zap group mishpati logo

מתחתנים? מתגרשים? - 10 דברים חשובים על גירושין

עשרה כללי אצבע חשובים בגירושין ובדיני משפחה

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
30.12.10
תאריך עדכון: 30.01.18
5 דק'
מתחתנים? מתגרשים? - 10 דברים חשובים על גירושין

אם אתם עומדים להתחתן ומתלבטים אם לחתום על הסכם ממון, או אם אתם עומדים להתגרש ומתלבטים לגבי ניהול ההליך בבית הדין הרבני, בבית המשפט לענייני משפחה, האם אצל עורך דין או באמצעות מגשר, קראו את הכתבה הבאה.
לפניכם עשרה כללי אצבע חשובים, שיעזרו לכם לצלוח את המשוכות בשלום:

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משפחה

למציאת עורכי דין גירושין באתר משפטי

1.
 אם את/ה מתכוונים להתחתן בקרוב, ויש לכם דירה בבעלותכם, מומלץ לערוך הסכם מפורש בנושא. זאת, כדי למנוע מצבים לא נעימים במקרה של גירושין. כעיקרון, ע"פ החוק, רכוש שנרכש לפני הנישואין אינו משותף. אולם, המציאות משתנה, וכיום התשובה לשאלה האם במקרה של גירושין הדירה תיחשב כנכס משותף, תלויה בנסיבות ואינה חד משמעית. כל מקרה נדון כאשר סוגיות כמו: האם משולמת משכנתא במהלך הנישואין, האם זו דירת המגורים בה בני הזוג מתגוררים, האם זהו הנכס היחידי ברשות בין הזוג, מהם טיב היחסים ועוד הן רלוונטיות ומשפיעות על התשובה.

הסכם ממון

2. אם אתם ניצבים לפני נישואין, כדאי לכם להכיר את האפשרות של הסכם ממון. הסכם ממון הוא האמצעי היחיד להסדרת חלוקת הרכוש בדרך שונה מזו שקבועה בחוק במקרה שהנישואים יסתיימו. היתרונות של הסכם ממון באים לידי ביטוי בעיקר כאשר יש פער כלכלי בין הצדדים. יתרון חשוב נוסף שיש להסכם ממון, הוא האפשרות למנוע סחיטה של בן זוג אחד ע"י האחר במקרה שהנישואים לא עולים יפה והם עומדים בפני סיום.

חוקר פרטי כבר לקחתם?

3. אם אתם עומדים להתגרש, ייתכן שתצטרכו להיזקק לשירותיו של חוקר פרטי. אמנם מדובר בהוצאה שעולה לכם כסף, אך ההוצאה הזו יכולה לחסוך לכם כסף רב בהמשך, ולעזור לכם לייצר יתרון משמעותי בביהמ"ש. כך, למשל, אם הבעל חושד שאשתו בוגדת בו, והוא ישכור את שירותיו של חוקר פרטי אשר יספק לו הוכחות (ראיות) לכך, בין היתר, ע"י צילום של אשתו מתגפפת עם גבר אחר, או הקלטה של שיחה טלפונית בעלת גוון רומנטי ו"מפליל"- הוא יוכל להשתמש במידע לתועלתו בבית הדין הרבני.
בתי הדין הרבניים לא "מרחמים" על נשים בוגדות, והם קובעים, כי אשה שבגדה בבעלה מפסידה את כתובתה ומזונותיה.

 4. אם בגדתם בבן הזוג החוקי, כדאי להתייעץ בהקדם עם עו"ד המתמחה בדיני משפחה, כדי לבדוק האם יש חשיבות להקדים את בן הזוג ולתבוע בערכאה שתהיה טובה יותר עבורכם. כך למשל, אם האשה בגדה וחוששת להפסיד את מזונותיה, מוטב לה לתבוע בביהמ"ש לענייני משפחה, שם יש סיכוי כי תקבלם.

ראיון וידאו עם עו"ד אילן קרייטר בנושא: "היכן כדאי להגיש תביעת מזונות וחלוקת רכוש?"

בגידה - השלכות כבדות משקל

5. אם גיליתם, שבן הזוג בגד בכם, לא מומלץ להתעמת איתו לפני שאתם מקבלים ייעוץ משפטי בנושא. לבגידה ולהוכחתה יכולות להיות השלכות רבות, וייתכן שאם תחליטו להתגרש ותחשפו בפני בן הזוג כי אתם יודעים שבגד בכם, הדבר יפגע בכם בסופו של דבר. לפעמים חשוב לאסוף הוכחות על עצם הבגידה ולחשוף אותן רק בהליך המשפטי, אם יתקיים. גילוי הבגידה לבן הזוג, בשלב שלפני ההליך המשפטי, יכול להכשיל את ניסיון התיעוד של הבגידה. על כן, מומלץ להתייעץ בהקדם האפשרי עם עורך דין משפחה.

בית הדין הרבני

6.  חשוב לדעת, כי לבית הדין הרבני יש סמכות שיפוט בלעדית בנושאי נישואין וגירושין של יהודים. לפיכך, אם תחליטו להתגרש, תצטרכו לעבור בבית הדין הרבני. כאשר אשה או בעל מעוניינים להתגרש מבן הזוג לו הם נשואים, הם צריכים להוכיח כי קיימת נגד בן הזוג עילת גירושין מוכרת ע"פ ההלכה היהודית. הכוונה, למשל, לבעל שאינו מסוגל להוליד ילדים, לבעל שמסרב לקיים יחסי מין עם אשתו או לאשה עקרה או אשה שבוגדת בבעלה. לא די בכך שאחד מבני הזוג יחליט שהוא פשוט מעוניין להתגרש.

גישור- כדאי להכיר

7. רוצים להתגרש יפה? כדאי שתכירו את האפשרות לבחור בגישור. גישור הוא הליך שמיועד לבני זוג שמעוניינים להתגרש ב"צורה יפה" מבלי להתנצח בבתי המשפט. בגישור מתמקדים בנושאים הרלוונטיים לגירושין, כגון: משמורת ילדים, הסדרי ראייה, מזונות ילדים, חלוקת רכוש, זכויות סוציאליות וכד' ומעלים את ההסכמות בכתב. מדובר בהליך מהיר וזול יחסית, אשר מכבד את שני בני הזוג, ומציע, באמצעות המגשר, פתרונות יצירתיים לסיום הסכסוך.

ידועים בציבור - חובות וזכויות

8. אם אתם חיים ביחד, אבל לא נשואים זה לזו, ייתכן שאתם עונים להגדרה של ידועים בציבור. חשוב לדעת, כי לידועים בציבור יש חובות וזכויות מבחינת החוק. כך למשל, לא רק אשה נשואה זכאית למזונות מבעלה. ידועה בציבור יכולה לתבוע מזונות מבן זוגה בתקופה שבהם הם חיים ביחד, ובהתאם לפסיקה חדשה, גם לאחר שהם נפרדים. בנוגע לפנסיה- במקרה שבני זוג חיים יחד כידועים בציבור, ואחד מבני הזוג הולך לעולמו, בן הזוג שנותר בחיים זכאי לזכויות הפנסיוניות שלו (קרן פנסיה, קופות גמל וכד'). בנוסף, תיתכן זכאות לקצבת שארים מהמוסד לביטוח לאומי.

סעדי ביניים

9.  על סעדי ביניים שמעתם? סעדי ביניים (צו עיכוב יציאה מהארץ, עיקול זמני וכד') הם צווים שניתנים ע"י בית המשפט לענייני משפחה או ע"י בית הדין הרבני, לבקשת צד מסוים, שמטרתם להבטיח את קיום פסק הדין, שינתן בהמשך, וכן למנוע ניסיון  מהצד השני להימלט או להבריח רכוש.
האפשרות של קבלת סעד ביניים היא חשובה מאוד, שכן אם לא נוקטים אותה במקרים המתאימים, הדבר עלול לסכל את ההתדיינות המשפטית עצמה.


משמורת ילדים - אצלה או אצלו?

10. אם אתם עומדים להתגרש, ותוהים עם מי ישארו הילדים, עליכם לדעת כי אם ביניכם הסכמה בעניין המשמורת, בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני יכריעו בנושא. זאת, בהתאם לבית המשפט אליו הוגשה התביעה הראשונה. משמורת ילדים נקבעת בהתאם לטובת הילדים והמלצות פקידת הסעד, אשר מגובות בתסקיר.

עו"ד אורנית אבני-גורטלר בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים