zap group mishpati logo

ביהמ"ש הורה למוסכים בפתח תקווה ובחולון להפסיק לזהם מערכות הביוב העירוניות

המפעלים גורמים למפגע סביבתי חמור כבר שנים רבות, ואינם עושים את מה שהם צריכים ע"פ החוק

מאת: מערכת משפטי
17.07.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
ביהמ"ש הורה למוסכים בפתח תקווה ובחולון להפסיק לזהם מערכות הביוב העירוניות

עמותת מלר"ז רשמה לאחרונה ניצחון בתביעה שהגישה נגד מוסך דניאל בפתח תקווה, כאשר בימ"ש השלום בת"א קבע, כי המוסך יפסיק את הזרמת השפכים התעשייתיים למערכת הביוב העירונית של פתח-תקווה. עוד נקבע, כי יש להכין תוכנית להעברת מים ושפכים תעשייתים לאתר מורשה. כמו כן נקבע במסגרת הפשרה, כי נציגי מלר"ז יוכלו לערוך במוסך שלוש ביקורות כדי לוודא שהניתוק ממערכת הביקור שריר וקיים.

השופטת רחל עורקבי גם קיבלה את ההסדר הקובע את שכר הטרחה של עמותת מלר"ז בסכום של 75,000 שקלים, וההסכמה כי במידה שנציגי הבעלים לא ישובו לזהם את הקרקע ואת מערכת הביוב העירוני, לא תגיש נגדם התובעת קובלנה פלילית פרטית.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום איכות סביבה

פסק דין נוסף בו זכתה עמותת מלר"ז עוסק במוסך מ.ר שינוי מלגזות בחולון. גם במקרה זה קבע בית המשפט בראשון לציון, כי המוסך ינותק ממערכת הביוב העירונית. חידוש הזרמת השפכים התעשייתים למערכת הביוב העירונית יתאפשר רק עם קבלת אישור מהיחידה הסביבתית חולון-אזור, כי אכן בוצעו כל הפעולות הדרושות להתאמת איכות מי השפכים למערכת הביוב העירונית.

מכתבי התביעה שהוגשו לבתי המשפט עולה,  כי המפעלים גורמים למפגע סביבתי חמור ומסוכן כבר שנים רבות, והם אינם עושים את מה שהם צריכים ע"פ החוק להעברת קולחים מטוהרים שלא יזיקו לחקלאות ולים. ניקל ועופרת הן מתכות רעילות הפוגעות במאגרי המים ובמי התהום, בקרקע, בחי ובצומח ובעיקר בבני האדם. חשיפה לכמות חריגה של ניקל עלולה לגרום למחלת הסרטן וחשיפה לכמות חריגה של עופרת עלולה לגרום לנזקים לדם, למוח ולקצות העצבים.

לדברי חיליק רוזנבלום, יו"ר עמותת מלר"ז: "בימים אלו מנהלת מלר"ז תביעות מול 12 מפעלים מזהמים נוספים. העמותה תמשיך לתעד ולחקור כל מידע המגיע לה לגבי מזהמים ותגיש נגדם קובלנות אזרחיות ופליליות ככל שיידרש נגד אלה הפוגעים באיכות החיים של כולנו.ידע כל מי שמזהם כי התשלום אותו יישלם יעלה עשרות מונים מהעלות שכביכול נחסכה לו הן ברמה הכלכלית והן ברמה הפלילית".

בעקבות פסקי הדין המחייבים מוסכים להתנתק מרשת הביוב העירונית, עו"ד ארז שניאורסון, מנהל פורום איכות סביבה בפורטל משפטי, סבור כי קיימות דרכים נוספות להקטנת מפגעים סביבתיים ברשות המקומית.

גם על המדינה והרשויות מוטלת חובה למנוע מפגעים סביבתיים

לדברי עו"ד שניאורסון , החובה וההכרח לשמור על איכות הסביבה ולמנוע נזקים סביבתיים ונזקי גוף לאזרחים, מוטלים על המדינה ועל הרשויות המקומיות, במידה לא פחותה מאשר על בעלי העסקים.

מוסכים ועסקים בעלי אופי תעשייתי שוכנים בדרך כלל באזורי תעשייה. רוח החקיקה בסוגיות איכות סביבה מחייבת את הרשות המקומית, אם לא עשתה זאת עד היום, לפעול מיידית להסדרת ניקוז השפכים באזור התעשייה ולטיהורם והמשך טיפול בהם. הסדרת מערכת לטיהור שפכים הינה מעבר ליכולתו של בעל עסק בודד, והיא בעלת חשיבות הן במישור המוניציפאלי והן במישור הארצי.

ניתן כמובן לחייב את העסקים בתשלום אגרה עבור השימוש במערת קליטת השפכים, בהתאם לכמות השפכים, מידת הרעילות שלהם, ופרמטרים נוספים שהרשות המקומית תקבע.
הליכה בדרך זו יכולה לזרז פתרונות רחבי היקף, כאשר בטווח הארוך הרשות תחזיר לעצמה את עלויות הקמת מערכת קליטת השפכים, בדרך של גביית אגרות מהעסקים המשתמשים במערכת, וכל שנדרש הוא מימון ביניים.

לאתר של עמותת מלר"ז

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה