zap group mishpati logo

הפיכת עסק לזכיינות

מתי וכיצד התחילה שיטת הזכיינות? מהם יתרונותיו של עו"ד המתמחה בזכיינות?

מאת: עו"ד גיא קולן
19.09.10
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
הפיכת עסק לזכיינות

תחילתה של הזכיינות היא כנראה בשנות החמישים של המאה ה-19, ממכונות תפירה "זינגר" ועד למשקאות קוקה קולה, ובהמשך זכיינויות בין יצרני מכוניות לבין סוכנויות למכירת רכב.

עליית רשתות הזכיינים בתחום המזון העניקה דחיפה משמעותית לתחום הזכיינות, ונבעה בעיקר מהתפשטות רשת הכבישים בארה"ב אשר בצידיה הוקמו רשתות מזון מהיר ובתי מלון.

סיפור ההצלחה המוכר ביותר בעולם הוא ללא ספק רשת מקדונלד'ס.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום זכיינות

קצת מספרים..
בארצות הברית חלק ניכר מן העסקים פועלים באמצעות זכיינות. שיטת הזכיינות ומגלגלת כיום מחזור של כטריליון דולר בשנה בארה"ב וכ-80 מיליארד יורו באירופה. בארה"ב עולה מספר הזכיונות על 550 אלף ועסקי הזכיינות מעסיקים כ-10 מיליון איש. באירופה 150 אלף זכיינויות מייצרות 1.3 מיליון מקומות עבודה.

בארצות הברית,כ-50% מכלל המכירות הקמעוניות מתבצעות באמצעות עסקי זכיינות. מדובר בהיקף של למעלה מטריליארד דולר בשנה ובהעסקת כ-8 מיליון איש.

מעבר לשיטת הזכיינות היא דרך טובה להגדיל באופן משמעותי את נפח העסק, וזאת במהלך תקופה קצרה יחסית. המשמעות המעשית של מעבר לשיטת הזכיינות היא מכירת המוצר, השם והשיטה לזכיינים.
מעבר לשיטת הזכיינות דורש כמובן מידה לא מבוטלת של הכנה. אך תחילה יש לבדוק אם העסק בשל ומתאים למכור זיכיונות.

כך למשל, עסקים רבים מצליחים בזכות האישיות של בעליהם, ולאו דווקא בזכות מוצר או שיטת עבודה ייחודיים. עסק כזה בוודאי שאינו מתאים לזכיינות.
זאת ועוד, צריך להיות במוצר או בשיטת העבודה של הזיכיון ערך מוסף שבגינו ירצו אנשי עסקים לקנות אותו ולא לשכפל אותו בעצמם.

בסופו של דבר, מבחן ההצלחה הוא המבחן המעשי. בניית סניף שני ייתן מענה אמיתי לשאלה האם ובאיזו מידה ניתן לשכפל את ההצלחה. כך גם יתאפשר לבדוק את התאמת השיטה לזכיינות ורשתיות, ולבצע שינויים והתאמות.

אם הוחלט על מעבר לשיטת הזכיינות, יש לקחת החשבון הוצאות פיתוח לא מבוטלות אך הכרחיות. להלן מקצתן:
1. שכירות אנשי מקצוע המתמחים בזכיינות, כגון עורכי דין, רואי חשבון ויועצים עסקיים.
2. העסק צריך להיות "מקופל" לתוך מדריך תפעול, שיאפשר לזכיין להיכנס לתוכו ולהפעיל אותו בהצלחה. לפיכך יש לבנות, בעזרת יועץ עסקי מומחה ובפיקוח עורך דין, מדריך/ספר תפעול (מנואל), שיכלול את כל הרבדים הדרושים, מעיצוב, דרך גיוס כח אדם, שיווק וכיוצ"ב.
3. שכירת שירותיהם של אנשי מיתוג ושיווק, כדי לבנות את המותג כרשת ולהגיע לזכיינים פוטנציאליים.
4. הקמת מטה הכולל אנשי משרד ואנשי שטח.

רכישת זיכיון – האם דרוש עורך דין?

רכישת זיכיון הינה השקעה משמעותית, הן מבחינת זמן והן מבחינת משאבים כספיים. כמו כן מדובר בעסקה מתמשכת, דהיינו "חתונה" לטווח ארוך בין הזכיין למזכה, על בסיס הסכם הזיכיון.

לפיכך ישנה חשיבות מכרעת לכך שהזכיין המיועד יבין באופן מלא את משמעות העסקה, וזאת באמצעות עורך דין המתמחה בזכיינות.

עורך דין המתמחה בזכיינות יכול להיות לעזר רב בהבנת כל המסמכים הרלבנטיים ומשמעותם המלאה.

נוכח האמור, מומלץ להקדיש זמן לעריכת חיפוש עורך דין מקיף ויסודי ולא לשכור את שירותיו של עורך דין אשר אינו מתמחה בתחום זה.

בא כוח המתמחה בזכיינות מציע שלושה יתרונות עיקריים:

1. הוא מבין את ההשלכות של כל תנאי וסעיף בהסכם הזכיינות. כך יידע הזכיין המיועד בדיוק לאן הוא נכנס.

2. הוא יודע על אילו סעיפים חשוב להתווכח, ועל אילו סעיפים ניתן לוותר. כך הוא יוכל לרכז את המו"מ בנקודות הקריטיות והמהותיות מבחינתו של הזכיין המיועד, במקום לבזבז אנרגיות במקומות פחות חשובים.

3. עורך הדין הוא חלון הראווה של הלקוח. המזכה עדיין לא מכיר את הזכיין המיועד לעומק, ולמעשה הם עדיין בשלב הגישוש והחיזור. המזכה ועורכי הדין המייצגים אותו יזהו מיד מי עומד מולם, ואם מדובר בעו"ד המתמחה בזכיינות, יצבור מן הסתם הזכיין המיועד נקודות זכות. 

לפרטים אודות עו"ד גיא קולן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • ליווי עסקי - שאלות ותשובות

    ליווי עסקי - שאלות ותשובות

    הגשמתם חלום ופתחתם עסק. הקמתם חברה או שותפות ואתם מתחבטים באשר לצעדיכם. האם כדאי לערוך הסכם? מה צריך להיות כתוב בו? איך תוכלו להגן על עצמכם מפני מחלוקות עתידיות? עו"ד גיא הרשקוביץ', מנהל פורום ליווי עסקי בפורטל משפטי, ענה על שאלותיכם.
    4 דק'
  • הלבנת הון - שאלות נפוצות מהפורום

    הלבנת הון - שאלות נפוצות מהפורום

    קיבלתם כספי ירושה. האם הכנסתם לישראל מהווה הלבנת הון? ומהו רכוש אסור ע"פ חוק הלבנת הון? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום הלבנת הון. עו"ד עדי ברקאי, מנהל הפורום, השיב
    4 דק'
  • אסף אמדורסקי יפצה צלם חובב ב-30,000 שקלים

    אסף אמדורסקי יפצה צלם חובב ב-30,000 שקלים

    הזמר אסף אמדורסקי ישלם לצלם חובב פיצוי של 30,000 שקלים. זאת, בשל הפרת זכות היוצרים של הצלם וזכותו המוסרית בצילומים שצילם בזמן הופעה של אמדורסקי. כך קבע לאחרונה בימ"ש השלום בת"א.
    2 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה