zap group mishpati logo

מאיים על מישהו? היזהר מפני עבירה פלילית

גנבת משהו קטן מחנות, תקפת ברחוב בן אדם שלא דבר אליך יפה, שכן שלך איים על אשתו - האם עברתם עבירה פלילית? סקירת הכללים בנושא

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 10.04.19
3 דק'
מאיים על מישהו? היזהר מפני עבירה פלילית

גנבת משהו קטן מחנות, תקפת ברחוב בן אדם שלא דבר אליך יפה, שכן שלך איים על אשתו - האם עברתם עבירה פלילית? מהי בעצם עבירה פלילית ומה השמעות שלה?

אדם שמפר כללים אשר מסדירים את החיים התקינים של החברה, שמוגדרים בחוק הפלילי, ייחשד ככזה שביצע עבירה פלילית, וייתכן כי יועמד לדין וייענש בהתאם.

חוק העונשין הוא החוק המרכזי שמגדיר עבירות פליליות, וקובע את הענישה בשל ביצוע עבירות אלו. חלק מהעבירות הפליליות מוכרות יותר, וברור כי מי שמבצע אותן עובר עבירה וצריך להיענש, כדוגמת: אונס, רצח, לקיחת שוחד, שוד. עבירות אחרות ידועות פחות בקרב הציבור הרחב, אך אם הן מתבצעות, מי שעובר אותן יהיה צפוי גם הוא לעונש הקבוע בחוק. כך למשל, אדם המורשע בעבירה של מטרד לציבור (התנהגות פרועה במקום ציבורי), החזקת פרסום תועבה של קטין, עבירות משחקים אסורים, הגרלות והימורים.

יסוד עובדתי ויסוד נפשי

כדי שביהמ"ש יקבע שהנאשם שבפניו אכן ביצע עבירה פלילית, התביעה (המשטרה/הפרקליטות) תצטרך להוכיח את התקיימו היסוד העובדתי של העבירה והיסוד הנפשי שלה.

היסוד העובדתי - יש להוכיח, כי הנאשם בצע מעשה אסור לפי החוק או מחדל (הימנעות מעשייה שהחוק מחייב אותה).

היסוד הנפשי - כדי שתתגבש עבירה פלילית, יש צורך להראות כי הייתה מחשבה  פלילית או רשלנות. הכוונה ב"מחשבה פלילית" היא לכך, שהאדם שבצע את המעשה האסור היה מודע למעשה שהוא עושה, ולתוצאות האפשריות שלו (למשל: אדם שתקף את חברו, ידע היטב שהוא מרביץ לו ושייתכן כי יפגע בגופו מהתקיפה).

כאשר מדברים על "רשלנות", הכוונה היא שהאדם שבצע את המעשה לא היה מודע לחומרתו ולתוצאותיו, בזמן שאדם מן הישוב כן היה לוקח בחשבון את הפרטים הללו. היסוד הנפשי של רשלנות רלוונטי רק בעבירות פחות חמורות, שלא מוגדרות כעבירות מסוג פשע (עבירות תעבורה מסוימות, למשל).

הגנות

ייתכנו מקרים, שבהם אדם עבר עבירה פלילית, אך למרות זאת לא יורשע ולא ייענש. כך למשל, ילד שגילו פחות מ-12 שנה יהיה פטור, שכן גיל האחריות הפלילית בישראל עומד על 12. מקרים נוספים הם, כאשר מי שבצע את העבירה הפלילית הוגדר כלא שפוי, או פעל במצב של "חוסר ברירה"- תחת לחץ ואיומים של אדם אחר, או פעל תחת "הגנה עצמית"- כלומר: כדי להגן על עצמו מתקיפה של אחר.

ענישה

העונש המקובל על הרשעת אדם שבצע עבירה פלילית הוא עונש מאסר. ביהמ"ש קובע, כי האדם שהורשע ישב בבית הסוהר למשך תקופה מוגדרת (בהתאם להגבלות שישנן בחוק לגבי עבירה כזו או אחרת), וירצה את עונשו. הטלת עונש מאסר היא פעולה שמשיגה מטרה נוספת, מלבד ענישת האדם שעבר עבירה, והיא מטרת ההרתעה.

במקרים מסוימים, ביהמ"ש לא גוזר עונש מאסר על האדם שהורשע בביצוע עבירה פלילית, ומסתפק בהטלת עונשים פחות חמורים, כגון: מאסר על תנאי ועבודות שירות.

עוד בנושא:

מחיקת רישום פלילי - להשאיר את העבר מאחור/ מדריך

תעודת יושר - מהי? מה משמעותה?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • במיוחד בזמן הסגר: חשש מגל עבירות מין דרך האינטרנט

    במיוחד בזמן הסגר: חשש מגל עבירות מין דרך האינטרנט

    תקופת הקורונה, כשכולם נמצאים בבית מול המחשבים, מעוררת חשש לגל של עבירות מין ברשת: ממעשים מגונים ועד אינוס. מה הופך את עבירות המין המקוונות לקלות כל כך לביצוע ומהי הענישה?
    5 דק'
  • אשרות עבודה - קשיים והזדמנויות

    אשרות עבודה - קשיים והזדמנויות

    בשנים האחרונות חלה החמרה ברחבי העולם בחקיקה, באכיפה ובענישה בתחום דיני הכניסה
    3 דק'
  • סמים "קלים": יש דבר כזה?

    סמים "קלים": יש דבר כזה?

    האם החוק מבחין בין סמים "קלים" ל"קשים"? מהן הסנקציות המוטלות בעקבות עבירות סמים בדרגות חומרה שונות? מה ההבדל בין מדיניות "אי הפללה" הנהוגה בישראל בחלק מהעבירות לבין לגליזציה?
    6 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה