zap group mishpati logo

קנס מנהלי

מהו קנס מנהלי? באילו נסיבות מקובל להשית אותו? מדוע חשוב להיעזר בעורך דין מומחה?

מאת: מערכת משפטי
28.03.11
תאריך עדכון: 24.06.19
3 דק'
קנס מנהלי

קנס מנהלי הוא תשלום שרשויות אכיפת החוק רשאיות להטיל אותו כחלופה לכתב אישום. הקנס המנהלי הוא בעצם העונש על העבירה שבוצע ומחליף את המשפט הפלילי.
הקנס המנהלי אמור להרתיע את מבצע העבירה וכן להפחית מהעומס המוטל על בתי המשפט, בו מתנהלים הליכים פליליים רבים.
שלא כמו במשפט פלילי, העבריין אשר מוטל עליו קנס מנהלי מצליח להימנע מפגיעה בשמו הטוב.

סוגי העבירות בהן אפשר לקבוע קנס מנהלי
עם זאת, יש לדעת שלא ניתן להסתפק בקנס מנהלי לגבי כל סוגי העבירות.
ע"פ סעיף 1 (א) לחוק העבירות המנהליות, התשמ"ו-1985, שר המשפטים מוסמך לקבוע בתקנות הטלת קנס מנהלי על עבירות מסוימות שאינן מסווגות כפשע. (ע"פ החוק ישנן עבירות מסוג חטא, עוון ופשע, כאשר עבירות מסוג פשע הן החמורות ביותר).

בתוספת הראשונה לחוק ניתן למצוא רשימה ארוכה של חוקים שבמסגרתם ניתן להשית על הנאשם קנס מנהלי במקום ניהול משפט פלילי, בשל ביצוע עבירה מסוג חטא או עוון.
כך, למשל, ניתן להטיל קנס מנהלי בעבירות המצויות בחוקי העבודה, חוקים כלכליים (בכללם עבירות מס טכניות), חוקי פיקוח על מקצועות ומוצרים שונים ועוד.
בהתאם לחוק, ניתן להטיל קנס מנהלי קצוב- בסכום קבוע המוגדר בתקנות, או קנס מנהלי בלתי קצוב- סכום שמשתנה בהתאם לנסיבות המקרה וחומרת העבירה.

חשוב לציין, שגם כאשר מתנהל הליך של הטלת קנס מנהלי, הפרקליטות יכולה להחליט על הגשת כתב אישום נגד העבריין. עם זאת, בנסיבות כאלו, ע"פ החוק התובע חייב לנמק מהם הטעמים שבשלם הוחלט להגיש כתב אישום כנגד אותו אדם. בין השיקולים להגשת כתב אישום בשל עבירות מנהליות, ניתן למנות את השיקולים הבאים: קיומו של עניין ציבורי, הרתעה, ביצוע עבירות קודמות ע"י הנאשם, ביצוע העבירה בכוונת זדון ועוד.

את הקנס המנהלי יש לשלם באמצעות המרכז לגביית חובות, שמהווה חלק מרשות האכיפה והגבייה. באשר לאכיפת הקנס המנהלי- שר האוצר ממנה אנשי מקצוע שאחראים לאכיפת הענישה. את הקנס המנהלי יש לשלם תוך 60 יום מרגע קבלתו. אם האדם שמוטל עליו קנס רוצה להישפט בשל העבירה שבצע, הוא צריך למסור הודעה בכתב תוך חודש מרגע קבלת הקנס אם מדובר בקנס מנהלי קצוב ותוך שבועיים מרגע ההודעה אם מדובר בקנס מנהלי לא קצוב. כמובן, שעל אותו אדם לדעת שהוא לוקח סיכון בכך שהוא מבקש להישפט, שכן ההליך המשפטי יכול להיות ארוך ויקר ותוצאתו יכולה להיות לא לטובתו בסופו של דבר: הגדלת הקנס המנהלי ואף מאסר בפועל.

אם הקנס המנהלי לא משולם בזמן, הוא נושא עימו תוספת על איחור בתשלום וריביות. בנוסף, אם האדם שהושת עליו קנס מנהלי לא משלם אותו תוך 6 חודשים מיום הטלתו, בית המשפט יכול לגזור עליו עד שנת מאסר.

פנייה לעורך דין במקרה של עבירה מנהלית
כאמור, קנס מנהלי מוטל על עבירות שונות בתחומים שונים, אשר המשותף לעבירות אלו הוא הדרגה שלהן: חטא או עוון. הקנס הפלילי יכול להיות גבוה, אך גם ניהול הליך פלילי יכול להיות מורכב, ולכן קיימת חשיבות רבה לעריכת חיפוש עורך דין מקיף, לאיתור עורך דין פלילי בעל ותק ומומחיות בתחום זה ובעבירה בה מואשם הנאשם בפרט. עורך הדין ישקלל את כל השיקולים וייתן ללקוח שלו את הייעוץ המשפטי הטוב ביותר שמתאים למקרה שבפניו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה