zap group mishpati logo

התיישנות ומחיקת הרשעה ורישום פלילי

אילו השפעות יש לרישום פלילי? כיצד ניתן למחוק רישום פלילי של אדם שביצע עבירה כשהיה קטין?

24.10.10
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
התיישנות ומחיקת הרשעה ורישום פלילי

ההליך פלילי בבית המשפט לנוער מותיר אותותיו שנים רבות על קטין. הקטין שהתבגר, ורוצה להשתלב בחיים נורמטיביים מוצא לפעמים כי דלתות מסוימות חסומות ואף סגורות. רבים פונים אלינו בבקשה לסייע להם להיפטר מאותו כתם שדבק בהם והמכונה רישום פלילי. המדובר בכתם אשר פוגע באופן משמעותי בעתידם וביכולתם להשתלב באופן מיטבי בכור ההיתוך הישראלי.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום עבריינות נוער

למשל, הרשעה בפלילים לפעמים, מונעת גיוס, אולם מעבר לכך - מונעת מן הקטין שהתבגר לרכוש מקצוע או לעסוק בעבודה שבהם העדר רישום פלילי הינו תנאי סף (לדוגמא: חברות בלשכת עורכי הדין).

בהרבה מקומות עבודה, נדרש המועמד להציג בפני המעסיק המראיין, פלט משטרה המכיל את המידע בדבר הרישום הפלילי, בפי הציבור הרחב פלט זה מכונה "תעודת יושר".

המרשם הפלילי כולל גם את הרישום הפלילי של אדם, ובנוסף לכך מרשמים פנימיים נוספים של משטרת ישראל ובהם תיקי חקירה פתוחים כנגד אותו אדם, תיקים שנסגרו מעילות שונות, תיקי אזהרה , תיקי אי תביעה ותיקים שנמחקו מהרישום הפלילי.

חוק המרשם הפלילי מתייחס למחיקת הרישום פלילי בחלוף שתי תקופות מצטברות - תקופת ההתיישנות בצירוף עם תקופת המחיקה. תקופת ההתיישנות משתנה ממקרה למקרה, ולמעשה מושפעת מהעונש שהוטל על אותו אדם המבקש למחוק רישום פלילי.
במקרה שבו הסתיים ההליך באי הרשעה ובהטלת צו מבחן או צו שירות לתועלת הציבור (של"צ), חוק המרשם הפלילי קובע תקופת מחיקה של 5 שנים מיום מתן פסק הדין או ההחלטה.
 
האם המשטרה תמיד מוחקת?

כיום, התקופה הקובעת לביטול רישום תיק סגור בעבירה שאינה פשע, באדם שהיה קטין במועד ביצוע העבירה - 3 שנים. בתיק שהסתיים, בעבירה מסוג פשע, באדם שהיה קטין במועד ביצוע העבירה, התקופה הקובעת הינה 5 שנים.

לתשומת ליבכם, גם בחלוף תקופות ההתיישנות והמחיקה, אל לכם לסמוך על משטרת ישראל למחיקה אוטומטית של הרישום שלכם. לא פעם, ולמרות שעברה תקופת המחיקה, לא נמחק הרישום הפלילי ולפיכך נדרשת הגשת בקשה מנומקת ומקצועית למשטרת ישראל למחיקת רישום פלילי. אנחנו יכולים לספק לכם שירות זה.
 
ניתן לקצר עוד את תקופות ההתיישנות והמחיקה באמצעות בקשת חנינה לנשיא המדינה. חוק יסוד: נשיא המדינה בצירוף עם חוק המרשם הפלילי מקנים לנשיא המדינה, במסגרת סמכותו למתן חנינה, סמכות לקצר את התקופה של מחיקת רישום פלילי, כך שניתן להגיש בקשה לחנינה, במסגרתה יבקש אותו אדם שהורשע בפלילים ואשר ריצה את עונשו, למחוק את רישומו הפלילי ובכך להימנע מהכתמתו לתקופה ארוכה ביותר ופגיעה בעתידו ושיקומו. כך למשל קרה ברבים מן התיקים הפליליים שנפתחו לקטינים בתקופת המחאות כנגד הליך ה"התנתקות". גם שירות זה נשמח לספק לכם.

 עוד בנושא:

מחיקת רישום פלילי - להשאיר את העבר מאחור/ מדריך

תעודת יושר - מהי? מה משמעותה?

מירב נוסבוים-  אלי בניה- עורכי דין

 

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

עורכת דין מירב נוסבוים, בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב בשנת 1995. משנת 2000 מנהלת עו"ד נוסבוים משרד עצמאי בכפר סבא המתמחה בתחום הפלילי בכלל ובייצוג קטינים ובני נוער בפרט. עו"ד נוסבוים טיפלה בתיקים רבים של עבירות אלימות קשות, עבירות סמים, עבירות מין, רכוש, עבירות מרמה ועבירות צווארון לבן.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה