zap group mishpati logo

שאלות ותשובות במשפחה - לקט שני

לפני גירושין, אחרי גירושין, לפני חתונה- מצבים משפחתיים שאנחנו נקלעים אליהם, בטובתנו או שלא בטובתנו, מעוררים לעיתים שאלות רבות ומורכבות. עו"ד מיכל דבירי-רוזנבלט מנהלת פורום משפחה בפורטל משפטי עונה על שאלותיכם. לפניכם לקט שני בנושא.

מאת: מערכת משפטי
14.12.10
תאריך עדכון: 28.05.19
4 דק'
שאלות ותשובות במשפחה - לקט שני

הסדרי ראייה
שאלה: יש לי תינוקת בת 3 חודשים יונקת ואני ממתינה להליך גירושים ברבנות. רציתי לדעת מהן חובותי לגבי מתן הסדרי ראיה לבעלי. האם אני מחוייבת לתת את הילדה שהיא כה קטנה או שהוא רשאי לבוא לראות אותה בנוכחותי בלבד?
כמו כן מהן חובותי כלפי משפחתו?

תשובה: הסדרי הראיה מותאמים לנסיבות ולגילו של הקטין. באופן עקרוני, זכותו כאב לקבל את הילדה גם ללא נוכחותך. גם לגיטימי מבחינתו לבקש לראות אותה שלא בנוכחותך, ובפרט, וכפי שאני משערת, כאשר היחסים ביניכם מתוחים. אולם, לאור גילה של הקטינה הסדרי הראיה נמשכים זמן קצר בשלב זה(אם ברגיל הסדרי הראיה הם בסביבות שלוש שעות, הרי שלא זה המצב בעניינך). לעניין משפחתו, אין לך בשלב זה כל חובה כלפיהם, בזמן שיש לו עם הילדה הוא יכול להפגיש אותה עם משפחתו.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משפחה

רכישת דירה וגירושין
שאלה: במידה שרכשתי דירה באופן עצמאי לפני החתונה, האם בגירושין הדירה נחשבת כנכס משותף?

תשובה: כעקרון, קובע החוק כי רכוש שנרכש לפני הנישואין אינו משותף. אולם, המציאות משתנה, וכיום התשובה תלויה בנסיבות ואינה חד משמעית . כל מקרה נדון כאשר סוגיות כמו האם משולמת משכנתא במהלך הנישואין, האם זו דירת המגורים בה אתם מתגוררים, האם זהו הנכס היחידי ברשותכם, טיב היחסים ועוד. אם מדובר בזוג לפני הנישואין, הייתי ממליצה לעשות הסכם מפורש בעניין.

ליעוץ בנושא גירושין ומעמד אישי, פנו לעורכי דין משפחה

העברת המחצית השנייה של הדירה משם הגרוש על שמי
שאלה: לאחרונה התגרשתי ועפ"י הסכם גירושין וייפוי כח נוטריוני עליו חתם הגרוש, אני אמורה להעביר את הדירה על שמי. אני מתגוררת בר"ג. אודה לך אם תיידעי אותי אל מי עלי לפנות, אלו מסמכים להגיש (מקוריים?) והאם זה כרוך בעלות כספית.

תשובה: אם הדירה רשומה בטאבו, את צריכה את הסכם הגירושין המקורי, תעודת גירושין, שטרי מכר חתומים על ידך, ובהתאם לייפוי הכח, את ייפוי הכח המקורי, ואישור עיריה. האגרות הינן זניחות (באופן יחסי). אם לא מדובר בדירה בטאבו, עליך לפנות לגורם אצלו רשומה הדירה ולברר ישירות מולו.

בדיקת אבהות ורישום במשרד הפנים:
שאלה: כתוצאה ממערכת יחסים שהסתיימה, נולד בני, כיום בן חודשיים. בן זוגי לשעבר מבקש כי נבצע בדיקת רקמות, על מנת לוודא כי הוא אכן האב. בכל מקרה, הוא אינו מעוניין כי שמו (של בן הזוג) יירשם בתעודת הזהות של הבן כשם האב, ואילו אני בהחלט מעוניינת בכך. אשמח לדעת:
1. האם די להציג את תוצאת הבדיקה, בהנחה שתצביע על בן הזוג כאבי הילד, בפני משרד הפנים,על מנת לרשום את האב בתעודת הזהות של הילד?
2. האם זהו סעד הניתן על ידי בית המשפט, כלומר - האם ניתנת החלטת בימ"ש לאחר קבלת תוצאות הבדיקה, המורה למשרד הפנים לרשום את פלוני כאביו של הילד? אם כן, האם מדובר בחלק אינהרנטי מההליך או שיש לכלול זאת מראש בבקשה למתן צו לבדיקת אבהות (בעייתי מבחינתי, שכן אז ספק אם תהיה זו בקשה בהסכמה)?
2. הבדיקה עצמה - האם בדיקת דם דווקא (או רוק וכד')? האם גם על האם לתת דגימה?
3. כמה זמן בערך אורך ההליך כולו, עד לקבלת תוצאות הבדיקה?

תשובה: כאשר בית המשפט נותן את פסק הדין לאבהות, הוא נותן בו צו למשרד הפנים לרשום את האבהות על הילד. באופן עקרוני הייתי כותבת את הסעד המבוקש הזה גם בכתב התביעה, אבל אם את סבורה שכך זה לא יהיה בהסכמה - אל תרשמי עם זה ,ותחכי עם הבקשה. זה בכל מקרה יקרה. הבדיקה בפועל נערכת לאב, לאם, ולילד. כל העניין כולו אורך כמה חודשים כיוון שהבקשה לבדיקת רקמות מועברת לתגובת היועץ המשפטי לממשלה על מנת לבחון שאין חשש של ממזרות ורק אחרי זה ניתן "אור ירוק" לעריכת הבדיקה. אחרי כן צריך לקבוע תור, לעשות את הבדיקה, ולחכות לתוצאות.

רישום נכס
שאלה: לבעלי יש נכס מלפני הנישואין על שמו בלבד. אנו נשואים כבר 15 שנה עם 3 ילדים. רציתי לדעת מה התהליך שצריך לעבור על מנת לרשום נכס זה גם על שמי?

תשובה: בהנחה שבעלך מסכים להעברת מחצית הנכס לשמך- יש לחתום על תצהירי העברה, לדווח לשלטונות המס, לרשות המוניציפלית, לחתום על שטרי העברת זכות, ועם אישורי הרשויות שיתקבלו להגיש לרשם המקרקעין. במידה והנכס אינו רשום אצל רשם המקרקעין, ההליך יותר מסורבל ודורש דיווחים נוספים.
אם הנכס אינו דירת מגורים יהיו מיסים לשלם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים