• תגיות:
המודל העסקי של שיטת הזכיינות

שיטת הזכיינות מגלגלת כיום מחזור של כטריליון דולר בשנה בארה"ב וכ-80 מיליארד יורו באירופה. מהי השיטה?

האם יכול אדם, ללא רקע וניסיון בנדל"ן, להפוך בתוך תקופה קצרה לסוכן נדל"ן מצליח? האם יכולה בחורה שלא יודעת להכין כוס אספרסו, להפוך לבעלת אספרסו בר מצליח?

רבים מנסים "להמציא את הגלגל" בעצמם. זה מהלך עסקי מסוכן, ומעטים עוברים אותו בהצלחה.
ישנה דרך סולידית ובטוחה יותר, באופן יחסי כמובן – זכיינות.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום זכיינות

זכיינות היא השיטה המהירה ביותר להקנות ליזמים את הידע והסטנדרטים הנחוצים לשם ניהול עסק מצליח.

זכיינות היא שיטה ניהולית להפצת מוצרים או שירותים, שבה חברה מזכה (FRANCHISOR) מעניקה לזכיין (FRANCHISEE) זכות, לתקופה מוגבלת, לשימוש בסימני מסחר, במוניטין, ובשיטות עסקיות (ידע מקצועי נצבר, מערכות ניהוליות, מערכות שיווק, מערכות תמיכה הכוללות בין היתר ספר נהלים, מערכות לוגיסטיקה ומערכות פיקוח) לשם מכירת המוצרים או השירותים של החברה המזכה בטריטוריה ספציפית, בהתאם לחוקים ונהלים הנקבעים על ידי החברה המזכה, וזאת בתמורה לתשלום דמי זיכיון חד פעמיים וכן תשלום קבוע של תמלוגים חודשיים, המהווים אחוז מסוים ממחזור המכירות של העסק. לעיתים קרובות, בנוסף לתמלוגים חודשיים, על הזכיין להפריש סכום מסויים עבור השתתפות בקרן פרסום.

בדרך כלל תהא לזכיין בלעדיות בטריטוריה שנבחרה.
הזכיין הוא שמשלם עבור הקמת העסק, תפעולו ותחזוקו.

יודגש- בדומה לשכירות, מדובר בזכות שימוש ולא בזכות בעלות, והזכיין אינו רוכש את הבעלות על הקניין הרוחני.

איגוד הזכיינות הבינלאומי (I.F.A) מגדיר את המושג "זכיינות" בצורה הבאה:
שיטה להפצת מוצרים או שירותים. קיימות לפחות שתי רמות במערכת הזכיינית: המזכה, המשאיל את הסימון המסחרי שלו או את שם החברה ואת המערכת העסקית; הזכיין, המשלם תמלוגים ולעיתים קרובות תשלום חד פעמי על הזכות לעשות עסקים תחת השם של המזכה ושיטתו. טכנית החוזה המקשר בין שני הצדדים הוא הזכיינות אך לעיתים קרובות המושג משמש לתיאור העסק אותו הזכיין מפעיל.

ניתן להפעיל כמעט כל עסק בשיטת הזכיינות, ממזון מהיר ותיווך נדל"ן, דרך מוסכים וחנויות ספרים, ועד בתי מלון והשכרת רכבים.

סוגי זכיינות:

זיכיון מצומצם וזיכיון מלא
ישנם שני ענפים עיקריים לזכיינות: זיכיון להפצת מוצרים וזיכיון לפורמט עסקי.
זיכיון להפצת מוצרים: זיכיון למכירת מוצרי המזכה, דהיינו יחסי ספק-מפיץ. בזכיינות להפצת מוצרים, המזכה מעניק לזכיין רישיון לשימוש בסימן המסחר והלוגו, אך אינו מעניק שיטה כוללת לניהול העסק.
בין העסקים שעושים שימוש בזכיינות להפצת מוצרים ניתן למנות את עסקי המשקאות הקלים, סוכנויות רכב, ותחנות דלק.

זיכיון לפורמט עסקי: הזיכיון להפצת מוצרים ושימוש בסימן המסחר והלוגו, כולל במקרה זה גם שיטה כוללת לניהול עסק.

זיכיון לחנות וזיכיון אזורי
זיכיון לחנות: המזכה מעניק לזכיין זיכיון לניהול חנות אחת. זו שיטה פשוטה ונפוצה בזכיינות. במקרים מסוימים יתאפשר לזכיין לרכוש זיכיון לחנות נוספת. במקרה כזה מקובל שהחנות הנוספת תופעל באמצעות זכיין מפעיל נוסף, ששותף בזיכיון.

זיכיון אזורי: ישנם שני ענפים עיקריים:

א. זיכיון לפיתוח אזור: הזכיין מתחייב לפתוח X חנויות ב- X זמן באזור ספציפי.
ב. זיכיון מסטר: בנוסף לזכויות המוענקות בזיכיון לפיתוח האזור, רשאי הזכיין למכור זיכיונות משנה באזור ספציפי, ובמקרה זה הזכיין האזורי מקבל חלק מהמשימות של המזכה באותו אזור, כגון תמיכה ואימון לזכייני המשנה, זכות לקבלת תמלוגים וכיוצ"ב. 

עו"ד גיא קולן

לאתר של עו"ד גיא קולן