zap group mishpati logo

גרפולוגיה משפטית - שאלות גולשים ותשובות המומחים

הצוואה זויפה, הבנק טוען שחתמתם על ערבות שלא ידעתם עליה עד לאותו יום בו הבנק בשר לכם על כך- מה עליכם לעשות? כיצד הגרפולוגיה תוכל לעזור לכם? הגרפולוגית המשפטית פנינה אריאלי, מנהלת פורום גרפולוגיה משפטית בפורטל משפטי, ענתה על שאלותיכם.

מאת: פנינה אריאלי - גרפולוגיה משפטית
20.01.11
תאריך עדכון: 13.03.16
4 דק'
גרפולוגיה משפטית - שאלות גולשים ותשובות המומחים

בחירת גרפולוג

שאלה: בעבר הייתה לי בעיית אמינות עם גרפולוגית ששכרתי. שאלתי איך לבחור גרפולוג מוסמך?

תשובה: הגורם החשוב ביותר בקבלת החלטה בבחירת מומחה בגרפולוגיה משפטית, הוא המיומנות המקצועית שלו.
מוניטין והפניות הן שיטות מעולות למציאת מומחה מתאים. מומחה בעל מוניטין יוכל לספק לך רשימה ארוכה של ממליצים.לרוב המומחים יש קורות חיים מוכנים עבור לקוחות פוטנציאליים. קורות החיים צריכים להיות מפורטים, תוך כיסוי הרקע של המומחה.

האינפורמציה בקורות החיים צריכה להתמקד בהשכלה, ניסיון, חברות באיגוד מקצועי של בודקי מסמכים והישגיו. ההישגים כוללים מאמרים וספרים שכתב, הרצאות או סמינרים שהעביר, או מחקר שערך. יש לציין מינויים מביהמ"ש וניסיון בהופעה בבתי משפט.

בשיחה אתו, ניתן לשאול את השאלות הבאות:

1• האם המומחה לכתב-יד עובד במשרה מלאה בתחום זה, או במשרה חלקית?

2• מה מספר התיקים בשנה שהוא מבצע?

3• כמה שנים הוא עוסק בתחום זה?

4• האם מקבל מינויים מביהמ"ש ומה ניסיונו במתן עדות?


מקור או העתק?

שאלה: האם לצורך בדיקה גרפולוגית ניתן להסתפק בצילום המקור או שיש חובה להשיג את המקור?

תשובה: במידה שהמקור קיים, יש צורך להשיגו. החשיבות בבדיקת המקור היא לצורך בדיקה מיקרוסקופית של הקווים וסימני זיוף שלא ניתן לראותם בצילום.בבדיקת חתימה על סמך צילום, יש לקחת בחשבון אפשרות של "העתק-הדבק", כלומר- העתקת החתימה ממסמך אוטנטי ו"הדבקתה" על גבי המסמך שבמחלוקת.(אגב, גם שיטת זיוף זו ניתנת, לעיתים, לבדיקה). במקרים רבים, יש צורך בחוו"ד ראשונית על סמך הצילום, כדי לפנות לביהמ"ש ולבקש החלטה לקבל את המסמך המקורי, או רשות לבדוק אותו ברשויות.

זיוף צוואה

שאלה: דודתי נפטרה לפני כחודש. לתדהמתנו ראינו שהצוואה שונתה, ואנו בטוחים שהיא זויפה. באיזה שלב כדאי להיעזר בחוות דעת של גרפולוג כדי לבטל את הצוואה?

תשובה: בעניין שינוי צוואה, יש צורך לבדוק את הצוואה המקורית! רק כך ניתן לבדוק אם נעשתה מניפולציה כלשהי על גבי הכיתוב שהיה במסמך המקורי ו/או בחתימה. במידה וברצונך לבדוק את גיל הדיו, כדי לדעת אם השינוי נעשה לאחרונה, רצוי מאד להזדרז בבדיקה. רצוי לפעול בעניין, לפני שמגישים צו קיום צוואה.

מסמך ערבות- זיוף

שאלה: הלוויתי לשכן סכום כסף נכבד לפני כמה שנים. הוא ברח מהארץ ועכשיו באו מהבנק והראו לי מסמך שאני כביכול חתום עליו בעניין ערבות לבית של השכן. לא חתמתי על מסמך כזה מעולם. מה עלי לעשות?

תשובה: אני מניחה, שבבנק הראו לך טפסי משכנתא שאתה חתום עליהם, כביכול, כערב. אין ספק שאתה צריך להוכיח שהחתימות אינן שלך, אלא זוייפו. לצורך הוכחה, עליך לפנות לגרפולוג משפטי שיכין חוות דעת מומחה לבית המשפט. יש צורך להשוות את החתימות שבמחלוקת לחתימות אחרות שלך, ממועד קרוב למועד בו נחתמו מסמכי הבנק וכן לבצע לך הכתבה.

זיוף חתימה

שאלה: אני עוקבת אחרי בעלי כמה שבועות מחשש לבגידה. מצאתי מסמך מבית מלון אבל הוא חתם שם באופן שונה בכוונה. מה אפשר לעשות? אני כמעט בטוחה שזה הכתב יד שלו.

תשובה: במידה שבעלך באמת הוא זה שחתם, מדובר פה על "זיוף-עצמי", כאשר אדם מנסה לשנות בכוונה את חתימתו.בחלק מהמקרים, ניתן לזהות גם בחתימה מסוג זה, סממנים מחתימתו האותנטית.

צוואות כפולות

שאלה: גיליתי אצל דודתי שתי צוואות, אחת מלפני 3 שנים ואחת משנות ה- 90. דודתי נפטרה לפני כמה שבועות ואני חושש שהצוואה האחרונה מזויפת או לפחות נחתמה תחת לחצים של קרובי משפחה אחרים. האם יש מקום בשלב זה לקחת חוות דעת של גרפולוגית או להיכנס קודם כל להליך משפטי בבית משפט?

תשובה: מכיוון שקיים אצלך חשש שהצוואה האחרונה מזויפת, או שנחתמה תחת לחצים, מן הראוי לבצע חוות דעת מומחה בגרפולוגיה, לצורת אימות השערה זו. במידה ותתאמת טענתך, תוכל לפנות לביהמ"ש בטענה שהצוואה האחרונה אינה כשרה.

לתשומת לבך, מכיוון שקיים פער של שנים רבות בין הצוואה הראשונה לאחרונה,לא ניתן להשוות בין שתי החתימות (במיוחד כאשר מדובר באדם זקן). לכן, יש צורך לקבל חתימות של דודתך (לצורך השוואה) מתקופה הקרובה למועד הצוואה האחרונה.

הפרופיל של פנינה אריאלי במשפטי

לאתר הבית של פנינה אריאלי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה