zap group mishpati logo

חקירות פרטיות בישראל

מהי חקירה פרטית? החוקר הפרטי מוקה קריגר מסביר:

מאת: מוקה קריגר
30.01.11
תאריך עדכון: 28.05.19
2 דק'
חקירות פרטיות בישראל

חקירות פרטיות בישראל אינן מקשה אחת, אלא אוסף מגוון ורחב של תת תחומים וענפים שעניינם איסוף מידע וחקירה. לכל אחד מתחומיה של חקירה פרטית, יש צורך גם צורך בכישורים, ידע וניסיון אחרים.

חוקר פרטי שעיקר עיסוקו הוא למשל חקירות פרטיות בנושאי תביעות ביטוח, לא בהכרח ידע כיצד לטפל במה שמכונה חקירות אישות, או חקירת בגידות אם תרצו - ולהפך. מי שיש לו אורך רוח לשבת מול חשוד בביצוע מעשה עבירה, לחקור אותו, לתשאל אותו ולגבות את עדותו בע"פ או בכתב, לא בהכרח יודע לבצע מעקבים אחרי חשודים ברחובה של עיר, לנסוע אחרי מכוניתם או ללכת אחריהם רגלית, מבלי להתגלות ולהיחשף, להיטמע בסביבה לא תמיד אוהדת ולבצע פעולות שטח סמויות נוספות – ולהפך.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום חקירות פרטיות

למרות ההבדלים הגדולים ביניהן, פעולות חקירה פרטית אלה השונות זו מזו בתכלית, נחשבות חקירות פרטיות לכל דבר ועניין והן מצריכות את העוסקים בהן לקבל רישיון ממשרד המשפטים, על פי חוק חוקרים פרטיים ולהיות כפופים לכל החוקים, כללי אתיקה מקצועית ותקנות המתייחסים לתחום חקירות פרטיות בישראל.

חוקי מדינת ישראל מגבילים ואוסרים ביצוע פעולות איסוף מידע רבות ומצמצמים את טווח הפעילות האפשרי מצידם של העוסקים במקצוע חקירות פרטיות בישראל.

על פי החוק אסור למשל לחוקר פרטי להתחזות לעובד ציבור או לבעל מקצוע שהעוסק בו חייב ברישיון, אסור לו פגוע בפרטיות ובצנעת הפרט, אסור לו לבצע האזנת סתר ועוד. איסורים אלה אמנם מקשים על ביצוע חקירה פרטית, אך מצד שני הם גרמו לצורך של העוסקים בתחומי חקירות פרטיות השונים להתמקצע מאד בעבודתם, כדי לפתח שיטות ואמצעים שמצד אחד יאפשרו השגת ראיות קבילות ומצד שני לא יגרמו למי מהמעורבים לעבור עבירה על החוק.

הזמנת ביצוע חקירות פרטיות בישראל, הוא דבר מקובל מאד ונעשה כאמור לצרכים שונים. בין צרכני שירותי חקירות פרטיות, ניתן למנות כמעט כל אחד (ומי שעוד לא הזמין עד היום חקירה פרטית, יש סיכוי שהוא עוד יזמין...) החל מאנשים ולקוחות פרטיים, דרך חברות ציבוריות ופרטיות, בנקים, אנשי עסקים, משרדי עורכי דין וכלה ברשויות מקומיות ומשרדי ממשלה.

* הכותב הוא חוקר פרטי ומנהל פורום חקירות בפורטל משפטי

* לכותב מוקה קריגר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה