zap group mishpati logo

ליווי עסקי - יד ביד להצלחה עסקית

מה זה ליווי עסקי ומדוע איש מקצוע חיצוני יכול לזהות התנהלות שגויה שבעל עסק נכשל בזיהויה? דברים שרואים מכאן לא רואים משם

מאת: רונן בר לב, רואה חשבוןבר לב רונן - יועץ כלכלי
07.02.16
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
ליווי עסקי - יד ביד להצלחה עסקית

בעלי עסקים משקיעים משאבים רבים בקידום העסק, בשיווק ופרסום, במיתוג ובפעילות השוטפת ולא מצליחים להבין למה העסק לא מתרומם. מלווה עסקי המעניק מגוון שירותים ומגבש מעטפת כוללת של ליווי, קידום, תמיכה וייעוץ יכול לשפוך אור על התנהלות בעייתית של בעל עסק ובתהליך פשוט וקצר מסוגל לשנות את פני הדברים ולהפוך את הכישלון להצלחה.

מה זה ליווי עסקי?
ליווי עסקי הוא שירות שניתן לעסקים שמאפשרים למומחה מבחוץ לבחון את התנהלותם העסקית ולהאיר את עיניהם באשר לאופן ההתנהלות של העסק שלהם, תוך מיפוי ההתנהלות הכללית וסימון נקודות החולשה, נקודות החוזק, התנהלות בעייתית, התנהלות ראויה; ותוך עיבוד כל המידע למסקנות ניתנות ליישום אודות התנהלות העסק ואופני הפעולה לשיפור תפקודו, מקסום הרווחים ממנו והגדלת ההכנסות.

מדוע עסק צריך ליווי עסקי?
עסק רץ ופעיל מתמקד בפעולות מאד מסוימות - במכירה, במתן שירות ובניהול שוטף של העסק. לעסק אין מסוגלות ויכולת לתת "מבט על", מבט מקיף ומרוחק על דברים חשובים אחרים. ישנם מאפיינים רבים של התנהלות עסקית שבעלי ומנהלי העסק לא רואים ואם הם רואים הם לא מכירים, לא יודעים לנתחם, לא יודעים להסיק מסקנות ולא מסוגלים לייעל תהליכים. לבעלי עסק אין הכלים והמיומנויות להתנהל נכון לגבי היבטים מסוימים של העסק או שניתן לומר, כי לכל הפחות אין להם את הזמן והפניות לתת לאלה את תשומת הלב הנדרשת. 

כך למשל, בעל עסק שהוא איש מכירות מעולה, לא יכול לנתח ולהקפיד על התנהלות פיננסית ראויה, ולמרות היותו איש מכירות מוצלח, העסק שלו לא מתרומם והפוטנציאל העסקי לא ממומש. כך גם בעל עסק מומחה ומנוסה שבשל עומס רב לא מתפנה לעסוק בכל ההיבטים של העסק. 

בעלי עסקים רבים "נופלים בקטנות" - הכוונות שלהם מצוינות, הם מסורים לעסק, משקיעים בו ימים ולילות, משתדלים להתנהל נכון אבל מפספסים בלי לשים לב; אם בשל חוסר ידע, חוסר ניסיון, או היעדרם של כלים ומיומנויות נחוצים. כך למשל, בעל עסק שמקיים התקשרויות משפטיות שפוגעות בו וכורת חוזים מיותרים שפוגעים ביעילות או ברווחיות העסק; או בעל עסק שלא עוקב או לא מנתח נכון את תזרים המזומנים; בעל עסק שמנהל באופן שגוי את חשבונות הבנק - הלוואות ומינוסים שניתן ועדיף לנהל אחרת וכך לחסוך בהוצאות; עסק שמנהל לא נכון את ההזמנות ואז הזמנות מתנגשות ונופלות; עסק עם ניהול ותפעול שוטפים שגויים או כזה שנהוגים בו נהלי עבודה מסרבלים ומכבידים ועוד.

כל הדברים הללו פוגעים בעסק, ואלה הן נקודות שרק מלווה עסקי חיצוני מומחה בתחום יוכל לזהות אחרי שיבחן את מכלול ההתנהלות העסקית וכל זוויות העסק. לא סתם נאמר כי: "אורח לרגע רואה כל פגע": מעקב של מלווה עסקי וייעוץ שלו יכולים להפוך עסק מקרטע לעסק משגשג.

אגב, לא רק עסקים מקרטעים זקוקים לליווי עסקי, אלא כל עסק. לגבי כל עסק, גם אם הוא מצליח, ניתן להניח בוודאות מוחלטת שהפוטנציאל העסקי שלו לא ממוצה, וכי תמיד יש לאן לשאוף ולאן להתקדם. זה המקום בו שינויים קטנים גוררים שינויים גדולים, ואדם מומחה שיודע מה לחפש יוכל למצוא איפה ניתן לשפר כדי שהעסק יצליח עוד יותר ממה שהוא מצליח כעת.

כיצד מבוצע ליווי עסקי בפועל, ואילו שירותים מעניק לעסק מלווה עסקי?
בשלב ראשון המלווה העסקי מתחיל לבנות פרופיל לעסק והוא ממפה אותו ואת מאפייניו. זהו שלב הלמידה. המלווה העסקי המומחה הוא "זבוב על הקיר" הבוחן וקולט מידע, תוך חיפוש אחר נקודות התורפה שגורמות בעיות כספיות. שלב הלמידה כולל: צפייה, ניתוח נתונים, ראיון ותשאול של עובדים, מעקב וניתוח של נהלי עבודה, עיון בספרים של העסק ועוד. אם המלווה העסקי הוא רואה חשבון, יש לו את הכלים לקרוא דו"חות, לנתח נתונים ולרתום מידע מעשי שניתן לעבדו ולהסיק ממנו לטובת העסק. מלווה עסקי טוב נעזר גם במומחים מתחומים נוספים, כגון: עורכי דין, מומחים לשיווק ולפרסום, אנשי אינטרנט, מומחים לביטוח ומומחים נוספים ששופכים אור על סוגיות הקשורות להיבטים אלה. 

בשלב השני, בעלי העסק והמלווה העסקי מגיעים למסקנות, וקובעים מהן החוזקות והחולשות של העסק והיכן ניתן לשפר תוך כדי יצירת מדרג של הפעולות הדחופות והבהולות ביותר ביחס לאלה שניתן לדחותן אבל נחוצות השלמה. בשלב זה מתקבלות מסקנות רבות בשלל נושאים, ביניהם: שינוי של תמחור מוצרים ושירותים; שינוי של מערכת ההזמנות; פעולות למען הקלות במיסוי; בחינת מלאים; שינוי תהליך קבלת ההחלטות בעסק; שינוע של עובדים; שינוי שכר של עובדים; גיוס עובדים; שינויים במערך ההזמנות; שינויים בנהלי העבודה וכיוצא באלה.

השלב הבא הוא שלב השיפור - המלווה העסקי מלווה את בעלי העסק יד ביד בדרך לביצועם והשלמתם של השינויים המתבקשים. מדובר בפעולות מעשיות. כך, למשל, המלווה העסקי ייגש עם בעל העסק לבנק, ינתח את המצב הכלכלי ויבחן איך להתמודד עם מינוסים והלוואות - האם לאחדם כדי לשלם פחות ריבית? האם לפרוס את ההחזר החודשי לחודשים רבים יותר, האם לשנות מסגרות של חשבונות בנקאיים וכן הלאה.

יכול להיות גם מצב בו המלווה העסקי ישב עם בעל העסק בנוגע לתמחור המוצרים, וישנה את המחירים כך שיתרמו להגדלת הרווח. ייתכן גם מצב בו המלווה העסקי ישקוד על הכנתם של דו"חות שנתיים. ישנם מלווים עסקיים שהם גם קואצ'רים. מאמנים עסקיים שיש להם ידע, כלים ומיומנויות להניע תהליכים בתוך העסק תוך שימוש בכלים מתורת האימון שהוכחו כיעילים במיוחד. מאמן עסקי יכול לזהות את "הטיפוסים" השונים הפועלים במרחב העסקי ולהניע אותם לעשיה, לפתח תכנית פעולה המותאמת לדמויות השונות בעסק ולייעל את שיתוף הפעולה בין מגוון הגורמים הפועלים בעסק. 

לסיכום, כל עסק ובוודאי עסק שמתקשה לייצר רווחים לבעליו זקוק לליווי עסקי. מלווה עסקי בעל ידע, כלים ומיומנויות שנמצא מספיק בפנים כדי ללמוד על התנהלות העסק, ומספיק בחוץ כדי לראות פרטים שבעלי העסק לא יכולים להבחין בהם בשל מעורבותם הגדולה, יכול לסייע לעסק להתרומם. 

* רונן בר לב הוא רואה חשבון, יועץ ומאמן עסקי, מעניק שירותי ליווי לעסקים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים