zap group mishpati logo

עבריינות נוער - שאלות ותשובות

הבן שלכם, רק בן 16, נתפס כשהוא מעשן חשיש. אתם דואגים לגורלו. האם יוגש נגדו כתב אישום? האם ייכנס לכלא? ומהצד השני של הדברים- השכן בא וצעק עליכם, שלא חנכתם את הבן שלכם כהלכה, שכן הוא תפס אותו מוציא טסות מהצמיגים של מכונית המרצדס החדשה שלו. לפניכם שאלות ותשובות בנושא עבריינות נוער- הענישה, ההשלכות, החוק ופרשנותו. עו"ד מירב נוסבוים, מנהלת פורום עבריינות נוער בפורטל משפטי, השיבה.

מאת: מערכת משפטי
25.11.10
תאריך עדכון: 28.05.19
3 דק'
עבריינות נוער - שאלות ותשובות

אלימות נוער
שאלה: מהו הגבול בין אלימות בבית ספר שמטופלת בין כתלי בית הספר לאלימות (מכות בהפסקות ובשיעורים אפילו!) שמגיעה כדי מעורבות של משטרה?

תשובה: התשובה לשאלה לא תמיד ברורה. פעמים רבות מוגשים כתבי אישום על מכות בבית ספר או בפנימיות, כאשר נראה על-פניו שמדובר במשהו שניתן היה לפתור אותו באמצעים חינוכיים ללא תלונה במשטרה, ולעיתים מסתבר שדווקא מקרים חמורים של אלימות טופלו (בהצלחה או לא) בין כותלי בית הספר.
מבחינה משפטית נטו, כל אלימות יכולה להוביל לתלונה במשטרה וההחלטה היא של הורי הילד הנפגע.

גם לכם יש שאלה? היכנסו לפורום עבריינות נוער

תעלולים ומעשי קונדס
שאלה: האם על מעשה קונדס ניתן להגיש כתב אישום? מדובר בהוצאת טסות מצמיגי רכב במכוניות בבניין בו אנו גרים. בני בן 15, ואחד השכנים תפס אותו.

תשובה: למרות שברור לך שמדובר במעשה קונדס (ומן הסתם אתה צודק כי אתה מכיר את הילד)מבחינה משפטית מדובר בעבירה של פירוק חלקי רכב, שהיא עבירה חמורה, בין היתר בשל היותה נפוצה.
לכן, במידה והוגשה תלונה במשטרה (וזה לא ברור לי מפנייתך), למרות שמדובר במעשה קונדס, ניתן להגיש כתב אישום.
השאלה היא האם יש עניין לציבור להגיש כתב אישום בנסיבות מקרה זה .אם מדובר בהסתבכות אחת ויחידה של הילד, כדאי מאד לפנות בבקשה לסגירת התיק.

קטין-גיל 16
שאלה: תפסו את בני וכמה מחבריו מעשנים גראס, הוא בן 16 וחודשיים - האם נחשב קטין?

תשובה: כל נער שטרם מלאו לו 18 נחשב כקטין ולפיכך, יחול עליו חוק הנוער, המקנה לו זכויות מיוחדות, הן בעת החקירה והן בשלב מאוחר יותר. אם יוחלט להגיש כנגדו כתב אישום, הוא ישפט בבית משפט לנוער.
מאחר ומדובר בשימוש בלבד, יתכן שכדאי לפנות לייעוץ כבר עכשיו, כי התנהלות נכונה וטיפול מתאים, תוכל אולי להביא לכך שלא יוגש כתב אישום..

תביעה כספית בשל אלימות בני נוער
שאלה: האם חוץ מהליך פלילי ניתן להגיש תביעה אזרחית כספית לפיצוי נזקים נגד בני נוער שגרמו לנזקי רכוש? האם בכלל מקובל להגיש תביעות כספיות במקרה של אלימות בחברה הישראלית?

תשובה: ניתן להגיש תביעה כספית בגין נזק שגרם קטין, ובד"כ מקובל לתבוע גם את הוריו, שהם האפוטרופסים שלו. אין קשר ישיר בין התביעה האזרחית למשפט הפלילי, שכן במשפט הפלילי המדינה מעמידה לדין ואילו במשפט האזרחי תובע הניזוק, יחד עם זאת אם ניתן פס"ד פלילי מרשיע כנגד הקטין, הוא מהווה ראיה במשפט האזרחי ו"סולל הדרך" לתביעה אזרחית.
חשוב לציין כי הרבה פעמים חלק מהעונש המוטל על קטינים (ובכלל) במסגרת פסק הדין הפלילי הוא פיצוי לניזוק.

אלימות בכדורגל
שאלה: האם זריקת חזיז, רימון עשן או מכות ביציעים נחשבים לעבירות שאפשר ללכת עליהן לכלא?

תשובה: שלוש ההתנהגויות שציינת: זריקת חזיז, זריקת רימון עשן וכמובן מכות, מהוות עבירות פליליות, שהחוק קובע בצדן עונשי מאסר.
השאלה מהו העונש שייגזר בפועל הנה מורכבת ותלויה בנסיבות האירוע, בחומרתו, בשאלה האם למבצע יש עבר פלילי ובמגוון רחב של שיקולים נוספים.

קריאות גנאי וקריאות גזעניות
שאלה: האם קריאות כנגד ערבים ובני מיעוטים נחשבים עבירה פלילית עבור בני נוער?

תשובה: חוק העונשין אוסר בסעיפים 144א-144ד כל הסתה לגזענות וכן הסתה לאלימות או לטרור.
קריאות כנגד ערבים יכולות, בנסיבות מסויימות, להחשב כהסתה שכזו. חוק העונשין חל כמובן על כל מי שהוא בר אחריות פלילית (מי שהוא מעל לגיל 12 ואין לו הגנה של אי שפיות או חוסר כשירות משפטית אחרת) ומשכך, הוא בהחלט חל גם על בני נוער.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה