zap group mishpati logo

זכויות עובדים - המידע שכל עובד זקוק לו

על זכויות עובדים חשובות - גזרו ושמרו

מאת: מערכת משפטי
03.01.11
תאריך עדכון: 18.09.19
5 דק'
זכויות עובדים - המידע שכל עובד זקוק לו

אם אתם עובדים, יש לכם זכויות, לא רק חובות. חשוב להכיר את המושג של זכויות עובדים, שכן יש זכויות שמגיעות לעובד באשר הוא עובד, ויש זכויות ספציפיות שמגיעות לקבוצות שונות, כגון: עובדים זרים, עובדי משק בית, נשים בהריון, בני נוער וכד'.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום דיני עבודה ופנסיה

למציאת עו"ד בנושא דיני עבודה באינדקס משפטי

לפניכם מידע על זכויות ודגשים חשובים מתחום יחסי העבודה שכדאי להכיר:

1. תנאי העסקה - הודעה לעובד התחלתם לעבוד במקום עבודה חדש? אתם זכאים לקבל בתחילת עבודתכם טופס הודעה לעובד המפרט את תנאי עבודתכם, בהתאם לתבנית הקבועה בחוק. ע"פ חוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), התשס"ב-2002, מעביד חייב לתת לעובד הודעה בכתב על תנאי העסקתו, וזאת לא יאוחר מ-30 יום מיום שהעובד התחיל לעבוד.

גם שינוי בתנאי העבודה מחייב מסירת הודעה בכתב, לא יאוחר מ-30 יום מהיום שנודע על השינוי, מלבד אם מקורו של השינוי בדין או בהסכם תשלומים או שמדובר בשינוי המופיע בתלוש השכר

2. חופשה שנתית - עבדתם קשה כל השנה. ומה עם חופשה? זו זכות שמגיעה לכם! חופשה שנתית היא זכות שמוקנית לעובד כחלק מחוקי המגן. הזכות לחופשה היא זכות יסוד בסיסית, שניתנת לכל העובדים, כחלק מהחובה שחלה על המעביד לספק לעובדים שלו תנאי עבודה מינימליים.

על הזכות לחופשה שנתית אי אפשר להתנות. בהתאם לכך, הסכם שלפיו עובד יקבל פחות מימי החופשה הקבועים בחוק, לא יהיה תקף. רק הסכם אשר יעניק לעובד ימי חפשה מעבר למה שנקוב בחוק, יקבל תוקף, שכן מטרתו לשפר את זכויות העובד ולא לגרוע מהן. כדאי להכיר את החוק שמסדיר את הנושא של חופשה שנתית: חוק חופשה שנתית. החוק נחקק כדי לאפשר לכל העובדים לקבל את החופשה שמגיעה להם במהלך שנת העבודה. משך התקופה השנתית תלוי בוותק של העובד במקום העבודה ובגורמים נוספים.

3. שכר מינימום - חוק שכר מינימום מסדיר את הנושא, ומטרתו היא להבטיח שעובד לא יועסק בתנאים של ניצול ושכבודו ישמר. שכר מינימום הוא בעצם השכר הנמוך ביותר, שמעסיק יכול לשלם לעובד. כלומר: המעסיק לא יכול לשלם לעובד שכר הנמוך משכר המינימום, ואם הוא עושה כן הוא עובר עבירה. ע"פ החוק, עובד מעל גיל 18 שמועסק במשרה מלאה, זכאי לקבל מהמעביד שלו שכר עבודה שהוא לפחות שכר מינימום לחודש, שכר מינימום יומי או שכר מינימום לשעה, הכל בהתאם לדרך ההעסקה. אם עובד מועסק במשרה חלקית, שכר המינימום שהוא זכאי לו יחושב בהתאם.

4. שעות עבודה ומנוחה - מעבידים אתכם בלי לתת לכם הפסקה? זה לא תקין! חוק שעות עבודה ומנוחה מסדיר את אורכו של יום עבודה ("יום עבודה לא יעלה על שמונה שעות"), שבוע עבודה ("שבוע עבודה לא יעלה על ארבעים וחמש שעות עבודה"), שעות מנוחה, שעות נוספות והפסקה בזמן העבודה.

5. דמי הבראה - אחת לשנה, מעביד חייב לשלם לעובדיו דמי הבראה. הזכאות לדמי הבראה היא ע"פ הוותק שהעובד צבר במקום העבודה, לאחר שהעובד עבד שנה במקום העבודה. מעביד צריך לשלם לעובדיו דמי הבראה החל בחודש יוני ועד חודש ספטמבר, אלא אם הוסכם אחרת במקום העבודה.
החל מיולי 2009 גובה דמי ההבראה במגזר הפרטי עומד על 340 שקלים לכל יום הבראה. (זאת, בהתאם להסכם שנחתם עם ההסתדרות).

6. ימי מחלה - אתם חולים? לא מסוגלים להגיע לעבודה? כמה ימים תוכלו להיעדר? האם תקבלו תשלום עבור הימים שנשארתם בבית? ע"פ חוק דמי מחלה,  עובד לא זכאי לתשלום עבור יום המחלה הראשון. עבור יום המחלה השני הוא יקבל 37.5% משכרו, וכך גם עבור יום המחלה השלישי. עבור יום המחלה הרביעי והלאה העובד יקבל 75% משכרו.

זהו המינימום שהחוק נותן לעובד כדי לאפשר לו ולבני משפחתו להתקיים בכבוד, כאשר הוא חולה ולא יכול לעבוד.

7. הודעה מוקדמת - אם המעסיק רוצה לפטר אתכם, חלילה, הוא לא יכול לעשות זאת באופן מיידי ולפגוע בזכויותיכם. מעסיק חייב לתת הודעה מוקדמת לעובד אודות הפיטורים. תקופת ההודעה המוקדמת מנויה בחוק, והיא נעה בדרך כלל בין כמה ימים לחודש.

8. מועד תשלום השכר - לא קבלתם תלוש משכורת החודש? המשכורת לא נכנסה לבנק עד ה-9 בחודש? זה לא תקין! מעביד חייב להנפיק תלוש משכורת לעובד, ולשלם לו את שכרו בסוף כל חודש עד ה-9 בחודש שלאחר מכן. במידה שהמעביד יאחר בביצוע התשלום, העובד יכול לתבוע בשל הלנת שכר.

9. זכויות נשים בעבודה - במהלך השנים נחקקו כמה חוקים חשובים שמטרתם היא להגן על זכויות הנשים ולמנוע הפליה. בהקשר של דיני עבודה, הנושא של זכויות נשים רלוונטי בכמה תחומים עיקריים: גיל, הריון ולידה, טיפולי פוריות ופיטורים. כך למשל: חוק עבודת נשים מתייחס לזכויות האשה לפני ההיריון, במהלך ההיריון, בחופשת הלידה ולאחריה.

כאשר אשה מגלה שהיא בהיריון, היא לא חייבת להודיע לבוס שלה על כך באופן מיידי. החוק מאפשר לאשה העובדת להודיע למעביד על ההיריון עד החודש החמישי. מעביד שיודע כי עובדת שלו נמצאת בהריון לא יכול לדרוש ממנה לעבוד בשעות נוספות, בלילה או בשעות המנוחה השבועיות.

10. הוצאות נסיעה - נוסעים כל יום באוטובוס במשך כחצי שעה לעבודה ובחזרה ממנה? האם המעביד משלם לכם דמי נסיעות? זכותו של עובד לקבל תשלום עבור הוצאות נסיעה מביתו לעבודה ובחזרה מהעבודה אל ביתו נקבעה בהסכם קיבוצי כללי, שעליו חל צו הרחבה. הוצאות הנסיעה משולמות לעובד ע"פ תעריף הנסיעה בתחבורה הציבורית מביתו לעבודה ומהעבודה אל ביתו (עד לתקרת הסכום), וע"פ מספר הימים שבהם העובד הגיע בפועל לעבודה בחודש נתון, או ע"פ מחיר של כרטיס "חופשי-חודשי".

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה