zap group mishpati logo

קניית דירה מקבלן - דברים שחשוב לדעת

אם אתם עומדים לרכוש דירה מקבלן, הכתבה הזו היא בשבילכם.

02.12.10
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
קניית דירה מקבלן - דברים שחשוב לדעת

רכישת דירה היא עבור מרבית האנשים העסקה המשמעותית בחייהם. לפיכך ברור הצורך לבדוק היטב את פרטי העסקה בטרם כריתתה.
ענין זה מקבל חשיבות נוספת ברכישת דירה חדשה, מאחר שברוב המקרים המדובר במספר גורמים שונים הקשורים בעסקה: בעל הקרקע, היזם והקבלן הבונה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום מקרקעין

להלן מספר עצות מעשיות על מנת למנוע הפתעות, הפסדים ועוגמת נפש:

 1.ממי קונים?

בטרם רכישת דירה יש לבחון היטב מיהו המוכר.
במקרה של דירת יד שניה בדרך כלל יש לבדוק את המוכר בלבד, ואולם במקרה של דירה חדשה, יש לבדוק הן את בעלי הקרקע, הן את היזם והן את הקבלן. הבדיקה נעשית ברשויות השונות, הן בבדיקה אודות הקרקע והזכויות הרשומות בה, והן בבדיקת החברות המבצעות את העיסקה באמצעות מידע מרשם החברות. ניתן גם לקבל מידע מחברות המספקות מידע על חברות כגון B.D.I  (מידע כגון חוסן כלכלי, תביעות תלויות ועומדות וכיוצ"ב).
פרט חשוב נוסף הוא לבדוק שהקבלן רשום בפנקס הקבלנים. 

2.זכרון הדברים והחוזה:

מומלץ תמיד לשכור עורך דין מומחה במקרקעין שילווה את העסקה, יערוך את הבדיקות של הקרקע והמוכר, יערוך שינויים בהסכם המכר ובנספחים לו, וייתן לכם שקט נפשי ואחריות מקצועית.

גם חוזה לרכישת דירה חדשה ניתן לשנות. יש לזכור כי עורך הדין מטעם המוכר איננו מייצג אתכם, גם אם אתם משלמים לו שכר טירחה עבור הרישום, ועל כן, רצוי ומומלץ לשכור עורך דין מטעמכם, אשר ילווה אתכם בעיסקה, כשהמטרה היא שהכסף שלכם ישמר, תמורתו תובטח בעד הדירה, וכי העיסקה תושלם ללא הפתעות בדרך.

מקרה חפציבה נותן הוכחה לכולם, כי אלה אשר הסתמכו על עורך הדין של המוכרת ואשר לא שכרו עורך דין מטעמם, לא ידעו לדרוש את השינויים המתאימים והבטחונות המתאימים לעיסקה, ועל כן, מצאו עצמם, גם כיום, מחוץ לדירה שרכשו ועליה שילמו.

כך גם מומלץ לקבל חוות דעת משמאי מקרקעין ו/או מהנדס לבדיקת מצבו הפיזי, מפרט טכני, תיכנוני  וכיוצ"ב של הנכס.

 3.נסח טאבו:

הוא המקור הראשון ממנו למדים על הזכויות בקרקע. הנסח מלמד על מצבו המשפטי/הפיזי של הנכס. בו יהיו רשומים הערות, עיקולים וכיוצ"ב, אשר יש להתייחס אליהם בטרם החתימה.
ישנם מקרים רבים נוספים בהם הדירה תהא רשומה ברישומיה של חברה משכנת או במנהל מקרקעי ישראל. 

 4.מחיר הדירה:

יש לדאוג כי המחיר אשר נרשם בחוזה יהא הסופי ומוחלט ויכלול בתוכו את כל התשלומים הנלווים הקשורים בבניה ובמסירת הדירה. זאת כדי למנוע תשלומים עתידיים או דרישות תשלום עתידיות, שיפתיעו את רוכשי הדירה כגון מע"מ, חניה, פיתוח סביבתי, מחסן, דוד שמש, חיבור הבניין לחשמל, מים, גז, טלפון וכיוצ"ב. 

 5.הגנה מפני המוכר:

ברכישת דירה חדשה, על פי חוק חייב המוכר להבטיח את כספי הרוכש בדרכים שהתווה החוק. הבטוחה המומלצת ביותר והמקובלת היא ערבות בנקאית. עם חתימת החוזה ואפילו בטרם העברת התשלום הראשון יש לדרוש מהמוכר כי תימסר לרוכש הבטוחה הנדרשת על הדירה שנרכשה.

 6. רישום בטאבו:

דרשו מהמוכר לציין בחוזה את התאריך אשר בו ישלים את רישום הבעלות על הדירה על שמכם בלשכת רישום המקרקעין או במינהל מקרקעי ישראל.

 7. אחריות קבלן :

גם אחרי חתימה על החוזה ולאחר קבלת החזקה בדירה, ממשיך המוכר אחראי לדירה שמסר, מהבחינה הפיסית.  האחריות על הקבלן ממשיכה ומתחלקת לשתי תקופות:
תקופת הבדק:
תקופת הבדק מתחילה בעת העמדת הדירה לרשות הקונה והיא נמשכת משנה עד 7 שנים, בהתאם לסוג הליקוי שנמצא.

תקופת האחריות:
תקופה של 3 שנים. תחילתה לאחר תקופת הבדק. 

עוד בנושא:

זיכרון דברים - כיצד לנסח אותו בצורה הטובה ביותר?

קניית דירה מכונס נכסים - הזדמנות או זהירות?

 

* הכותב הוא מוסמך במשפטים, מגשר מוסמך ובורר.

יובהר כי תוכן המאמר והפרטים דלעיל אינם מהווים יעוץ משפטי או תחליף לו, המסמך אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו בביצוע ו/או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים