zap group mishpati logo

חברת אדם אחד

מהי חברת יחיד? האם הקמתה חוקית? מהי גישת בתי המשפט ביחס להרמת מסך בחברת יחיד?

מאת: מערכת משפטי
29.07.10
תאריך עדכון: 09.12.15
3 דק'
חברת אדם אחד

החלטת שהגיע הזמן להפוך את הרעיון והמחשבות למעשים. אתה מעוניין להקים חברה. התלבטת אם לצרף חבר טוב שלך כשותף או את אחיך שעזר לך בפיתוח הרעיון. מכל מיני סיבות, החלטת בסופו של דבר שאתה רוצה להיות הבעלים היחיד של החברה. אתה רוצה "ללכת סולו" מבלי שתצטרך לחלוק בהצלחה (שלדעתך תגיע במהרה ובוודאות) עם אחרים. האם תוכל לעשות זאת?

חברת יחיד או חברת אדם אחד היא אפשרות שמוכרת ע"י החוק. חברה יכולה שיהיה לה בעל מניות אחד.

למציאת עו"ד בתחום חברות באינדקס משפטי

חוק החברות החדש, אשר חוקק בדצמבר 1999 אפשר מצב זה, בניגוד למצב ששרר עד כניסת החוק לתוקף, לפיו כאשר אדם יחיד שרצה לנהל עסק באמצעות חברה, היה צריך לצרף בעל מניות נוסף. דרישה זו גרמה  ליצירת פיקציה של שני בעלי מניות, כאשר אחד החזיק ב- 99.9% ממניות החברה, ואילו האחר החזיק ב- 0.1% ממניות החברה, כלומר: בעל השליטה בחברה היה למעשה אחד- בעל רוב המניות בחברה, ואילו למחזיק השני לא הייתה כל שליטה או השפעה ממשית בחברה.

כיום, האפשרות להקים חברת יחיד מייתרת מצבים פיקטיביים שנהגו בעבר. אדם אחד יכול לשמש בתפקיד בעל המניות, הדירקטור והמנכ"ל של החברה, ואין בכך כל פסול.

בחברת יחיד אין צורך בהון עצמי או בדרישה להיות אזרח או תושב ישראל. כמו-כן, חידוש נוסף ע"פ החוק הוא הצורך במסמך התאגדות אחד: תקנון. הצורך בתזכיר התייתר.

בהקשר זה, יש לציין כי מבנה של אדם יחיד שהוא בעל השליטה בחברה קיים גם בחברות משפחתיות או קטנות וגם בעסקים שמתנהלים ע"י חברות ניהול או החזקות ששולטות בחברות שמתחתיהן ומחזיקות באופן בלעדי במניות שלהן.

הרמת מסך בחברת יחיד

כידוע, ביהמ"ש מייחס חשיבות רבה מאוד לעיקרון של האישיות המשפטית הנפרדת של החברה, ובמקרים המתאימים בהם נעשה ניצול לרעה, ביהמ"ש ירים את מסך ההתאגדות, ויחייב באופן אישי את בעלי המניות בחברה.
בפועל, לביהמ"ש יש נטייה הולכת וגוברת להרים מסך בחברות בהן שולט אדם אחד.

ניתן לבקר גישה זו, ולטעון שסוג החברה לא צריך לשמש שיקול האם להרים את המסך או לא. חברה פרטית יכולה להיות נשלטת ע"י אדם אחד, באופן חוקי לגמרי. שליטה של גורם אחד בחברה, אין בה לכשעצמה, כדי להצביע על זהות של אותו גורם עם האישיות המשפטית של החברה.

עוד בנושא:

הקמת חברה - כל מה שצריך לדעת

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה