zap group mishpati logo

הימנעות מהרשעה/ אי הרשעה - מתי ובאילו נסיבות?

מהי אי הרשעה? מה המשמעות של הימנעות מהרשעת אדם וכיצד בית המשפט מחליט האם להימנע מהרשעה?

מאת: מערכת משפטי
29.05.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
הימנעות מהרשעה/ אי הרשעה - מתי ובאילו נסיבות?

בפלילים, ישנה אפשרות לבית המשפט שלא להרשיע אדם שביצע עבירה.

הרשעה פלילית היא "כתם", ויכולה להשליך על חייו של אדם שהורשע בפלילים במספר מישורים, ביניהם: מניעת קבלה לעבודה או קידום בה, סיכול האפשרות לקבל רישיון תעסוקתי ספציפי, שלילת אפשרות לשאת נשק ולקבל היתרי כניסה למדינות שונות.

הרשעה פלילית בקרב קטינים יכולה למנוע גיוס לצה"ל וקבלה ליחידות מובחרות.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

מעבר לכך, הסביבה נוהגת להתייחס בצורה שלילית לאדם שהורשע בפלילים, ואותו אדם סובל מחוסר נעימות מתמדת ופגיעה בביטחון ובדימוי. לא אחת, ישנם אנשים "מן השורה" שמסתבכים בעבירה פלילית, אשר אינה משקפת את אופים ואת התנהגותם. עבור אנשים כאלו, אי הרשעה יכולה להוות קרש הצלה של ממש ולהקנות תחושת שקט וביטחון.

להליך של אי הרשעה יש חשיבות מכרעת גם בשל תקופת ההתיישנות והמחיקה הקצרה יחסית מגיליון הרישום הפלילי. כל זאת, לעומת תקופת ההתיישנות והמחיקה הארוכות מאוד בהליך פלילי בו מורשע אדם.
הכלל הוא, כי אדם שהובא לדין בשל ביצוע מעשה פלילי ונמצא כי הוא אשם בביצועו, יורשע בעבירה או בעבירות המיוחסות לו, ואי הרשעה היא החריג לכלל.

בית המשפט העליון קבע בפסק הדין בעניין תמר כתב (פקידת מס הכנסה שהואשמה בקבלת שוחד והודתה בביצוע העבירה) רשימת קריטריונים שמצדיקים הימנעות מהרשעה של אדם שהודה בביצוע עבירה פלילית או הורשע בביצועה.

רשימה לא סגורה
הרשימה אינה רשימה סגורה, ויכולה להשתנות בשל הנסיבות.
הקריטריונים הם:
• חומרת העבירה- עד כמה העבירה שבוצעה היא חמורה.
• האם זו העבירה הראשונה בה הורשע אותו אדם, או שיש לו עבר פלילי?
• מהי הסבירות שהנאשם יבצע בעתיד עבירות נוספות?
• עד כמה העבירה שבוצעה פגעה באחרים?
• האם מדובר בחריגה חד פעמית מהנורמה, או שמא בדפוס התנהגות חוזר?
• מהו יחסו של הנאשם לעבירה?
• מהו הנזק שעלול להיגרם לנאשם עקב ההרשעה?
• האם ומהו הקשר בין העבירה שביצע הנאשם לתפקיד שהוא ממלא?

שירות המבחן בודק את סוגיית אי הרשעתו של נאשם, ולאחר מספר פגישות עם הנאשם מגיש לבית המשפט תסקיר אודותיו. התסקיר הוא חוות דעת, הכוללת, בין היתר, את יחסו של הנאשם לעבירה שביצע, נסיבות ביצוע העבירה והנזק שעלול להיגרם לו בעקבות הרשעתו בדין.

בית המשפט בוחן את המלצת שירות המבחן, אך הוא אינו חייב לקבלה. ההחלטה אם להרשיע את הנאשם בסופו של דבר או להסתפק באי הרשעה היא החלטה של בית המשפט בלבד. ואולם, יש לציין, כי יש חשיבות רבה לתסקיר שירות המבחן ולחוות דעת חיובית אודות הנאשם.

טיפ לסיום: אם הוגש נגדכם כתב אישום פלילי, ויש סיכוי משמעותי שתורשעו בביצוע עבירה, קיימת אפשרות שאולי, בנסיבות המקרה, ניתן יהיה למנוע את הרשעתכם. על כן, כדאי לערוך חיפוש עורך דין מקיף ולהיוועץ בעורך דין פלילי, אשר ינהל עבורכם את ההליכים בצורה נכונה ונבונה, ויפעל ככל האפשר, במסגרת מגבלות החוק והחלטת בית המשפט, למניעת הרשעתכם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים