zap group mishpati logo

נוטריון - שאלות ותשובות

מיהו נוטריון? איזה שירות הוא נותן? אילו מסמכים הוא מוסמך לאשר וכמה זה יעלה לנו? כל מה שרציתם לדעת על נוטריון. לפניכם שאלות ותשובות מפורום נוטריון שמנוהל ע"י יריב קדם, עו"ד ונוטריון.

מאת: מערכת משפטי
12.10.10
תאריך עדכון: 24.06.19
3 דק'
נוטריון - שאלות ותשובות

צוואה
שאלה: האם ניתן לאשר צוואה על ידי נוטריון?
תשובה: כן. בהתאם לסעיף סעיף 22 לחוק הירושה, תשכ"ה - 1965 צוואה בפני נוטריון היא צוואה בפני רשות. דין נוטריון לעניין זה כדין שופט.

צוואה בכתב-יד
שאלה: ברצוני לערוך צוואה אישית בכתב ידי. האם אוכל לאשרה בפני שכן נוטריון?
תשובה: ניתן לערוך צוואה בכתב יד, או צוואה בפני נוטריון, לכל אחת כללים משלה.
אם אתה מבצע צוואה בכתב יד, אין צורך לאשרה בפני נוטריון, אך אם אתה מעוניין אין מניעה לעשות כן.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום נוטריון

חתימה על הסכם ממון
שאלה: אני עומדת להינשא בפעם השנייה, והייתי רוצה לערוך הסכם ממון ביני לבין בעלי לעתיד. רציתי לדעת האם ניתן לערוך מסמך בינינו ופשוט לקבל חתימה של נוטריון, וכמה צריך לעלות דבר כזה?
תשובה: התשובה חיובית. כל עוד הסכם הממון מקבל אישור לפני הנישואים שלכם, האישור יכול שיהיה נוטריוני. לאחר הנישואים יש צורך לקבל אישור בית משפט. העלות כיום לאישור נוטריוני לאימות הסכם ממון הינה 339 ש"ח מע"מ.

אימות חתימה נוטריוני על הסכם ידועים בציבור
שאלה: בן זוגי מזה 6 שנים מתגורר נכון להיום מחוץ לארץ וברצוננו לחתום על הסכם נוטריוני על היותנו ידועים בציבור. האם ניתן לעשות זאת אע"פ העדרו מהארץ ולהסתפק בפרטיו האישיים, שכן הוא לא צפוי לחזור לארץ בחודשים הקרובים או שמא עליו להיות נוכח פיזית בחתימה מול הנוטריון?

תשובה: ראשית, יש להבין כי ההסכם המבוקש יכול להוות הסכם יחסי ממון טרום נישואין, ויש לו משמעויות ככזה. לפיכך, ממליץ שתפנו לעו"ד הבקיא בתחום דיני המשפחה לגבי ניסוח החוזה.
לעניין החתימות בסיטואציה שתיארת, אפשר שבן זוגך יחתום בפני נוטריון מקומי בחו"ל ויש לקבל שם על כך אישור אפוסטיל, על מנת שיהיה לכך תוקף מלא בישראל.

אישור נוטריוני להסכם הורות וחיים משותפים
שאלה: אני ובת הזוג שלי רוצות לערוך הסכם חיים משותפים. הבנו שלשם כך אנחנו צריכות נוטריון. האם בנוסף לכך צריך לאשר את ההסכם גם בבית משפט?
האם יש נוסח סטנדרטי להסכם מסוג זה?

תשובה: הסכם הורות או הסכם חיים משותפים הינם מסוג ההסכמים שיש להתייעץ לגביהם עם עו"ד הבקיא בתחום דיני המשפחה.
במידה שלא ניתן לקבל אישור של הסכם זה על ידי בית משפט ומדובר בהסכם שנעשה מחוץ לכתלי בית משפט, תוקפו יהיה ככל הסכם אחר.
יחד עם זאת ניתן לאמת את חתימת הצדדים על ההסכם בפני נוטריון. בכך יש לחזק את מעמדו הראייתי של ההסכם כמעיד על גמירות דעת הצדדים להתחייב עפ"י האמור בו.

אימות חתימה נוטריוני על מסמך שהוכן בחו"ל
שאלה: לצורך מכירת נכס בחו"ל, בעלי הנכס תושבי הארץ נדרשים לחתום על מסמכים שנערכו ונשלחו ע"י החברה הרוכשת בחו"ל, ונדרשת חתימת נוטריון בארץ כאישור לחתימת המוכרים. האם במקרה כזה נדרש גם "אפוסטיל" לאימות חתימת הנוטריון? (במסמכים שהגיעו לא צוין אם יש צורך בכך)

תשובה: אפוסטיל הינו אישור הנותן תוקף בחו"ל לאישור נוטריוני מישראל (או מסמך ציבורי אחר מישראל). לא כל מדינות העולם חתומות על אמנת אפוסטיל המאפשרת זאת, ולגבי יתר המדינות צריך לקבל שרשור אישורים תחילה ממשרד המשפטים ואחר כך ממשרד החוץ ומהשגרירות של המדינה הרלוונטית.
אישור אפוסטיל כרוך בתשלום אגרה. כיום סכום האגרה הינו 32 ש"ח.

יפוי כח לבנק
שאלה: האם ישנו צורך בחתימת נוטריון על גבי יפוי כח מיוחד לצורך עשיית פעולות בחשבון בנק? או שמא די בחתימת עורך דין שאינו נוטריון?
תשובה: יש צורך בחתימה בפני נוטריון.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים