zap group mishpati logo

אחריות ושירות לאחר מכירה – תקנות הגנת הצרכן

מה כוללת תעודת האחריות שאנו מקבלים לאחר רכישת מכשיר חשמלי? מהן חובותיו של היצרן? לפניכם עיקרי תקנות הגנת הצרכן בנושא זה

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
13.07.11
תאריך עדכון: 27.05.19
3 דק'
אחריות ושירות לאחר מכירה – תקנות הגנת הצרכן

נניח שקניתם בחנות מוכרת וידועה תנור חדש או מקרר SBS שחשקתם בו זמן רב. אולם, למרבה הצער, לאחר מספר חודשי שימוש, המכשירים החשמליים התקלקלו. מי אחראי לתיקון? האם כל תיקון נכלל בתקופת האחריות? האם תצטרכו לשלם על החלפת חלק מהמכשיר, במידה שמדובר בחלק יקר שהתקלקל?

שאלות אלו ואחרות מקבלות מענה בתקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה), התשס"ו-2006.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום צרכנות

למציאת עורכי דין בתחום תביעות קטנות באתר משפטי

התקנות חלות על מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים, כולל מנגנונים מכניים וחשמליים ברהיטים, ובלבד שמחיר המוצר לצרכן גבוה מ-150 שקלים חדשים.

תעודת אחריות (certificate of guarantee)

ע"פ התקנות, תקופת האחריות היא למשך שנה, ותחילת האחריות היא מיום הרכישה או מיום ההתקנה בבית הלקוח או ההדרכה, אם היצרן התנה את מתן האחריות בהתקנת המוצר שנרכש ע"י היצרן או חברת שירות מטעמו.

התקנות קובעות, כי יצרן או יבואן חייבים לצרף למוצר שנרכש תעודת אחריות בעברית , וכי בית עסק המוכר לצרכן מוצר, חייב למסור לו תעודת אחריות מהיצרן או היבואן במועד מסירת המוצר ולציין בתעודה את פרטי בית העסק ואת תאריך הרכישה. בית העסק חייב לאפשר לצרכן לעיין בתעודת האחריות עוד לפני שהצרכן ביצע את הרכישה, אם הצרכן מבקש לעשות כן.

על המוכר לציין בתעודת האחריות את הפרטים הבאים: שם המוצר שנרכש, תיאורו, מספרו הסידורי אם קיים, שם הדגם ושנת הייצור, תאריך רכישת המוצר ופרטי העוסק שמכר את המוצר לצרכן. כמו כן יצוינו בתעודת האחריות פרטיו המלאים של היצרן:שמו, כתובתו, מספר זהות/מספר תאגיד שלו, שמו המסחרי, מספר טלפון ופקסימילה וכן כל פרט אחר המאפשר לצרכן לפנות ליצרן לשם קבלת שירות; עוד יצוינו בתעודת האחריות הכתובות ומספרי הטלפון של תחנות השירות. בנוסף, בתעודת האחריות יפורטו חיובי היצרן והסייגים לחיוביו.

אחריות היצרן לביצוע תיקונים

בעניין זה התקנות קובעות, כי היצרן יתקן בעצמו או באמצעות אחר מטעמו, כל קלקול שהתגלה במוצר במהלך תקופת האחריות, בלי תמורה; ואם במסגרת התיקון יש צורך בהחלפה של פריט במוצר, כולו או חלקים ממנו, ההחלפה תבוצע על ידי היצרן בלי תמורה.
לאחר התיקון או ביצוע ההחלפה, על היצרן לתת לצרכן אישור בכתב, שתפורט בו מהות התיקון, ולגבי החלפת חלקים מהמכשיר- מהות ההחלפה.

ואולם, חשוב לדעת כי ישנם מקרים שבהם היצרן יוכל לדרוש תמורה עבור התיקון. זאת, אם היצרן הוכיח לפני ביצוע התיקון, כי הקלקול נגרם כתוצאה מכוח עליון במועד המאוחר למסירת המכשיר, או שהצרכן פעל בזדון או ברשלנות (כולל שימוש בניגוד להוראות שימוש סבירות בנסיבות העניין), או שהתיקון נעשה ע"י אדם שאינו מורשה ע"י היצרן/יבואן שלא בגלל הפרת חיובי היצרן עפ"י התקנות.

אחריות לחלקי חילוף

יצרן של מוצר שנמכר לצרכן יספק, על פי דרישת הצרכן, חלקי חילוף לשם תיקון המוצר, עד תום תקופת האחריות שנקבעה למוצר.

בלי לגרוע מהאמור, יצרן של מוצר אשר מחירו במועד הרכישה עולה על 300 שקלים, יספק, על פי דרישת הצרכן שרכש את המוצר, חלקי חילוף לתיקון המוצר עד תום שנה לאחר תום תקופת האחריות שנקבעה למוצר.

יש מוצרים מיוחדים שנקבעה לגביהם חובת אספקה של חלקי חילוף לתקופות ארוכות יותר, עד 7 שנים. לדוגמא: טלוויזיה, כיריים לבישול, מכונת כביסה, מדיח, מקרר, מזגן מרכזי ומיני מרכזי ועוד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה