zap group mishpati logo

המדריך לגביית חובות בהוצאה לפועל

קיבלתם פסק-דין לטובתכם? המחאה שמסרו לכם לא כובדה ע"י הבנק? חשבונית שהוצאתם לא שולמה? באפשרותכם לפנות ללשכת ההוצאה לפועל ולנקוט הליכי גביה כנגד מי שחייב לכם כסף. ניהול נכון של הליכי הגביה יכול להביא לפירעון החוב מהר וביעילות

מאת: עו"ד בלה יצחקי-ישראלוב
13.10.15
תאריך עדכון: 28.03.24
9 דק'
המדריך לגביית חובות בהוצאה לפועל

במסגרת כתבה זו, נדון במקרים השכיחים של חובות בני גביה בהוצאה לפועל, חוב על פי פסק-דין, שטר או המחאה ותביעה כספית.  

אילו חובות ניתן להגיש בהוצאה לפועל, לאיזה מסלול כדאי לפנות ומהם ההליכים בהם ניתן לנקוט? ננסה לענות על שאלות אלו ולהכיר את מערכת ההוצאה לפועל, והדרכים לגביית חובות ממי שלא משלם.

חובות שניתן לגבות בהוצאה לפועל

חוב על פי פסק-דין - הגשתם תביעה או ניהלתם הליכים בבית משפט וזכיתם על-פי פסק-דין. במקרים רבים לא מדובר בסוף הדרך, ועליכם לגבות את הסכומים המגיעים לכם מהצד השני. במקרה כזה, עליכם להגיש בקשה לביצוע פסק-דין ואליה לצרף מקור או העתק חתום של פסק-הדין. אגרת פתיחת התיק עומדת על 1% ולא פחות מ- 116 ₪ (לשנת 2015). עם פתיחת התיק תשלח אזהרה לחייב. אם החייב טוען כנגד החוב, הוא רשאי להגיש בקשה בטענת "פרעתי" תוך 21 יום מיום קבלת האזהרה. אם החייב טוען כי פסק-הדין אינו מוצדק, עליו לפנות לבית המשפט בערעור או בבקשה לביטול פסק-הדין. 

המחאות שחזרו ושטרי חוב - הפקדתם צ'ק בחשבון והצ'ק חזר. הצ'ק (ההמחאה) לא נפרע וחזר מהסיבה שלא היה כיסוי מספיק בחשבון החייב, או שהוא בוטל, או שהוא חזר מסיבות אחרות. קיבלתם שטר חוב שעליכם לפרוע (למשל משוכר דירה). את ההמחאה שחזרה או את שטר החוב ניתן להגיש לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל.
יש להגיש העתק של ההמחאה או השטר בצירוף טופס בקשה לביצוע שטר ולשלם את אגרת פתיחת התיק, שהינה 1.25% מגובה ההמחאה ולא פחות מ- 187 ₪. בכל תיקי ההוצאה לפועל אגרת פתיחת התיק מצטרפת מיידית לחוב, וכן נוסף שכר טרחה המכונה שכ"ט עו"ד א'. עם פתיחת התיק תשלח אזהרה לחייב, והחייב רשאי להגיש התנגדות לביצוע השטר תוך 30 יום מיום קבלת האזהרה.

תביעה לסכום קצוב - ניתן להגיש תביעה כספית ישירות ללשכת ההוצאה לפועל בהתקיים שני תנאים – ראיה בכתב וסכום קצוב. בהנחה שיש בידיכם הסכם חתום על ידי החייב, או כל ראיה בכתב המעידה על התחייבות לתשלום החוב, וסכום התביעה הינו מוגדר, למשל על-פי חשבונית, באפשרותכם לפתוח תיק בהוצאה לפועל, מבלי "לעבור" בבית המשפט לפני כן.
אגרת פתיחת התיק הינה בשיעור 1% מגובה החוב ולא פחות מ- 116 ₪. כתנאי לפתיחת תיק של תובענה על סכום קצוב, יש לשלוח לחייב מכתב התראה, המיידע אותו על הכוונה לפתוח נגדו תביעה בסכום קצוב ישירות בהוצל"פ בלי הליך קודם בבימ"ש. לטופס הבקשה לפתיחת התיק יש לצרף את כתב התביעה, את האסמכתאות לחוב (לרוב הסכם וחשבונית) ואת העתק מכתב ההתראה ואישור משלוחו בדואר רשום. לאחר פתיחת התיק תשלח לחייב אזהרה, והוא רשאי להגיש התנגדות לתובענה על סכום קצוב תוך 30 יום מיום קבלת האזהרה.

להורדת טופס תביעה לסכום קצוב>>>

מכתב התראה בטרם פתיחת התיק

ישנם מקרים בהם די במשלוח המכתב בכדי להביא את החייב לפרוע את חובו או להגיע להסדר תשלומים מול הזוכה ישירות. דרך זו מהירה, נוחה וחוסכת זמן והוצאות. על-כן מומלץ לנסות לשלוח מכתב התראה לפני פתיחת התיק, גם בתיקי ביצוע פסק-דין ושטרות.
יחד עם זאת, לא בכל מקרה נרצה לשלוח מכתב התראה לפני פתיחת תיק הוצל"פ, וישנם מצבים, כפי שיוסבר להלן, בהם משלוח מכתב שאינו מחוייב, יכול לפגוע בהצלחת הגביה. 

הליכים בטרם מסירת אזהרה

ברגע שנפתח תיק הוצאה לפועל, נשלחת אזהרה לחייב. חשוב לדעת שיש אפשרות לפעול לפני שהחייב מקבל את האזהרה, ועלול לבצע פעולות שיכולות לפגוע בגביה, כמו העברת כספים ונכסים על שמם של אחרים. עם פתיחת תיק ההוצאה לפועל, וטרם מסירת האזהרה לחייב ניתן לבקש צו לנקיטת הליכים בטרם מסירת אזהרה, המאפשר לזוכה לבצע עיקול על כספים ונכסים, למשל חשבונות בנק או משכורת, לפני שהחייב יודע על פתיחת תיק. בבקשה עלינו לשכנע את רשם ההוצאה לפועל כי קיים חשש להברחת נכסים מצד החייב או לסיכול גביית החוב או לבריחת החייב מהארץ, וכי מתן הצו יגן על הזוכה יותר מאשר יפגע בחייב ומוצדק בנסיבות הענין. חשוב להדגיש כי העיקול הוא ברישום בלבד, ולא מתממש בפועל, ולכן במקרים רבים אין סכנה לפגיעה בחייב ודי להראות ראיה לכך כי החייב יתקשה בתשלום החוב, כדי לקבל את הצו. על הבקשה להיות מנומקת ולהתמך בתצהיר. לאחר קבלת הצו, יש לוודא כי רישום העיקול התבצע. מימוש עיקול שנרשם לפני מסירת אזהרה יתאפשר לאחר שהחייב יקבל את האזהרה ולאחר שחלפה התקופה הנתונה לו להגיש את התנגדותו לחוב.

המסלול המקוצר

רשות האכיפה והגביה מפעילה בלשכות ההוצאה לפועל את המסלול המקוצר, בו פעולות הגביה ננקטות על-ידי ההוצאה לפועל, ללא מעורבות של הזוכה. מטרת המסלול הינה להגיע לפרעון חובות בהסדרי תשלומים ישירות מול החייבים, לאחר פניה אישית אליהם ובירור מלוא המידע אודותם מהרשויות השונות. המסלול המקוצר מוגבל לחובות עד לגובה של 10,000 ₪, ובמסגרתו ננקטים הליכי עיקול כספים ועיקול רכב בלבד, ואינו מתאים לחייבים שתיקיהם מאוחדים. בתיקים העונים על הדרישות, כדאי לפתוח את התיק במסלול זה ולמצות את אפשרויות הגביה דרכו.

הליכים לאחר מסירת האזהרה 

עם פתיחת התיק, נשלחת לחייב אזהרה המורה לו לשלם את החוב, או לבקש צו תשלומים לאחר חקירת יכולתו הכלכלית. בהנחה שחלף המועד להגשת התנגדות מצד החייב או לבקשת צו תשלומים, והחוב לא שולם, על הזוכה להתחיל בהליכי הגביה, במטרה לאתר מקורות הכנסה ונכסים על שם החייב מהם ניתן להיפרע.

בקשת מידע - הזוכה רשאי לפנות לגופים שונים, ביניהם המוסד לביטוח לאומי, רשם המקרקעין, משרד הרישוי, הנהלת בתי המשפט, בנקים, חברות תקשורת, חברות ביטוח ועוד, כדי לאתר מקורות הכנסה, חשבונות, כתובות, נכסי מקרקעין וכלי רכב על שם החייב. עלות המידע הינה 3 ₪ מכל גורם, המצטרפים לחוב. הבעיה עם הליך זה היא, שהמידע נמסר לאחר זמן רב שבינתיים מתבזבז. הפתרון במקרים מסויימים הוא להזמין חקירה כלכלית מחוקר פרטי אודות החייב, לאיתור נכסים על שם החייב וגם כאלו אשר לא רשומים על שמו. יש לשקול את כדאיות הזמנת חקירה כלכלית פרטית בהתחשב בגובה החוב והסיכוי למציאת נכסים בעלי ערך. 

עיקולים - באפשרות הזוכה לבקש צווי עיקול על כספים ונכסים השייכים לחייב ונמצאים אצל צדדים שלישיים כמו בנקים, חברות ביטוח ומקום עבודתו של החייב. רוב העיקולים אצל גופים פיננסיים נשלחים להוצאה לפועל בדרך ממוחשבת ישירה. עיקול על משכורת יש לבקש על גבי טופס נפרד ולציין את פרטי המעסיק של החייב. בהנחה שנתפסו כספים אצל אחד הגורמים, על הזוכה לבקש את מימוש העיקול. הגורם אצלו נתפסו הכספים חייב להעביר את הכספים לתיק, ובמידה שאינו עושה זאת, הזוכה יכול לזמן את הצד השלישי לבירור בפני רשם ההוצאה לפועל, אשר בגינו יכול הצד השלישי לחוב בהוצאות לטובת הזוכה. עלות עיקולי צד ג' הינה בסך 9 ₪ לכל גורם, המצטרפים לגובה החוב.
עיקול רכב מתבצע היום מול משרד הרישוי לאחר איתור כלי רכב של החייב לפי מספר תעודת הזהות שלו בלבד. לאחר רישום העיקול, ניתן לבקש תפיסת הרכב ומכירתו, אך מדובר בהליך יקר וסבוך ויש לשקול את כדאיותו מול עלות תפיסת הרכב ואחסנתו במחסני ההוצאה לפועל, למול שווי הרכב וגובה החוב.

הגבלות - לאחר שחלפה חצי שנה ממועד מסירת האזהרה והחייב לא שילם את חובו, רשאי הזוכה להטיל הגבלות על החייב. ההגבלות כוללות הגבלה מלהחזיק ולחדש רישיון נהיגה, הגבלה מלהחזיק או לחדש דרכון, הגבלה מקבלת צ'קים ושימוש בכרטיסי אשראי, הגבלה מלהקים חברה והגבלת יציאה מן הארץ. ההגבלות אמורות להעיק על חיי החייב ולהערים קשיים על התנהלותו היומיומית ולגרום לו לפרוע את חובו.

עיקול מטלטלין - הזוכה רשאי לבקש עיקול מטלטלין המצויים אצל החייב. בעל תפקיד מהוצאה לפועל או קבלן פרטי חמוש בצו עיקול מטלטלין מופיעים בבית החייב ומבצעים רישום של נכסי המטלטלין בעלי הערך המצויים בביתו. לרוב, די בהליך זה כדאי לגרום לחייב לפרוע לפחות חלק מהחוב ולהגיע להסדר על היתרה, אך אם לא די בכך, יש לבקש את הוצאת המטלטלין המעוקלים ומכירתם במחסני ההוצאה לפועל. התמורה שתתקבל תעבור לפרעון החוב. הליך עיקול מטלטלין כרוך בתשלום אגרה נוספת בסך של כ- 216 ₪ המצטרפים לחוב.

צו הבאה - לאחר חלוף התקופה האמורה בחוק, ואם החייב לא התייצב לחקירת יכולת, ניתן לזמן את החייב בצו הבאה לחקירה בפני רשם ההוצאה לפועל, אליה יובא על-ידי שוטרי משטרת ישראל. בטרם ביצוע הצו, תשלח לחייב אזהרה המורה לו להתייצב בכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל בעצמו. במידה שהחייב לא יתייצב, ישלחו שוטרים אשר יובילו את החייב לחקירה בפני הרשם. הרשם יחקור את החייב ויקבע לו צו תשלומים. במקרים רבים הליך זה יעיל למדי ומרבית החייבים נרתעים ממעורבות משטרת ישראל, אך לוקח זמן רב עד שמשטרת ישראל מבצעת צו הבאה, ולעיתים יש להמתין חודשים רבים עד לביצועו. כמו כן, חייב שאין לו יכולת לפרוע את החוב, צו ההבאה לא יגרום לו לשלם ויש לשקול האם תהיה תועלת להליך. עלות ההליך הינה בסך של  176 ₪ המצטרפים לחוב.  

מומלץ - נקיטת הליכים מיידית 

אם חייבים לכם כספים, אל תתמהמהו ומהרו לפתוח תיק הוצל"פ ולנקוט בהליכי גבייה. במקרים רבים, לחייב יש יותר מחוב אחד. חשוב לפעול מהר אך יחד עם זאת, לשקול היטב את האפשרויות ולא לוותר על נקיטת הליכים כמו עיקולים לפני מסירת אזהרה או משלוח מכתב התראה, אשר יכולים לייעל משמעותית את גביית החוב. 

חשוב - לא לוותר על החוב

גם אם נקטתם את כל ההליכים האפשריים והחוב לא שולם, אל תאמרו נואש. לעיתים, רישום עיקול על בית החייב, רכבו או חשבונות הבנק או ההגבלות המוטלות עליו, יום אחד יפריעו לחייב ויגרמו לו לפנות ולבקש לפרוע את חובו. ישנם לא מעט מקרים בהם חייב פונה לזוכה שנים לאחר פתיחת התיק, בבקשה להסדיר את החוב. לכן חשוב לנקוט הליכים כל הזמן ולא לוותר. כמו כן, את ההוצאות שאתם מוציאים עבור מסירות, חקירות ושירותי בעלי מקצוע, ניתן לבקש להוסיף לחוב, ולפחות חלק מההוצאה יזקף לחוב החייב, לכן, אל תהססו לשאת בהוצאות ההליכים. יחד עם זאת, יש לדעת מתי להרים ידיים ומתי החייב ככל הנראה לא יוכל לשלם את מלוא החוב בצירוף ההוצאות והריבית, ונקיטת הליכים נוספים רק תגרום לכם להוצאות מיותרות. 

 

*עו"ד בלה יצחקי-ישראלוב מתמחה בין היתר בניהול הליכי הוצאה לפועל ופשיטות רגל 

* האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אישי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה