zap group mishpati logo

מכבי תפצה ב-200,000 שקלים אשה שילדה תינוקת חולה

ביהמ"ש חייב את קופת חולים מכבי לשלם לאשה פיצויים של 200,000 שקלים בשל כך שלא יידעה אותה על אפשרות לעריכת בדיקת סקירת מערכות מקיפה באופן פרטי, אשר הייתה עשויה לגלות כי בתה סובלת מתסמונת פייר רובין.

מאת: מערכת משפטי
16.08.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
מכבי תפצה ב-200,000 שקלים אשה שילדה תינוקת חולה

בימ"ש השלום בירושלים דן לאחרונה בתביעה שהגישו אם ובתה כנגד קופת חולים מכבי, בעילה של רשלנות רפואית.

סמוך לאחר לידת הבת, ילידת 1998, התברר כי היא נולדה כשהיא סובלת מתסמונת פייר רובין - תסמונת שבה הלסת התחתונה קטנה ואחורית, דבר שמוביל לצניחת הלשון לאחור. בנוסף, הילדה נולדה עם פגיעה בסנטר, חיך אחורי שסוע, אצבע שישית בגפיים, פגם במחיצה הבין חדרית בלב, עיבוי המסתם הריאתי בלב והיפוטוניה.

לטענת התובעות, בדיקת סקירת המערכות שעברה האם במכון המופעל ע"י מכבי, לא נערכה כראוי ובשל כך לא התגלו פגמים בפנים כולל לסת קטנה, חיך שסוע וסנטר מוטה לאחור. לטענת התובעות, די היה באיתור כל אחת מהתופעות באותה בדיקה כדי להביא להרחבת הבדיקה, דבר שהיה מוביל לאבחנה שהבת סובלת מתסמונת פייר רובין.

בנוסף נטען, כי מכבי והרופא שביצע את סקירת המערכות, לא טרחו ליידע את ההורים, כי הבדיקה שנערכה היא חלקית, ולא כוללת את איתור כל המומים שניתן לאתרם בבדיקה כזו, ולשם איתורם יש לערוך בדיקה מקיפה יותר באופן פרטי.

מכבי הפרה את חובתה

השופט ארנון דראל קבע, כי לא הוכח שהבדיקה בוצעה בצורה רשלנית. עם זאת, נקבע כי הייתה מוטלת על מכבי החובה ליידע את ההורים על היקף הבדיקות, ועל האפשרות לבצע בדיקה מעמיקה יותר באופן פרטי.

נפסק, כי המצג שנוצר בפני ההורים הוא, כי הבדיקה שנערכה היא המקיפה ביותר. מכאן שמכבי, והרופא שבצע את הבדיקה כשלו בכך שלא נתנו להורים הסבר מפורט וברור יותר , לפיו הבדיקות שנערכו לא כוללות את בדיקת כל המומים שניתן לאתר, וכי ניתן לבצע בדיקה מקיפה יותר במסגרת הרפואה הפרטית.

בשל כך, על מכבי לפצות את האם. הפיצוי הועמד על 200,000 שקלים, וכולל פיצוי עבור נזק לא ממוני, הפסד שכר והוצאות.

תביעתה של הבת נגד מכבי לפיצוי בשל נזק כללי נדחתה, באשר נקבע כי מצבה של הנערה תקין, והיא מתפקדת כמעט ככל נער או נערה בגילה למעט מגבלות קלות. השופט דראל הדגיש את הצורך להציב חסם מפני הכרה בתביעות של הולדה בעוולה בשל מומים קלים.

(ת"א 1823-04 מ' מ' ו- א' ק' נ' מכבי שירותי בריאות)
• ב"כ התובעות: עו"ד א' פוזנר
• ב"כ הנתבעת: עו"ד ד' איצקוביץ וש' הורוביץ שיק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים