דירה או קנייתה?
    2 דק'