zap group mishpati logo

מדריך לעורך הדין המלווה בגישור גירושין

לעו"ד המלווה צד בהליך גישור, תפקיד חשוב. מה הוא צריך להבהיר ללקוח? כיצד עליו לנהוג בצד השני? על כל אלו ועוד, בכתבה שלפניכם

מאת: נדב נישרי, מגשר
31.12.15
תאריך עדכון: 22.03.16
8 דק'
מדריך לעורך הדין המלווה בגישור גירושין

הליכי גישור גירושין הופכים בשנים האחרונות לנפוצים יותר ויותר בקרב זוגות מתגרשים. יתרונותיו של הגישור בגירושין רבים ומוכרים. היכולת להשיג הסכם גירושין בהסכמה בזמן קצר ובעלות נמוכה יחסית, הופכת את הליך הגישור למועדף על צדדים ובעיקר כאשר הם הורים לילדים המבקשים להתגרש בדרך קלה ותוך הימנעות מפגיעה בילדיהם. על אף הנטייה לחשוב שהליכי גישור בגירושין מייתרים את שירותיהם של עורכי הדין, במקרים רבים דווקא ניתן למצוא עזר רב בקבלת ליווי וייעוץ מעורך דין במסגרת ההליך.

כיצד בא לידי ביטוי סיוע של עו"ד בהליך הגישור?

עורך דין המלווה צד בגישור יכול לעזור ללקוח להתמודד עם שאלות משפטיות ושאלות טכניות בעלות חשיבות גדולה, כגון: חלוקת זמני הורות, קביעת מנגנונים להתמודדות עם דילמות ובעיות בעתיד, חלוקת הרכוש והממון המשותף ועוד מגוון נושאים שהבנה ושיקול דעת בהם, יכולים להועיל רבות לצד המלווה בעורך דין. יתרונו של עורך הדין הוא, שהוא פועל באופן מוצהר לטובת הלקוח אותו הוא מלווה, והוא יכול לעזור לצד בגישור אשר חושש באופן טבעי ממשמעות הגירושין ומהעתיד לבוא. עצה טובה של עורך דין מלווה לאדם הפועל מתוך חשש ופחד, יכולה להשקיט את החששות ולהביא לקבלת החלטות מיטבית ללקוח. העובדה שהלקוח יודע שעורך הדין פועל לטובתו בגישור, עוזרת ללקוח להרגיש שיש מי שדואג לענייניו הפורמאליים ומאפשרת ללקוח באותו הזמן להתמודד עם ליבו הדואב ועם צרכיהם של ילדיו.

מיקומו הייחודי של עורך הדין המלווה בגירושין, כדמות סמכותית שמשקל רב ניתן לעצותיו ולדבריו, יכול להפוך לחרב פיפיות במקרים בהם נסחף עורך הדין בלהט הרגשות של לקוחו או פועל לטובת אינטרסים אחרים מאשר טובת לקוחו. כדי למנוע מצבים שכאלו, מומלץ לעורך הדין וללקוח המלווה, לשנן היטב את רשימת הכללים הבאים ולוודא שאין מהם חריגה.

כללים חשובים מעוה"ד ללקוח

*עזור ללקוח להגדיר מהם האינטרסים החשובים לו ביותר, וקבע סדר עדיפויות - כניסה למשא ומתן מבלי לדעת מראש מהם האינטרסים ומהו סדר העדיפויות החשוב ללקוח, משמעה שכל תוצאה תהיה טובה או רעה באותה מידה. לקוח שלא יודע מה חשוב לו יותר ומה פחות, עלול לוותר על דברים חיוניים כדי להשיג הישגים קצרי טווח הנובעים מאמוציות ומסערת רגשות.

כדי להגדיר מהם האינטרסים החשובים ללקוח, מומלץ בשלב הראשון להקשיב ללקוח ולהוציא ממנו מידע רב ככל הניתן על תוכניותיו לאחר הגירושין. צרכיו של אדם המבקש לפתח קריירה שונים מאלו של אדם שמטרתו היא להיות הורה במשרה מלאה. צרכיו של אדם הסובל מביטחון עצמי נמוך שונים משל אלו של אדם שבטוח בצעדיו בעתיד. הבנה של האינטרסים המהותיים של אותו אדם ואף כתיבתם בצורה ברורה, יכולה לשמש כמעין "לוחות הברית" לאותו צד במהלך הגישור. כל החלטה וכל הסכמה אליה יגיע הלקוח בגישור תישקל ותימדד בהתאם למפת האינטרסים שהגדיר הלקוח בתחילת הדרך.

יש לשים לב לכך, שלאורך הגישור יכולים להתרחש שינויים בצרכיו וברצונותיו של הלקוח, ועל כן כדאי להיות ערים לשינויים מסוג אלו ולוודא שהם נעשים מתוך רצון והבנה ולא מתוך דחף רגעי לפגוע או לוותר ללא סיבה מוצדקת.

*בדוק האם הצעדים שמציע הלקוח נובעים משיקולים עניינים או אמוציונליים - אנשים הנמצאים בהליכי גירושין פועלים פעמים רבות מתוך שיקולים אמוציונליים ומתוך רצון לספק רגש שלילי רגעי. תגובות קיצוניות למהלכים שמבצע הצד השני, הן תגובות שכיחות שתוצאתן תמיד שלילית לצד שביצע אותן בסופו של דבר. סטטוס קוו בהליכי גירושין אינו קיים בין אנשים שאהבו בעבר וכעת נאבקים על ילדיהם ועל ביטחונם הכלכלי והרווחתי לעתיד. ההבנה שכל צעד שעושה אחד הצדדים עלול להוביל לתגובת נגד קשה עוד יותר של הצד האחר, דורשת מעורך הדין המלווה לשאול את לקוחו האם הפעולה אותה הוא מתכנן לבצע, תוביל לשיפור במערכת היחסים בין ההורים בגירושין או שמא תחמיר את המלחמה ותוביל לפגיעה גדולה יותר במעורבים. כאשר הלקוח מתעקש לבצע פעולת נקם בצד השני, מומלץ לשרטט ביחד עימו תרשים זרימה עם תגובות ואפשרויות סבירות לתגובת נגד של הצד השני. עזור ללקוח לחשוב לפחות שלושה צעדים קדימה תוך הבנה של הפעולות הצפויות לביצוע על ידי הצד השני. 

*ייעץ ללקוח לפעול בצורה עניינית ולהוציא את הקשיים הרגשיים במקום מתאים - הגעתו של הלקוח לחדר הגישור כאשר הוא כועס, נוטר טינה רבה, חושש או לחילופין כשהוא פועל מתוך תחושת אשמה ומתוך רצון לסיים מהר את ההליך, למרות המשמעות שאם יפעל במהירות הדבר יפעל נגדו, תהיה תמיד לרעתו של הלקוח. לקוח אשר מצליח לקיים שיח ענייני בחדר הגישור, יביא לתוצאה טובה יותר לעצמו ולילדיו. מסיבה זו מומלץ לייעץ ללקוח לפנות כבר בתחילת הגישור לטיפול פסיכולוגי או לטיפול רגשי אחר שיאפשר לו לשחרר קיטור ולהתמודד עם הגירושין מחוץ לחדר הגישור בו נמצא הצד השני, שמראהו עלול להשפיע על התנהלותו של הלקוח ולהוציא אותו משלוותו.

*וודא שהסכם הגירושין נותן מענה ברור לתרחישים שכיחים שעלולים להתרחש בעתיד - הסכם גירושין טוב הוא הסכם שמסדיר את כלל הנושאים בצורה כוללת וברורה לשני הצדדים. כותרות הסעיפים וניסוחים מעורפלים, עלולים להוביל לחוסר תיאום והבנה בין הצדדים, אשר יובילו בעתיד לחילוקי דעות שעלולים לדרדר את המצב. כדי למנוע מצבים מסוג זה, מומלץ לפעול בשני אופנים: ראשית, יש לוודא שהתוכן להסכם ברור ונהיר לכל הצדדים. יש להימנע מניסוחים מפולפלים ולשאוף ככל הניתן לשימוש בשפה פשוטה הברורה לצדדים. שנית, יש לחשוב על דילמות וסיטואציות שעלולות לצוץ בעתיד כגון: אי עמידה בתשלום מזונות, כניסתו של בן זוג חדש לחייהם של הצדדים, רצון לשנות מקום מגורים וכדומה. העלאת דילמות עתידיות, ויחד עימן גיבוש פתרונות ישימים המקובלים בעת עריכת הסכם הגירושין על הצדדים, יעזרו למנוע חילוקי דעות עתידיים ויצמצמו את נקודות המחלוקת. 

*השתדל להימנע מעימותים עם הצד השני - נקודת המוצא היא, שהצד השני בגישור רואה בעורך הדין של הצד שממול כאוייב וכאדם שמטרתו אינה השגת פתרון צודק גם עבורו. משכך, רמת החשדנות כלפי עורך הדין הינה גבוהה. לא ניתן לצפות שהצד השני יתן אמון מלא בעורך הדין של הצד שממול, אך בהחלט יועיל ללקוח של עורך הדין, אם הוא יהיה מסוגל לנהל שיח ענייני ושקול עם הצד השני. את הבמה האמוציונלית יש להשאיר לצדדים ואת השיח הענייני ניתן לתת לעורך הדין לעשות כאשר אין ברירה. כדי שעוה"ד יוכל לשוחח עם הצד השני ולהגיע לפתרון מיטבי, הוא חייב לתת לאותו צד שני את ההבנה שעורך הדין מבין שרק פתרון שיהיה צודק והוגן לשני הצדדים, יהיה פתרון שיחזיק לאורך זמן ויאפשר ללקוח שלו להגשים את מטרותיו כפי שהוגדרו בתחילת הדרך.

*בסס יחסי אמון עם המגשר - מגשרים רבים רואים בעורך הדין גורם בעל אינטרס השונה מזה של הלקוח אותו הוא מייצג. עורך דין המלווה צד בגישור ופועל אך ורק לטובת לקוחו, יזכה להערכה רבה מצד המגשר ובשל כך יקבל מקום רב יותר להסביר ולהבהיר את הדרוש מבחינת לקוחו. עורך דין הפועל לטובת לקוחו יכול להיות גורם משמעותי ביותר בגישור מאחר שביכולתו לספק מידע משפטי ומקצועי שאסור למגשר לספק מחשש לפגיעה בהליך הגישור ובנייטרליות של המגשר. בשל כל אלו, מומלץ להראות למגשר כבר מתחילת הדרך ובצורה כנה ושקופה שתפיסת עולמו של עורך הדין היא תפיסה גישורית החותרת לפתרונות בהסכמה ולא למלחמה בבתי משפט.

*בעת השתתפותך בגישור, היזהר מלומר נתונים שגויים או בעלי פרשנות דו משמעית - עורכי דין רבים נוטים לספק ללקוחותיהם מידע כביכול עובדתי, תוך התעלמות מאפשרויות פרשניות נוספות למידע. דוגמאות לכך ניתן למצוא למשל במקרים בהם עורך הדין מספק מידע על פסיקה ומציגה כאילו הייתה חוק מחייב אשר אינו נתון לפרשנות. מקרים שכאלו עלולים לאלץ את המגשר לחשוף בעדינות את המידע השגוי כדי למנוע התקדמות המבוססת על מצג שווא. זאת מאחר שככל שהליך הגישור יהיה בנוי על מדרגות רעועות שאינן מגובות בעובדות ברורות, כך יהיה סיכוי רב יותר שייכשל.

*הימנע מלתת ללקוח תחושה שבבית המשפט הוא יוכל לקבל תוצאה טובה יותר - המלצה ללכת לבית המשפט בתביעות גירושין מתוך הבטחה או רמיזה שאין ספק שבבית המשפט תתקבל תוצאה מיטבית, הינה שגיאה ברובם המוחלט של המקרים. צדדים שמגיעים להתדיינות בבית המשפט לפני שמיצו כל דרך לקבוע בעצמם את תוכנו של הסכם הגירושין, שמים את נפשם וכספם על קרן הצבי שהרי התוצאה בבית המשפט לעולם אינה ידועה מראש. יתר על כן, פעמים רבות יגלו צדדים שהתגרשו בבית המשפט שניצחונם הביא להפסדם בכל הקשור למערכת היחסים עם ילדיהם ועם הגרוש/ה עימו יצטרכו להיפגש באירועים רבים לאורך כל ימי חייהם. מסיבות אלו ועוד חייב עורך הדין להבהיר ללקוחו שלמרות הקושי להתמודד עם הצד השני, בגישור גירושין הוא יוכל לקבל תוצאה שתהיה מוסכמת עליו.

 

* נדב נישרי, מגשר גירושין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה