zap group mishpati logo

אם חד הורית ומינוי אפוטרופוס נוסף לקטין

עו"ד איילת מצויינים מסבירה אודות ההליך של פנייה לבית המשפט בבקשה למינוי אפוטרופוס וחשיבותו

18.07.11
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
אם חד הורית ומינוי אפוטרופוס נוסף לקטין

גילה לא ידעה את נפשה מרוב דאגה, מזה כשבועיים שהיא לא ישנה בלילות וחוששת לגורל ילדיה. לפני כשבועיים, פנתה לרופא המשפחה בשל כאבי ראש חזקים וחולשה כללית, רופא המשפחה הפנה את גילה לסדרת בדיקות. תוצאות הבדיקות לא איחרו לבוא ורופא המשפחה זימן גילה למרפאתו. הוא סיפר לה כי לקתה במחלה קשה, המחלה מופיעה בשלבים, ההתדרדרות מהירה וסיכויי ההחלמה קטנים.

לייעוץ בנושא דיני משפחה ומעמד אישי פנו אל עורכי דין משפחה

רוצים לשאול שאלהבנושא זה? היכנסו לפורום משפחה

גילה, אישה בת 45, אם חד הורית לשני ילדים קטנים, למשמע בשורת האיוב לא מצאה נפשה מדאגה לגורל ילדיה בתקופת המחלה ולאחר מותה, מי יטפל וידאג לילדים?

לאחר לילות ללא שינה, גמלה החלטה בליבה, כי ברצונה שאחותה רבקה, רווקה בת 50 , תטפל בילדיה ותהא להם לאם. אך כיצד תוודא כי הרשויות לא ייקחו את ילדיה ויהא ברור גמור וסגור כי רבקה היא זו אשר תטפל בהם? היא חשבה על צוואה, אך לא הייתה בטוחה כי די בעשיית צוואה בה תפרט את רצונה.

מינוי אפוטרופוס ופנייה לבית המשפט

גילה פנתה לייעוץ משפטי, בבקשה לעגן את רצונה ליום בו לא תוכל לתפקד.
עורכת הדין הסבירה לגילה על הפעולות המשפטיות הנדרשות על מנת להביא לקיום בקשתה.

כן הסבירה, כי לא די בהכנת צוואה המפרטת את רצונה, שכן להבדיל מרכוש, ילדים אי אפשר להוריש בצוואה. הוראה בצוואה מסוג זה, הינה בבחינת הצהרת כוונות בלבד ,למה יעשה לאחר מותה. ומכאן היה ותהא חולה מאוד ולא מסוגלת לטפל בילדיה ו/או חלילה תלך לעולמה, יש וילדיה יועברו לטיפול בחסות הרווחה. לא זו בלבד אלא, כי בטרם תקוים הצוואה על ביהמ"ש לבחון את טובת הקטין וכשירות האדם המוצע לטפל בילדים ויכול וביהמ"ש יחליט על אדם או גוף אחר ראוי ובניגוד לאמור בצוואה ועל כן התוצאות אינן ידועות וודאיות.
על כן, בנוסף לצוואה על גילה לנהל הליך שיבטיח את רצונה עוד בחייה – בקשה למינוי אחותה רבקה כאפוטרופוס (guardian).

על גילה לפנות לביהמ"ש לענייני משפחה במקום מגוריה ולהגיש בקשה למינוי אפוטרופוס עוד בעודה בחיים.
מאחר שגילה היא אם חד הורית והאב אינו ידוע, מינוי אפוטרופוס אפשרי בהתאם לסעיף 28 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, המתיר לביהמ"ש למנות אפוטרופוס נוסף. לבית המשפט הסמכות על פי החוק למנות אפוטרופוס למי שאינו יכול, דרך קבע או דרך ארעי, לדאוג לענייניו, כולם או חלקם. מינוי אפוטרופוס יכול להיות זמני או קבוע, לפעולה מסויימת או בכלל.

עם הגשת הבקשה, בית המשפט ימנה עובדת סוציאלית שתבדוק את אחותה של גילה (רבקה) האם הינה מתאימה להיות אפוטרופוס. העובדת הסוציאלית תגיש את חוות דעתה בצירוף המלצות לבית המשפט. ואם ההמלצות חיוביות יאשר בית המשפט את המינוי וימנה את רבקה כאפוטרופסית נוספת לילדיה של גילה.
התוצאה של הליך זה- החל ממתן הצו למינוי אפוטרופוס נוסף, תהיה כי רבקה, אחותה של גילה, תמונה באמצעות צו בית המשפט לאפוטרופסית ותוכל לסייע בידיה בגידול וטיפול הקטינים בימי מחלתה ועובר למותה וכך יכולה גילה להיות בטוחה כי ילדיה לא יהיו לבד וילדיה יטופלו , יגודלו , ויחונכו על ידי האדם בו בחרה.

הכותבת עוסקת בתחום מעמד אישי, צוואות ירושות והוצאה לפועל 


** רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים