zap group mishpati logo

התביעה לקבלת דמי תיווך נדחתה - רימקס והמתווכת חויבו בהוצאות

מכיון שרימקס לא הייתה הגורם היעיל בעסקה, היא אינה זכאית לדמי תיווך. כך קבע לאחרונה ביהמ"ש, וחייב את רימקס בהוצאות.

מאת: מערכת משפטי
28.03.11
תאריך עדכון: 11.11.15
3 דק'
התביעה לקבלת דמי תיווך נדחתה - רימקס והמתווכת חויבו בהוצאות

בימ"ש השלום ברמלה דן לאחרונה בתביעה שהגישו בעלת רישיון תיווך וזכיינית של רימקס 2000, ומתווכת נדל"ן מטעם רימקס 2000 כנגד בעלי דירה ברח' אלמוג 35 במודיעין לתשלום דמי תיווך.

ב-3 בספטמבר 2008 בעלי הדירה, הנתבעים, התקשרו בהסכם בלעדיות עם חב' אנגלו סכסון למכירת הדירה שבבעלותם לתקופה של 3 חודשים, עד ל-3 בדצמבר 2008. במהלך תקופה זו הגיעו קונים פוטנציאליים לדירה, אך לא נחתמה עסקה למכירת הדירה.

לאחר שהסתיימה תקופת הבלעדיות עם אנגלו סכסון, חתמו בעלי הדירה ב-8 בדצמבר 2008, עם רימקס, על הסכם למתן שירותי תיווך למכירת הדירה. בנוסף, בעלי הדירה חתמו עם רימקס על הסכם להזמנת שירותי תיווך בבלעדיות למכירת הדירה מה-8 בדצמבר 2008 ועד ל-8 ביוני 2009.

במהלך תקופת הבלעדיות עם רימקס, הראה נציג של אנגלו סכסון בידיעת רימקס, פעם נוספת את הדירה לקונה, שראתה את הדירה קודם לכן במהלך תקופת הבלעדיות עם אנגלו סכסון, ובאמצעות נציג אנגלו סכסון. בעקבות זאת, ובמהלך תקופת הבלעדיות עם רימקס, נחתם הסכם למכירת הדירה בין הנתבעים לבין הלקוחה של אנגלו סכסון.

לחצו כאן לקבלת ייעוץ משפטי מטעם עורכי דין מקרקעין

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מקרקעין

לטענת רימקס והמתווכת, מכיוון שהעסקה נעשתה במהלך תקופת הבלעדיות עם רימקס, על פי ההסכם החברה והמתווכת זכאיות לתשלום דמי תיווך מהנתבעים. לטענתן, דברים אלה נמסרו לנציג אנגלו סכסון כאשר ביקש להציג לרוכשת הדירה את הדירה, ועוד בטרם הציג לה את הדירה.

עוד נטען, כי אמנם רימקס והמתווכת לא ביצעו את התיווך בין רוכשת הדירה לבין הדירה, אך הן היו הגורם היעיל בעסקת רכישת הדירה, שכן בעקבות ניתוח השוואתי של מחירי נכסים באזור שבו מצויה הדירה אשר הן ערכו, המליצה המתווכת לנתבעים להוריד את מחיר הדירה אותו הם דרשו, ובזכות עצה זו נכרת הסכם מכירת הדירה בין הנתבעים לבין רוכשת הדירה.

בעקבות כך, ביקשו התובעות דמי תיווך של 30,723 שקלים, שהם 2% מהמחיר בו נמכרה הדירה מע"מ בתוספת ריבית והצמדה, ושכ"ט עו"ד בצירוף מע"מ כדין.

הנתבעים טענו מנגד מספר טענות, בכללן הטענה כי התובעות לא עשו דבר וחצי דבר לצורך קידום עסקת המכר, ועל כן הן אינן הגורם היעיל אשר הביא להבשלת העסקה כנדרש על פי ס' 14 לחוק המתווכים במקרקעין, ולפיכך אינן זכאיות לדמי תיווך בגין מכירת הדירה.

עוד טענו הנתבעים, כי הם הציעו לרימקס ולאנגלו סכסון כי ישלמו לכל אחד עמלת תיווך בשיעור של  1% ממחיר העסקה, אך בעוד אנגלו סכסון הסכימה לכך, רימקס סירבה ודרשה עמלת תיווך מלאה בסך 2% ממחיר העסקה.

מבחן הגורם היעיל בעסקה

השופטת שרון קיסר דנה בפרשנות חוק המתווכים, וקבעה כי על פי המבחנים שבחוק, לא ניתן לראות בתובעות הגורם היעיל בעסקה. "כאמור", כתבה השופטת, "לא היו כל מגעים בין התובעות לבין רוכשת הדירה, הן לא היוו גורם נוסף אשר סייע לצדדים בהשגת החוזה, הן לא תיווכו בין הצדדים ולא ניהלו או השתתפו במשא ומתן בין הצדדים".

נקבע כי, ע"פ הוראות החוק , התובעות זכאיות לדמי תיווך רק אם הוכח כי היו הגורם היעיל בעסקה, ומכיון שהן לא היו הגורם היעיל, יש לדחות את התביעה.

בהתאם לכך נפסק, כי רימקס והמתווכת ישלמו לנתבעים שכ"ט עו"ד והוצאות משפט בסך 3,000 שקלים.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(תא"ק 27664-11-09 טולדנו ואח' נ' לוי ואח')

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה