zap group mishpati logo

זומנת לחקירה במשטרה - מה עליך לעשות

זומנת לחקירה במשטרה. אתה לא בטוח שאתה יודע למה, אבל זה לא נראה טוב במיוחד. מה עליך לעשות?

מאת: עו"ד אביעד רייפראביעד רייפר עו"ד פלילי וצבאי
07.01.10
תאריך עדכון: 04.03.24
4 דק'
זומנת לחקירה במשטרה - מה עליך לעשות

זומנת לחקירה במשטרה. אתה לא בטוח שאתה יודע למה, אבל זה לא נראה טוב במיוחד. מה עליך לעשות? מה קורה בחקירה משטרתית? האם יש חשש שבאותו מעמד תיעצר, ותצטרך להעביר את הלילה בתא המעצר?
כאשר המשטרה חוקרת עבירה פלילית, תאונת דרכים או מקרים אחרים הנתונים לפיקוחה, היא אוספת ראיות, גובה עדויות ומבצעת כל פעולה המותרת לה ע"פ דין כדי לקיים חקירה יעילה וכדי לקדם את פני הדברים, בין אם בהעברת החומר לרשויות התביעה לצורך החלטה האם להגיש כתב אישום, ובין אם כדי לגבש החלטה בדבר סגירת התיק.

המשטרה יכולה לפתוח בחקירה ביוזמתה, בלי קשר להגשת תלונה. המשטרה פועלת בדרך זו במקרים שבהם יש חשד לביצוע מעשה פלילי, או שבוצע מעשה פלילי

פתיחת חקירה

חקירה של המשטרה יכולה להיפתח בשתי דרכים: א. בעקבות תלונה שהוגשה במשטרה. ב. המשטרה יכולה לפתוח בחקירה ביוזמתה, בלי קשר להגשת תלונה. המשטרה פועלת בדרך זו במקרים שבהם יש חשד לביצוע מעשה פלילי, או שבוצע מעשה פלילי.

אמצעי חקירה שמסייעים למשטרה בקידום החקירה: פוליגרף, הרכבת קלסתרון, אלבום שבו תמונות של עבריינים, טביעות אצבע ועוד

החקירה המשטרתית

אם אדם זומן לחקירה במשטרה, קרוב לוודאי כי תלווה אותו תחושה לא נעימה, גם אם הוא חף מפשע. החקירה יכולה להיות ארוכה וממושכת, ומלווה באמצעים שונים שהמשטרה נוקטת כדי לקדם אותה.
מעבר לחקירה מילולית (החוקר שואל את הנחקר שאלות עליהן על הנחקר להשיב), יש למשטרה אמצעי חקירה נוספים, שמסייעים לה בקידום החקירה, ביניהם: פוליגרף, הרכבת קלסתרון, אלבום שבו תמונות של עבריינים, טביעות אצבע ועוד.

במידה שהמשטרה מחליטה לעצור את הנחקר, עליה ליידע אותו שהוא זכאי להיפגש עם עו"ד

זכות ההיוועצות בעורך דין

לכל אדם שנחקר יש זכויות. אם אדם מגיע לחקירה עם עו"ד, עורך דינו מוודא שהחקירה מתנהלת בדרך שלא פוגעת בזכויותיו.

במידה שהמשטרה מחליטה לעצור את הנחקר, עליה ליידע אותו שהוא זכאי להיפגש עם עו"ד.
בית המשפט העליון קבע לא אחת, כי זכות השתיקה והזכות להיוועץ בעו"ד הן זכויות יסוד חוקתיות. כמו-כן על המשטרה להודיע לאדם שנחקר מדוע הוא זומן לחקירה, אילו חשדות קיימים נגדו ואילו עבירות פליליות המשטרה מייחסת לו.

לחוקרים יש שיטות רבות ומגוונות שמטרתן להפעיל לחץ על הנחקרים ו"לסחוט" מהם הודאה במידת הצורך. כך למשל, החוקר יכול להבטיח לנחקר הבטחות שווא כדוגמת הפחתה בעונש בתמורה להודאה

הפעלת לחץ על הנחקרים

החקירה במשטרה מתועדת היטב - היא מוקלטת ומצולמת. כל דבר שהנחקר אומר, יוכל לשמש כנגדו אם יתנהל משפט.

יש לדעת, כי לחוקרים יש שיטות רבות ומגוונות שמטרתן להפעיל לחץ על הנחקרים ו"לסחוט" מהם הודאה במידת הצורך. כך למשל, החוקר יכול להבטיח לנחקר הבטחות שווא כדוגמת הפחתה בעונש בתמורה להודאה. כמובן, שהבטחה זו לא תוכל להתממש, כי רק ביהמ"ש הוא זה שיחליט בדבר העונש המתאים. כמו-כן לפעמים נחקרים נתקלים ב"חוקר הטוב והחוקר הרע"- כאשר "החוקר הטוב" מנסה לדובב את הנאשם ע"י כך שהוא כביכול מפתח איתו יחסי חברות וכביכול נמצא בצד שלו.

לפעמים, במהלך החקירה החוקרים אומרים כי יש ברשותם מידע שמפלילי את הנחקר. הנחקר זכאי בדרך כלל לראות מידע זה, ומומלץ כי יעשה כן, כדי שלא יאמר דברים שעלולים להפליל אותו.

עצה לנחקר: אם זומנת לחקירה במשטרה שלא בטובתך, עמוד על זכויותיך - דאג להיוועץ בעו"ד ואל תתפתה להבטחות שווא שמוצגות ע"י החוקרים. כמו-כן קרא היטב את ההצהרה שנכתבת ע"י השוטרים בסיומה של החקירה לפני שאתה חותם עליה.

* אישומים בעבירות מין ואלימות - לא כל מתלוננת היא קורבן

* תעודת יושר - מהי ומה משמעותה?

אביעד רייפר עו"ד פלילי וצבאי

אביעד רייפר עו"ד פלילי וצבאי

עו"ד אביעד רייפר: ייעוץ משפטי מקצועי ואמין בתחומי הפליל, הצבאי והתעבורה.

המשפט הצבאי, פלילי, משרד הבטחון ונכי צה"ל

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
אביעד רייפר עו"ד פלילי וצבאי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה